Gunga Din Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 før meg er det om du fører ett annet lands flagg ! en same bør vare berettiget att føre sameflagg...så lenge det ikke er krav til att føre nasjonalflagg, hvilket det tydligen ikke er ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tobixen Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 (redigert) en same bør vare berettiget att føre sameflagg...så lenge det ikke er krav til att føre nasjonalflagg, hvilket det tydligen ikke er ! Nå spiller det ingen rolle om båtfører eller reder er samisk, kvensk, norsk, sigøyner eller italiener - flagget skal indikere båtens nasjonalitet. Satt på spissen, splitter ny båt kjøpt i Happaranda uten norske avgifter, eieren seiler båten til Tana med samisk nasjonalitetsflagg, det er helt klart ulovlig, det er svensk flagg som må benyttes ... menja, vi spikker fliser, det er i allefall meget tvilsomt at noen vil bli dømt for å føre samisk nasjonalflagg :-) Redigert 4.November.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Johannes Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Her blir det flagget mange holdninger i alle fall.... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Her blir det flagget mange holdninger i alle fall.... Diskusjonen mellom Gunga Din og meg går på rent juridiske tolkninger og ikke på holdninger. For min del bryr jeg meg ikke om hva folk henger opp i hekken, men jeg ble litt over middels interessert i hva lovene faktisk sier om flaggbruk vs ulovfestede "regler" da jeg skrev båtwikiartikkelen om flagg ;-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Johannes Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 (redigert) Ja ja, misforstå meg rett. Min kommentar gikk på tråden totalt sett. Ikke den juridiske betrakting spesielt. Ellers blir vel neppe en norsk same med norsk båt i Norge skyldig i noe større lovbrudd enn de mange som fører kaptein sabeltann flagg etter et besøk i dyreparken. Altså når han da har oppe et sameflagg. Hvor og når skulle det være lov for en same å ha same flagget fremme forresten? Redigert 4.November.2013 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Nei, når til og med Stena Line slipper unna med sjørøverflagg i hekken, så må det jo være nokså fritt frem; jeg antar at denne strafferettsparagrafen er en "sovende lov" såfremt ingen bevisst bruker feil flagg f.eks. i et forsøk på å unngå beskatning. Juridisk sett tror jeg ikke det er store forskjeller på en same på en "norsk" båt og en immigrant på samme båt; eget nasjonalflagg kan ikke føres i hekken, men svjv er det er ingen lovreguleringer f.eks. for flaggføring under salingshorn, der har man tradisjonelt besøksflagg, men båtførers nasjonalflagg kan vel også henges her, som tillegg til båtens nasjonalitetskjennemerke? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mouche Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Imidlertid, for å bli tatt på alvor av samfunnet rundt seg i det 21.-århundre ville jeg anbefalt de å revurdere bruken av visse skikker og symboler. Nå består vel samfunnet av mer enn deg og Astor så dette går nok bra skal du se. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Gunga Din Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 , men båtførers nasjonalflagg kan vel også henges her, som tillegg til båtens nasjonalitetskjennemerke? dersom båtfører har annen nasjonalitet enn båten....... da kan du føre båtførerns nasjonalitetsflagg under BB salingshorn veldi vanlig på charterbåter i meddelhavet bla. tobixen, veldi bra sammenstilling i din wiki ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
tobixen Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 dersom båtfører har annen nasjonalitet enn båten....... da kan du føre båtførerns nasjonalitetsflagg under BB salingshorn veldi vanlig på charterbåter i meddelhavet bla. Takk, jeg har lagt dette til wikisiden :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mulligan Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Fysj for en selvhøytidelig og oppblåst drittsekk. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Fysj for en selvhøytidelig og oppblåst drittsekk. ja ikke bare splittflaggen.......han er ute o kjører med 'stor flagging' også........han blir sikkert utestengt på neste årsmøte i KNS Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
REM Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Juridisk sett tror jeg ikke det er store forskjeller på en same på en "norsk" båt og en immigrant på samme båt; eget nasjonalflagg kan ikke føres i hekken, men svjv er det er ingen lovreguleringer f.eks. for flaggføring under salingshorn, der har man tradisjonelt besøksflagg, men båtførers nasjonalflagg kan vel også henges her, som tillegg til båtens nasjonalitetskjennemerke?Dikusjoner som har vært ført om dette emnet her inne, og det er ikke få gjennom åren, har alle konkludert med at "skip" i lovens forstand ikke omfatter lystbåter. Lystbåter har ingen registreringsplikt og er pr. def statsløse. Lovens bestemmelser om flagging og flaggbruk gjelder altså ikke Lystbåter, og de kan følgelig flagge med hva de vil, når de vil.Eller har du funnet en lovregulering alle vi andre har oversett? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mouche Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Vil sikkert bli forsøkt utestengt på dette forumet her hvis enkelte enkle sjeler får det som de vil! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
olews Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Flaggbruken gjelder altså bare registreringspliktige skip ? Små båter kan la være å føre flagg i Norge ? Ingen spør om flagg på gummijolla, ikke engang i utlandet. "Registreringsplikten gjelder norske skip (dvs. skip som tilfredsstiller nasjonalitetsvilkårene i sjøloven §1) som ikke er registrert i et utenlandsk register, og som har en største lengde på 15 m eller mer." I følge denne er alle lystbåter over 15m registreringspliktige. Er de da også nyttefartøyer, dvs profesjonelle ? Nå er det vel bare Jarle Andøy og Stena Saga som fører Jolly Roger i hekken. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Mulligan Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Det er enda en morsom en fra SKUR (Statens Kontor for Uforståelige Regler). Er fritidsbåten større enn 25 m, så opphører den med å være fritidsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Det er enda en morsom en fra SKUR (Statens Kontor for Uforståelige Regler). Er fritidsbåten større enn 25 m, så opphører den med å være fritidsbåt. Mener du 15m ? Det kan nesten virke som om du har rett. Er du rik nok så regnes den vel ikke som fritidsbåt/lystfartøy ? Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Mulligan Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Nei, jeg mener 25. Man kan kjøpe seg fri fra regel 44. Avlat. Straks myntene i kista klinger...... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Og oppsummert betyr dette at alle som vil kan føre splittflag? Kns sitt reglement er jo ikke noe som andre enn kns medlemmer kan sanksjoneres etter. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Dikusjoner som har vært ført om dette emnet her inne, og det er ikke få gjennom åren, har alle konkludert med at "skip" i lovens forstand ikke omfatter lystbåter. Lystbåter har ingen registreringsplikt og er pr. def statsløse. Lovens bestemmelser om flagging og flaggbruk gjelder altså ikke Lystbåter, og de kan følgelig flagge med hva de vil, når de vil. Den diskusjonen har jeg ikke sett. UNCLOS sier riktignok noe om at alle skip skal være registrert i flaggstaten, det er vel strengt tatt særnorsk å ikke ha noe register for småbåter. Men, det er vel et poeng som olews er inne på, at det også i andre land vil finnes en nedre grense for hva slags båter som er registreringsverdige - det er vel få som krever at en gummijolle kjøpt på biltema skal være registrert og vise nasjonalflagg. Nå er det vel også sjeldent at slike båter brukes til grensepasseringer. I enkelte lovtekster benyttes begrepet "fartøy", i andre "skip". Det er rimelig opplagt (jmfr sjøveisreglene, og småbåtloven sier implisitt at vannscootere er å anse som fartøy) at småbåter faller inn under kategorien "fartøy". Småbåtloven definerer "småbåt" (båt under 15m) og "fritidsbåt" (båt under 25m som benyttes utenfor næringsvirksomhet), men jeg tror ikke "skip" er klart definert noe sted i loven? Straffelovens paragraf om ett års straff for føring av "feil" flagg i hekken gjelder skip. Eller har du funnet en lovregulering alle vi andre har oversett? Alt jeg har funnet er listet opp på flagg-artikkelen - men jeg mangler den konkrete lovreferansen som tilsier at en "fritidsbåt" eller "småbåt" ikke er juridisk å beregne som et "skip". Kan du vise vei? ;-) Og oppsummert betyr dette at alle som vil kan føre splittflag? Så vidt meg bekjent er det bare http://www.lovdata.no/all/nl-17410217-000.html som eksplisitt forbyr splittflag, og her er ordlyden "skip". (Mulig jeg har oversett noe - hvermannsen har neppe rett til å bruke splittflagg på flaggstang på land?) Dersom jeg ikke har oversett noe, og fritidsbåt ikke er å regne som "skip", så er det fritt frem for splittflagg for alle som måtte ønske dette, og som tør risikere verbale skyllebøtter fra splittflaggets egenutnevnte beskyttere ;-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Chiefengineer Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Forskriften: http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/dep/norges-flagg-forskrift.html?id=449230 Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Forskriften: http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/dep/norges-flagg-forskrift.html?id=449230 Det er denne forskriften hvor det står ... "Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler for flagning til sjøs.", uten at "de almindelige regler for flagning til sjøs" blir nærmere utdypet. Forskriften ramser opp situasjoner hvor splittflagg ikke skal brukes på offentlige bygg - men jeg ser ikke noe sted at det eksplisitt står at privatpersoner ikke har rett til å bruke splittflagg? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
REM Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Dersom jeg ikke har oversett noe, og fritidsbåt ikke er å regne som "skip", så er det fritt frem for splittflagg for alle som måtte ønske dette, og som tør risikere verbale skyllebøtter fra splittflaggets egenutnevnte beskyttere ;-) Ja, som sakt mange ganger tidligere; lystbåter kan flagge med hva de vil, når de vil. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Chiefengineer Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Stemmer, lystbåteiere har igrunn ikke allverdens komplisert regelverk å forholde seg til. Har en først valgt å betale full moms og ta båten privat er det meste reativt enkelt deretter. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 (redigert) l. Har en først valgt å betale full moms og ta båten privat er det meste reativt enkelt deretter. Kan dette unngås ved å føre bekvemmelighetsflagg? Redigert 5.November.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Kan dette unngås ved å føre bekvemmelighetsflagg? Jeg har hørt om svensker som av uplanlagte grunner har vært nødt til å lemne igjen båten i vinteropplag i Norge - og deretter har fått krav om innbetaling av MVA, straffetoll etc. Man har visst ikke anledning til å ha utenlandsk båt i mer enn tre måneder i Norge. Om ulike regler gjelder for nordmenn vet jeg ikke (for biler er jo situasjonen slik at bilen kan bli beslaglagt på stedet dersom en nordmann skulle finne på å kjøre en bil med ikke-norske nummerskilt). Konklusjonen er at dersom man vil snike seg unna avgiftsbelegging, er det neppe noen god idé å flagge hvor båten kommer i fra ;-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.