Jump to content

Høy splittflaggføring!

-morten-

Recommended Posts

Når man ser hvem som henger ut og hva de har å fare med til sak så tror jeg de fleste medlemmene i KNS tar det hele med stoisk ro og en lett hoderysting mens de nipper til en god Chablis. :lol:

Javel? Jeg har vel inntrykk av at de fleste med meg faktisk synes at den godeste Rolf Just Nielsen tok det på kornet slik han her beskriver Rosenkrantz Von Nilsen og resten av drabantene fra KNS.

Teksten viser vel også rimelig klart at det norske folk til alle tider har sett på disse selvhøytidelige snobbene med et overbærende smil

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hva er en snobb REM?

Merkelig at rullegardinet ditt og kompisen din går ned pga det norske flagg og medlemskap i en annen forening enn deres.

Personlig er jeg fascinert av hvor forskjellig folk praktiserer båtlivet, rett og slett artig med de som har gjort alt selv på båtene eller har noen enorme flotte båter hvor eieren kanskje bare er med.

Blir bare trist av nedrakking av andre båtfolk eller sågar folk i båt, vitner om manglende respekt for andre.

Hva er en snobb REM?

Blir bare trist av nedrakking av andre båtfolk eller sågar folk i båt, vitner om manglende respekt for andre.

Der tror jeg jammen meg du definerte begrepet snobb selv.

På en måte så klarte du å sparke deg selv i hodet gjentatte ganger i løpet av den siste setningen.

Nå hadde jeg lyst å legge noen smilefjes her, siden jeg syntes dette var ganske morsomt, men det funker visst ikke hos meg.

Min tråd handler ikke om KNS og hva som er snobbette eller ikke. Det handler om splittflagget.. Og om noen mener det er en fillesak, så har dere missforstått.. Reglene er jo helt klare, men KNS har. Altså fått dispangs på å bruke splittflagg med sin logo. Om noen vil ha et slikt flag, kan ikke jeg annet enn å akseptere det. Selv synes jeg det er flåsete. Syntes splittflagget gjorde seg utrolig bra om bord på MTB' en jeg tejenestegjorde på da jeg var iden kongelige norske marine!

Siden jeg var 15-16 år har jeg vært optatt av at båtene vi har hatt skulle ha flagg på hekken, fordi jeg syntes det var flott og noe som burde være på en båt For meg har det ingenting med nasjonalisme eller noe. Sånt å gjøre.

Bare at det er flott. Etter jeg var i marinen fikk jeg enda større respekt for flagget, maritime tradisjoner og sjømanskap! Så for meg blir det helt feil med splittflagg på annet enn statlige båter, forsvaret eller båter i postrute.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det kan virke som om dine måneder i Marinen gjorde et uslettelig inntrykk på deg Morten

Hva slags herskerteknikk er dette??? I en tråd som handler om føring av splittflagg og etter hvert har skeiet LANGT ut i retning av sjikane og mobbing av KNS medlemmer (nei, jeg har ikke splittflagg på RIB'en min, nei jeg er ikke KNS medlem eller hatt noe nært forhold til f.oreningen) så synes jeg mortens innlegg var et skvært, ærlig og i all hovedsak fordomsfritt innlegg.

Kanskje misforstår jeg hensikten med innlegget ditt Fru Jacobsen. Hvis du ikke mente å ironisere over foregående innlegg så burde du formulere deg annerledes neste gang så du unngår å bli oppfattet som nedlatende.

Javel? Jeg har vel inntrykk av at de fleste med meg faktisk synes at den godeste Rolf Just Nielsen tok det på kornet slik han her beskriver Rosenkrantz Von Nilsen og resten av drabantene fra KNS.

Teksten viser vel også rimelig klart at det norske folk til alle tider har sett på disse selvhøytidelige snobbene med et overbærende smil

Ja, jeg smiler overbærende med dere. Har aldri vært medlem av KNS eller ført flagget, har ingen tanker om det heller, men kjenner mange medlemmer der og som fører splittflagget uten at jeg i farten kan komme på noen som fortjener din/e nedlatende og arrogante uttalelser som jeg ikke gidder å mene noe om bakenforliggende årsaker til eller forklaringer på, men god bedring uansett!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Den sangen er fra 1979... det har skjedd MYE i KNS siden den gang. Hvis du tror det er slik i KNS fremdeles er det bare å se på førstesiden http://www.kns.no der de nå arrangerer KITE helg.. Det er også veldig stor satsing på unge seilere som nevnt over her. http://www.kns.no/filestore/Dokumenter_doc_pdf_etc/NYUlabrandSeilsenter-presentasjonforrsmtet08122011-utkast07122011.pdf

Redigert av Panax (see edit history)

KNS-visen er faktisk fra 1920 åra en gang og har muntret det norske folk i generasjoner. Den foreløpige siste versjonen, her framført av Rolf Just Nielsen, er som du riktig sier fra 1979.

Jeg tviler ikke på at KNS sikkert gjør mye godt arbeid blandt unge og andre. Det skal de ha all ære for.

Imidlertid, for å bli tatt på alvor av samfunnet rundt seg i det 21.-århundre ville jeg anbefalt de å revurdere bruken av visse skikker og symboler.

I Norge er det faktisk bare kongehuset med Kongen og hans familie som er Kongelige. De adelige døde ut en gang på 1800 -tallet

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Reglene er jo helt klare,

Nja, jeg vil påstå at "Forbud Mot Vimpel-Føring" (lovdata) ikke er så veldig klar. ;-)

men KNS har sltså fått dispangs på å bruke splittflagg med sin logo.

Jeg etterlyser fortsatt dokumentasjon på denne påståtte dispensasjonen. Er det noe kongen har mumlet muntlig, eller er dette offisielt fra kongen i statsråd? Er den påståtte "kongelig resolusjon av 6. desember 1884" fortsatt gyldig, dersom den eksisterer? Hvor finner man oversikt over kongelige resolusjoner?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Hva slags herskerteknikk er dette??? I en tråd som handler om føring av splittflagg og etter hvert har skeiet LANGT ut i retning av sjikane og mobbing av KNS medlemmer (nei, jeg har ikke splittflagg på RIB'en min, nei jeg er ikke KNS medlem eller hatt noe nært forhold til f.oreningen) så synes jeg mortens innlegg var et skvært, ærlig og i all hovedsak fordomsfritt innlegg.

Kanskje misforstår jeg hensikten med innlegget ditt Fru Jacobsen. Hvis du ikke mente å ironisere over foregående innlegg så burde du formulere deg annerledes neste gang så du unngår å bli oppfattet som nedlatende.

Jøss! hvordan greide du å trekke så voldsomme slutninger ut av noe som bare skulle være en vennskapelig dytt i sia til Morten?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

bilde

"ettersom det samiske flagget ikke er et nasjonalflagg, er det altså mildt sagt ukorrekt å føre det på en hvilken som helst båt"

etter hva jeg tror meg vite, så har vi ikke noen plikt (lovpålagt) att føre nasjonalflagg på fritidsbåter !

(vi gjør det av tradisjon!)

men sen det ikke er noen plikt...så kan du føre hvilken flagg du ønsker, og er du da same og ønsker o ha denne flaggen så er det helt OK ! :thumbsup:

S/Y Gunga Din

etter hva jeg tror meg vite, så har vi ikke noen plikt (lovpålagt) att føre nasjonalflagg på fritidsbåter !

(vi gjør det av tradisjon!)

men sen det ikke er noen plikt...så kan du føre hvilken flagg du ønsker, og er du da same og ønsker o ha denne flaggen så er det helt OK ! :thumbsup:

Nei, nei, nei.

Det står faktisk skrevet i straffeloven at det er straffbart å føre feil flagg.

Flagget er båtens nasjonalitetsmerke. Innenfor Norge trenger ikke norske båter å vise flagg, men internasjonalt er dette velregulert.

Jeg har skrevet litt om hva lovene sier på Båtwiki

(likefullt registrerer jeg at svenske Stena Line brukte sjørøverflagg i hekken på seilinger mellom Norge og Danmark i sommerferien)

Nå begynner denne tråden å bli usaklig og usmakelig synes jeg.. Den handler i utganspungtet om bruk av splittflagg på fritidsbåt brukt av en ikke kongelig person!! hva folk henger opp av vimpler som knapt ingen ser bryr jeg meg veldig lite om.. Det var volsomt respons av et lit fleipete innlegg, jeg mest la inn for morro. Jeg var ikke ute etter å håne eller sjikkanere noen altså! Vi er forskjellige og det er vel og bra! Selv er jeg overhodet ikke interessert i status eller vise at jeg er bedre enn noen andre når jeg er på sjøen og slapper av og koser meg.. Derimot sjømanskap og stil og orden i tingene synes jeg er veldig flott! Å ta på uniformliknende klær og føre splittflagg synes jeg kansje blir lit i drøyeste laget.. Uansett der jeg ferdes i lystbåt er det stort sett veldig ujålete båtfolk, og om dem fører flagg så er det et helt ordinært norsk flagg! Enige blir vi jo aldrig på et slit forum, men folk bør jo kunne klare å respektere andres valg og meninger..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Splittflagg eller ikke. Flagget er I mine øyne et nasjonalt symbol og bør behandles og brukes med repekt.

Derom vil de fleste normale mennesker enes, det er ingen oppegående beleste som ikke respekterer nasjonalflagget vårt, dermed følger de selvsagt normal flagg etikette og reglene for flagget også til sjøs... Har ennå tilgode og møte eller høre om noen noen oppegående som ikke tar ned flagget på sine båter ved solnedgang eller klokken 21.00 når solen går ned senere.. Men at det muligens finnes noen som rett og slett driter i nasjonalflagget skal en ikke se bort ifra..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

vis en link hvor dette står........

http://lovdata.no/all/hl-19020522-010.html#423

"Fører av skip som (...) i norsk farvann fører noe flagg eller nasjonalitetsmerke som han ikke er berettiget til, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år."

Nå er det riktignok ikke helt konkret spesifisert i straffeloven hva som menes med "et flagg som han ikke er berettiget til".

Derom vil de fleste normale mennesker enes, det er ingen oppegående beleste som ikke respekterer nasjonalflagget vårt, dermed følger de selvsagt normal flagg etikette og reglene for flagget også til sjøs... Har ennå tilgode og møte eller høre om noen noen oppegående som ikke tar ned flagget på sine båter ved solnedgang eller klokken 21.00 når solen går ned senere.. Men at det muligens finnes noen som rett og slett driter i nasjonalflagget skal en ikke se bort ifra..

Det er ikke lovfestet at flagg på båt skal ned ved solnedgang eller kl 21. Flaggforskriften regulerer dette for flagg på flaggstang på land - men for flagging på båt står det bare at "Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler for flagning til sjøs", uten at det er spesifisert hva disse "almindelige reglene" er for noe.

Derimot er det lovfestet at flagget skal være oppe også natterstid såfremt båten er under kommando og båten fører annet flagg en det norske.

Redigert av tobixen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...