Jump to content

Høy splittflaggføring!

-morten-

Recommended Posts

Det er vel ikke verre enn at de er medlem i KNS, men dette faller visst enkelte enkle sjeler tungt for brystet. På den annen side er det jo godt at de finner humor i noe.

Hør hør

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Hvor har du dette fra? Og hvor har du det fra at det er straffbart å "... flagge med utenlandsk nasjonalflagg dersom båten er hjemmehørende i Norge", som du skriver på Wikien?

Straffeloven § 423:

«Fører av skip som uberettiget fører et norsk flagg eller annet norsk nasjonalitetsmerke, eller i norsk farvann fører noe flagg eller nasjonalitetsmerke som han ikke er berettiget til, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år.»

Straffeloven § 423:

«Fører av skip som uberettiget fører et norsk flagg eller annet norsk nasjonalitetsmerke, eller i norsk farvann fører noe flagg eller nasjonalitetsmerke som han ikke er berettiget til, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år.»

Dette er ikke et forbud mot å "... flagge med utenlandsk nasjonalflagg dersom båten er hjemmehørende i Norge". Det er heller ikke en hjemmel for å kreve at flagget skal indikere båtens nasjonalitet. Det er et forbud mot å flagge med utenlandsk nasjonalflagg dersom man ikke er berettiget til det. Hvorvidt man er berettiget til det avgjøres av den utenlandske stats nasjonale regler. Ergo kan jeg seile med dansk flagg dersom dansk lov ikke sier at jeg ikke er berettiget til det.

Jeg har hørt om svensker som av uplanlagte grunner har vært nødt til å lemne igjen båten i vinteropplag i Norge - og deretter har fått krav om innbetaling av MVA, straffetoll etc. Man har visst ikke anledning til å ha utenlandsk båt i mer enn tre måneder i Norge. Om ulike regler gjelder for nordmenn vet jeg ikke (for biler er jo situasjonen slik at bilen kan bli beslaglagt på stedet dersom en nordmann skulle finne på å kjøre en bil med ikke-norske nummerskilt).Konklusjonen er at dersom man vil snike seg unna avgiftsbelegging, er det neppe noen god idé å flagge hvor båten kommer i fra ;-)

Det er merkelig. I gjestehavna i bl.a. Tromsø overvintrer seilbåter fra mange nasjoner. Ofte er dette båter som blir seilt nordover og lagt i vinteropplag for deretter å være klar til å seile opp til Svalbard så snart forholdene tillater det om våren/sommeren.

Men du snakker sikkert om svensker som er bofaste i Norge?

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Guest Avmønstret#

Har avtjent førstegangstjenesten, sett mange fine plasser i kongeriket men flagget er ikke det jeg tenker først, andt eller faktisk i det hele tatt på når jeg går ut med båten. Om jeg tilfeldigvis får øye på det så kan det slumpe seg at det kommer opp.

Er jeg følelskald og kynisk, kansje syk? Ble litt bekymret etter å ha lest denne tråden.

Men du snakker sikkert om svensker som er bofaste i Norge?

Faktisk ikke : http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10005785

Det er faktisk i internasjonale medier advart / oppfordret til Boikott av Norge som seil-destinasjon pga denne og liknende saker, men jeg forstår at dette er myket opp litt nå siste sesong pga massiv kritik (men ikke arrester meg på det)

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Har avtjent førstegangstjenesten, sett mange fine plasser i kongeriket men flagget er ikke det jeg tenker først, andt eller faktisk i det hele tatt på når jeg går ut med båten. Om jeg tilfeldigvis får øye på det så kan det slumpe seg at det kommer opp.

Er jeg følelskald og kynisk, kansje syk? Ble litt bekymret etter å ha lest denne tråden.

Synes det er helt greit jeg Pinkvin. Flagg når det er pent vær og du ellers synes for det. Jeg også har et avslappet forhold til flagging men pleier å heise flagget når vi forlater hjemmehavn. Da henger det gjerne oppe til vi er tilbake. Er det regn og uvær dropper vi gjerne hele flagginga.

Det finnes nok av regimer rundt omkring i verden som er og har vært sykelig opptatt av flagg og symboler. Jeg tilhører ikke denne kategorien. Derfor kan jeg heller ikke fordra tuting og salutter kl 21 på kvelden når enkelte overivrige (KNSére?) mener jeg bør fire flagget. Går man til uthavner er man stort sett forskånet for den slags. Vi går ofte til uthavner.

Ellers synes jeg det er en fin gest å heise andre nasjoners flagg hvis det passer slik. Vi heiser gjerne det irske flagget når vi har besøk i båten av min datter og hennes familie. Hun er gift med en irre.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Å flagge med mannskapets nasjonalflagg under babord saling er noe både jeg og mange andre gjør når vi seiler leiebåt i fremmede farvann. I alle fall Kroatene er ganske strenge på flagget, har hørt om skippere som fikk kjeft av kystvakta for at det Kroatiske flagget på hekken var fillete (mange av oss husker Tudjman kysse flagget i 1991, så de tar flagget alvorlig).

Ole
S/Y Algol

Ellers synes jeg det er en fin gest å heise andre nasjoners flagg hvis det passer slik. Vi heiser gjerne det irske flagget når vi har besøk i båten av min datter og hennes familie. Hun er gift med en irre.

Hvor har du da det irske flagget, der du vanligvis har det norske, eller der det norske ikke er i regnvær av en eller annen grunn?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Start en egen tråd om flaggregler og lover.. min tråd handlet kun om splittflagg!

"The genie is out of the bottle" ... det er ikke helt lett å bare stoppe en tråd som har sklidd ut ;-)

Hvor har du dette fra? Og hvor har du det fra at det er straffbart å "... flagge med utenlandsk nasjonalflagg dersom båten er hjemmehørende i Norge", som du skriver på Wikien?

(...)

Dette er ikke et forbud mot å "... flagge med utenlandsk nasjonalflagg dersom båten er hjemmehørende i Norge". Det er heller ikke en hjemmel for å kreve at flagget skal indikere båtens nasjonalitet. Det er et forbud mot å flagge med utenlandsk nasjonalflagg dersom man ikke er berettiget til det. Hvorvidt man er berettiget til det avgjøres av den utenlandske stats nasjonale regler. Ergo kan jeg seile med dansk flagg dersom dansk lov ikke sier at jeg ikke er berettiget til det.

Dette er ett av flere "hull" i lovverket slik jeg ser det - loven spesifiserer ikke eksakt hva som menes med "uberettiget" flaggbruk. At flagget i hekken skal indikere båtens nasjonalitet finner man i internasjonale konvensjoner, UNCLOS (Havrettskonvensjonen). Konvensjonen skal i teorien være implementert i nasjonale lovverker hos alle land som har signert traktaten, også i norske lover.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg mente: "I hvilket land kan en risikere å få havnemyndigheter på nakken om en tar ned flagget om kvelden i utaskjærs havn?"

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg mente: "I hvilket land kan en risikere å få havnemyndigheter på nakken om en tar ned flagget om kvelden i utaskjærs havn?"

i Sverige under krig :smiley: (det var 200 år sen sist !)

alle båter større enn 8 m........

4 kap. Särskilda bestämmelser för krigsförhållanden m.m.

1 §. Bestämmelserna i 2 – 10 § § gäller om regeringen förordnar om det.

Sådant förordnande får ges när riket är i krig eller krigsfara eller det råder sådana utomordentliga förhållanden som är föranledda av krig eller av krigsfara vari riket

har befunnit sig.

2 §. Fartyg med en längd av minst åtta meter skall dygnet om ha nationalitetsflaggan hissad under gång samt, inom militärt skyddsområde, även då det är till ankars eller förtöjt.

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...