Roger og Olina Startet 1.November.2013 Link til dette innlegget Startet 1.November.2013 Hei folkens. Er ute etter en god og robust kikkert jeg kan ha ombord. Men ikke en som koster "fletta" Kom gjerne med anbefalinger og erfaringer, Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Har ikke erfaring med kikkerter i de sykeste prisklassene, men har brukt noen i klassen 3000-6000kr opp gjennom årene. Så prøvde jeg denne kikkerten fra Biltema. Ble positivt overrasket Kikkerten oppleves lyssterk og grei i forhold til prisen, så måtte bare få den hjem Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Min favoritt er en tung gummiert 7x50. Hvorfor? Tung for å lettere få et stabilt bilde. Gummiert for at den skal ligge litt bedre og ikke falle i dørken når den ikke er i bruk. 7x for å få litt mer stabilt bilde. Vanskelig å holde rolig med større forstørrelse (men elektronikk kan jo hjelpe en del her om en velger å gå den veien). 50 for å slippe inn mer lys enn småkikkertene. Slike kikkerter som dette er ofte mer robuste så de tåler å gå i dørken. En vanlig jaktkikkert er ofte laget for å være lett og blir lett skjev om den får seg en dunk... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Zach Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 https://baatplassen.no/i/topic/87421-kikkert-i-mellomklassen-er-steiner-navigator-et-bra-valg/?hl=kikkert https://baatplassen.no/i/topic/84712-kikkert-i-baat/?hl=kikkert https://baatplassen.no/i/topic/1482-val-av-kikkert/?hl=kikkert Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Her ser en resultatet av en tur i dørken for BT-kikkerten. Etter et par fine ferier tok gummien til å bli klebrig og plasten tok til å sprekke. Nå ligger den i bløt............ Sitér dette innlegget Link to post
eellin Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Fikk ny favoritt for litt siden en Zenith Lux Waterproof 7 x 50 Hvorfor? - Litt tyngre en mine tidligere kikkerter, og derved lettere å ha stabilt bilde. - 7 x da jeg synes dette er max av hva en får stabilt bilde med - x 50 for å få mere lys Har tidligere hatt 8x40 (ble for vinglete bilde) , og to billigere 7 x 50 kikkerter, men linsene på denne slipper inn mye mere lys og mye bedre justering (skarphet). Og angående vanntetthet, så fikk jeg denne kikkerten med båten, som jeg hentet på 5 meter dyp der båten (og kikkerten) hadde lagt i 3 døgn :) så waterproof er den...... Sitér dette innlegget Link to post
Zeiss Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Kjøp deg ein kikkert med autofokus, får god kikkert til bruk på sjøen til under 1500,-. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 1.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Har ikke erfaring med kikkerter i de sykeste prisklassene, men har brukt noen i klassen 3000-6000kr opp gjennom årene. Så prøvde jeg denne kikkerten fra Biltema. Ble positivt overrasket Kikkerten oppleves lyssterk og grei i forhold til prisen, så måtte bare få den hjem Hvor lenge har du hatt denne? Fjellbonden har en dårlig erfaring med denne og med god grunn. Leser at det er 5 års garanti på denne. Så mulig han har vært max uheldig. Men ta det på garantien Jeg er enig med Skipper Skuteløs at en kikkert med litt tyngde, er å foretrekke... Sitér dette innlegget Link to post
Vitjaren Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Swaroski 10x42. finst ikkje maken :-) brukt å oppdrive på Finn.no Sitér dette innlegget Link to post
M/B Cathy Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Jeg har swarovski 10x32 og kan ikke få skrytt nok av det merket! Helt magisk! Men ja også veldig veldig kostbart! Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Har dessverre ikke noen erfaringer med kikkert i båt, men jeg har svært god erfaring med dette firmaet: http://www.kikkertspesialisten.no Svært god service og kompetanse. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Steinerkikkerten er de beste jeg har vært bort i. Har en ombord og er kjempefornøyd. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Har aldri hørt om noe annet enn 7x50 til sjøs The first thing to remember is that the 7x (seven times) magnification is acknowledged to be the maximum strength that can be handled satisfactorily at sea, due to the motion of the boat. (The new FUJINON TECHNO-STABI - stabilised binocular is now available which allows a 14x magnification) Anyone who tells you that they can use a 10x 50 quite comfortably on their boat must be either totally becalmed or chugging down the canal Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
glalaks Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Har den fra Biltema og den har fungert bra i en sesong.. Nå er den ikke veldig mye brukt da, men enkel og grei.... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Sydkorset Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Kjøp deg en 7x50 kikkert. Trenger ikke være så dyr. Kjøp det du føler du har råd til. Biltemakikkerten holder i massevis! Bare tull med dette at man skal kjøpe det dyreste og beste hele tiden, enten det være seg vinkelslipere eller motorer. Båtlivet har dessverre blitt et utstyrs og merkehysteri, der det er om og gjøre å ha det beste og dyreste hele tiden! Men det er vel kanskje en del som har like stor glede av fancy dyre ting, som selve båtlivet..... Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 1.November.2013 Link til dette innlegget Svart 1.November.2013 Har Biltema sin og er fornøyd , lever på 4 året ingen problemer . Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Hvor lenge har du hatt denne?.. Jeg har hatt kikkerten tre år og er fremdeles fornøyd. Da jeg kjøpte den var den ikke gul, men blå. Ellers ser den lik ut. I forhold til en Steiner og en jeg tror var en Pentax med samme lysåpning og forstørring jeg har brukt tidligere virker kikkerten fra Biltema vel så grei, sett i forhold til prisen. Med vekt på det siste, for i steden for 3000-4000kr for de nevnte kikkertene koster den fra Biltema under tusen kroner. Den er forholdsvis lyssterk og veier et kilo. Måtte søke opp vekta på Steineren og Pentaxen, de veier også rundt kiloet (hvis det er samme modeller, modellnavnet husker jeg ikke) Klart, de dyrere kikkertene har bedre glass, men min Biltema sin versjon opplever jeg heller ikke som så verst Har ikke mistet den i dørken enda, så kan derfor ikke si noe om hvor solid den er. Trist med Fjellbonden sin, så ut som den har fått seg et skikkelig kakk ja.. Det totale inntrykket så langt er i alle fall at kikkerten min virker helt OK. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Jeg har swarovski 10x32 og kan ikke få skrytt nok av det merket! Helt magisk! Men ja også veldig veldig kostbart!Jeg fikk med meg en defekt dvs delt i to etter ett fall....fra Sjøforsvaret.Den ble sveist sammen og har vært i mine ulike båter i over 40 år. Har også laserfilter. her snakker vi om kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Jeg har en slik Fujinon stabilseringskikkert 10 x14 ombord. Bruker den sjelden da Steiner 7x50 har mye bedre optikk. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
REM Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Fra Seatronics sider: "Fujinons Techno-Stabi 14X40 kikkerter gir begrepet kikkert en helt ny mening. Med billedstabilisator og hele 14X forstørring åpner det seg en helt ny verden uansett om du er til lands, til vanns - eller i luften. Prinsippet er ganske enkelt, følere i kikkerten oppdager raske bevegelser og vibrasjoner - og ved hjelp av direkte monterte elektromotorer korrigeres linsene slik at bildet, for brukeren av kikkerten, blir helt stabilt. De fleste av oss har tittet i en 7X50 kikkert når sjøen er litt grov eller vi er utsatt for andre ytre påkjenninger, og vet da hvor vanskelig det å få ett klart bilde, med Fujinon Techno-Stabi er dette lenger ikke noe problem, bildet er klart, uansett forhold. Kikkerten er vanntett, flyter og tåler det tøffe, fuktige miljøet ute på en båt i hardt vær." Så langt er det vel ingen som kan matche 14 gangers forstørrelse og stabilt bilde fra et urolig båtdekk. Koster en Bærumstier, men er verdt det. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
ebonita Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Läser väl med viss avund om erfarenheterna av dessa stabiliserade 10 båtpengars kikare. Men ärligt talat så fyller faktiskt min <1 båtpengs Biltema-kikare mitt behov ganska bra. Och jag behöver inte gråta dom stora tårarna om den skulle gå i durken om det skvalpar till. Biltema är ju sällan knusliga när det gäller garanti.... Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Biltema marinekikkert holder i massevis. Har min liggende fast i båten. Har også gitt bort en i presang. Har også 2 stk Swarovski som er unike til sine segmenter(1 marine og 1 til jakt). Men de koster noen ekstra "bærumstiere", så det er for særs intresserte og ikke helt sammenlignbare med BT sin. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Läser väl med viss avund om erfarenheterna av dessa stabiliserade 10 båtpengars kikare. Ja, som litt duppedittfreak har jeg vært nære på å handle meg en stabilisert kikkert men på et av Båtplasstreffene fikk jeg prøve en og stabiliseringen gjorde bildet beveget seg langsomt og det ga meg en veldig sjøsykefølelse. Så umiddelbart at den var helt ubrukelig for meg men det er kanskje ikke noe problem for de som ikke er plaget av sjøsyke... Den viktigste bruken av kikkert for meg er å se landkonturer, staker o.l. i mørke og en god kikkert er til veldig hjelp til slikt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Framtia Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Her er en omfattende kikkerttest: http://www.kikkertspesialisten.no/pub_docs/files/tester/test_report_10x32_10x42_10x50_10x56_binoculars_review_kikkert_test10x.pdf Selv har jeg en Canon 10x50 med stabilisator, det er den beste kikkerten jeg noensinne har prøvd. Bruker litt batteri, men er lyssterk og med god optikk. Stabilisatoren gjør underverker. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ebonita Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Ref SveinHa: og det ga meg en veldig sjøsykefølelse Det kan jag tänka mig SveinHa, och då är det ingenting för mig... Givetvis är en superkikare bra för att se dom mindre radarupptäckbara föremålen, men jag tycker nog att när det gäller att se landkonturer, staker o.l. i mörker så är det mer värdefullt att stoppa pengarna i en bättre radar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.