Mouche Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Ja, som sakt mange ganger tidligere; lystbåter kan flagge med hva de vil, når de vil. Også med splittflagget til KNS? Eller flagget til Røde Kors? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
CSL Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Det er vel ikke verre enn at de er medlem i KNS, men dette faller visst enkelte enkle sjeler tungt for brystet. På den annen side er det jo godt at de finner humor i noe. Hør hør Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Bjolbre Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Nå spiller det ingen rolle om båtfører eller reder er samisk, kvensk, norsk, sigøyner eller italiener - flagget skal indikere båtens nasjonalitet. (...) Hvor har du dette fra? Og hvor har du det fra at det er straffbart å "... flagge med utenlandsk nasjonalflagg dersom båten er hjemmehørende i Norge", som du skriver på Wikien? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 5.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Start en egen tråd om flaggregler og lover.. min tråd handlet kun om splittflagg! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Lazyjack Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Hvor har du dette fra? Og hvor har du det fra at det er straffbart å "... flagge med utenlandsk nasjonalflagg dersom båten er hjemmehørende i Norge", som du skriver på Wikien? Straffeloven § 423: «Fører av skip som uberettiget fører et norsk flagg eller annet norsk nasjonalitetsmerke, eller i norsk farvann fører noe flagg eller nasjonalitetsmerke som han ikke er berettiget til, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år.» Sitér dette innlegget Link to post
Bjolbre Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Straffeloven § 423: «Fører av skip som uberettiget fører et norsk flagg eller annet norsk nasjonalitetsmerke, eller i norsk farvann fører noe flagg eller nasjonalitetsmerke som han ikke er berettiget til, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år.» Dette er ikke et forbud mot å "... flagge med utenlandsk nasjonalflagg dersom båten er hjemmehørende i Norge". Det er heller ikke en hjemmel for å kreve at flagget skal indikere båtens nasjonalitet. Det er et forbud mot å flagge med utenlandsk nasjonalflagg dersom man ikke er berettiget til det. Hvorvidt man er berettiget til det avgjøres av den utenlandske stats nasjonale regler. Ergo kan jeg seile med dansk flagg dersom dansk lov ikke sier at jeg ikke er berettiget til det. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 (redigert) Jeg har hørt om svensker som av uplanlagte grunner har vært nødt til å lemne igjen båten i vinteropplag i Norge - og deretter har fått krav om innbetaling av MVA, straffetoll etc. Man har visst ikke anledning til å ha utenlandsk båt i mer enn tre måneder i Norge. Om ulike regler gjelder for nordmenn vet jeg ikke (for biler er jo situasjonen slik at bilen kan bli beslaglagt på stedet dersom en nordmann skulle finne på å kjøre en bil med ikke-norske nummerskilt).Konklusjonen er at dersom man vil snike seg unna avgiftsbelegging, er det neppe noen god idé å flagge hvor båten kommer i fra ;-)Det er merkelig. I gjestehavna i bl.a. Tromsø overvintrer seilbåter fra mange nasjoner. Ofte er dette båter som blir seilt nordover og lagt i vinteropplag for deretter å være klar til å seile opp til Svalbard så snart forholdene tillater det om våren/sommeren. Men du snakker sikkert om svensker som er bofaste i Norge? Redigert 5.November.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Har avtjent førstegangstjenesten, sett mange fine plasser i kongeriket men flagget er ikke det jeg tenker først, andt eller faktisk i det hele tatt på når jeg går ut med båten. Om jeg tilfeldigvis får øye på det så kan det slumpe seg at det kommer opp. Er jeg følelskald og kynisk, kansje syk? Ble litt bekymret etter å ha lest denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 (redigert) Men du snakker sikkert om svensker som er bofaste i Norge? Faktisk ikke : http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10005785 Det er faktisk i internasjonale medier advart / oppfordret til Boikott av Norge som seil-destinasjon pga denne og liknende saker, men jeg forstår at dette er myket opp litt nå siste sesong pga massiv kritik (men ikke arrester meg på det) Redigert 5.November.2013 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Folk I Båt Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Det har overvintret utendlandske seilbåter i Tromsø mange år. Men det er jo selvfølgelig mulig at de har gjort som det står i artikkelen: Kontaktet tollvesenet og fått det ordnet på forhånd. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Har avtjent førstegangstjenesten, sett mange fine plasser i kongeriket men flagget er ikke det jeg tenker først, andt eller faktisk i det hele tatt på når jeg går ut med båten. Om jeg tilfeldigvis får øye på det så kan det slumpe seg at det kommer opp. Er jeg følelskald og kynisk, kansje syk? Ble litt bekymret etter å ha lest denne tråden. Synes det er helt greit jeg Pinkvin. Flagg når det er pent vær og du ellers synes for det. Jeg også har et avslappet forhold til flagging men pleier å heise flagget når vi forlater hjemmehavn. Da henger det gjerne oppe til vi er tilbake. Er det regn og uvær dropper vi gjerne hele flagginga. Det finnes nok av regimer rundt omkring i verden som er og har vært sykelig opptatt av flagg og symboler. Jeg tilhører ikke denne kategorien. Derfor kan jeg heller ikke fordra tuting og salutter kl 21 på kvelden når enkelte overivrige (KNSére?) mener jeg bør fire flagget. Går man til uthavner er man stort sett forskånet for den slags. Vi går ofte til uthavner. Ellers synes jeg det er en fin gest å heise andre nasjoners flagg hvis det passer slik. Vi heiser gjerne det irske flagget når vi har besøk i båten av min datter og hennes familie. Hun er gift med en irre. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
olews Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Å flagge med mannskapets nasjonalflagg under babord saling er noe både jeg og mange andre gjør når vi seiler leiebåt i fremmede farvann. I alle fall Kroatene er ganske strenge på flagget, har hørt om skippere som fikk kjeft av kystvakta for at det Kroatiske flagget på hekken var fillete (mange av oss husker Tudjman kysse flagget i 1991, så de tar flagget alvorlig). Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Lars H. Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Ellers synes jeg det er en fin gest å heise andre nasjoners flagg hvis det passer slik. Vi heiser gjerne det irske flagget når vi har besøk i båten av min datter og hennes familie. Hun er gift med en irre. Hvor har du da det irske flagget, der du vanligvis har det norske, eller der det norske ikke er i regnvær av en eller annen grunn? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
REM Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Nei, det blir tvert om Lars. Det sier seg vel sjøl Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
avmønstret5 Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Tar du ned flagget om kvelden i utaskjærs havn risiker man å få havnemyndigheter på nakken. Flagget skal vise nasjonalitet hele døgnet. Den nordiske praksisen er vel mer å betegne som litt sær underholdning for ihuga nasjonalister. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 I hvilket land er du nå pettersand? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tobixen Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Start en egen tråd om flaggregler og lover.. min tråd handlet kun om splittflagg! "The genie is out of the bottle" ... det er ikke helt lett å bare stoppe en tråd som har sklidd ut ;-) Hvor har du dette fra? Og hvor har du det fra at det er straffbart å "... flagge med utenlandsk nasjonalflagg dersom båten er hjemmehørende i Norge", som du skriver på Wikien? (...) Dette er ikke et forbud mot å "... flagge med utenlandsk nasjonalflagg dersom båten er hjemmehørende i Norge". Det er heller ikke en hjemmel for å kreve at flagget skal indikere båtens nasjonalitet. Det er et forbud mot å flagge med utenlandsk nasjonalflagg dersom man ikke er berettiget til det. Hvorvidt man er berettiget til det avgjøres av den utenlandske stats nasjonale regler. Ergo kan jeg seile med dansk flagg dersom dansk lov ikke sier at jeg ikke er berettiget til det. Dette er ett av flere "hull" i lovverket slik jeg ser det - loven spesifiserer ikke eksakt hva som menes med "uberettiget" flaggbruk. At flagget i hekken skal indikere båtens nasjonalitet finner man i internasjonale konvensjoner, UNCLOS (Havrettskonvensjonen). Konvensjonen skal i teorien være implementert i nasjonale lovverker hos alle land som har signert traktaten, også i norske lover. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
avmønstret5 Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 I hvilket land er du nå pettersand? Kom hjem i sommer så nå må jeg lære meg å følge vårt skikk og bruk igjen ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Jeg mente: "I hvilket land kan en risikere å få havnemyndigheter på nakken om en tar ned flagget om kvelden i utaskjærs havn?" Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bjolbre Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Dette er ett av flere "hull" i lovverket slik jeg ser det - loven spesifiserer ikke eksakt hva som menes med "uberettiget" flaggbruk. (...) Det er ikke et hull, det er et resultat av at berettigelsen beror på det annet lands regler. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 (redigert) http://www.flaggfabrikken.com/shop.php?varegruppe=3&produkt=Splittflag Bare å bestille for de som ønsker. Eller snakker vi om postflagg? http://www.flaggfabrikken.com/shop.php?varegruppe=4&produkt=Postflagg Redigert 5.November.2013 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Jeg også har et avslappet forhold til flagging men pleier å heise flagget når vi forlater hjemmehavn. Da håper jeg du varsler ditt nærområde når det er noe du ikke har et avslappet forhold til! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tobixen Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Det er ikke et hull, det er et resultat av at berettigelsen beror på det annet lands regler. Loven sier heller ikke eksplisitt hva som menes med uberettiget bruk av norsk flagg. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Gunga Din Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Jeg mente: "I hvilket land kan en risikere å få havnemyndigheter på nakken om en tar ned flagget om kvelden i utaskjærs havn?" i Sverige under krig (det var 200 år sen sist !) alle båter større enn 8 m........ 4 kap. Särskilda bestämmelser för krigsförhållanden m.m. 1 §. Bestämmelserna i 2 – 10 § § gäller om regeringen förordnar om det. Sådant förordnande får ges när riket är i krig eller krigsfara eller det råder sådana utomordentliga förhållanden som är föranledda av krig eller av krigsfara vari riket har befunnit sig. 2 §. Fartyg med en längd av minst åtta meter skall dygnet om ha nationalitetsflaggan hissad under gång samt, inom militärt skyddsområde, även då det är till ankars eller förtöjt. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
avmønstret5 Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Jeg mente: "I hvilket land kan en risikere å få havnemyndigheter på nakken om en tar ned flagget om kvelden i utaskjærs havn?"Nå hadde jeg byhavner og marinaer i tankene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.