Jump to content

Hvilken kikkert anbefaler du og hvorfor?

Roger og Olina

Recommended Posts

Jeg har forsøkt med "vanlige" kikkerter på sjøen, deretter kikkerter med bildestabilisator. Hjelper ikke med all verdens beste opptikk eller double-triple-coated overflater om synsfeltet virrer i alle verdens retninger... Det er ikke noe å sammenligne en gang. :nonod:

Hadde først Canon 10x42 L IS WP, men solgte disse og kjøpte Fujinon 12x32 Techno-Stabi JR Image Stabilized Binocular. Fyjinon er mindre, lettere, og har veldig bra stabilisering.

• 6 måneder senere...
  • 9 måneder senere...

ser at fujinon fmt 7x50 , mangler , er av mange regnet som en av de aller beste.

vedr pris / kvalitet / biltema etc , så er dette en interessant diskusjon.

jeg opererer i begge ender av skalaen, avhengig av bruk, interesser og erfaringer,

men livet er kort , og har man råd til det, og det gjelder en kjær hobby , så gir det en særegen

glede å eie noe skikkelig av topp kvalitet som tåler bruk år etter år.

Enig med Rem.

Hadde en Fujinon 7 x50 i fjor, solgte den til en venn. Meget god og behagelig å se i, i motsetning til mange billigkikkerter som jeg får vondt i hodet av. Denne har fastfokous, som ofte feilaktig omtales som autofokus.

Fujinon sin med stabilisering er beste kikkerten jeg har prøvd! Super på sjøen, men også på land. Prøvd å gå tur, og så stoppe og se i en kikkert med 10x eller 12x forstørring?

Er uten kikkert nå, og det blir jeg sikkert til jeg kjøper ny Fujinon..

Jeg har denne techno stabi kikkerten fra fujion. Jeg blir også rimelig lett sjøsyk, men har aldri reagert på dette. Denne kikkerten er bare helt rå , med en vanlig 7x50 kikkert på et par 3 km har du problemer med å se om det er en eller 2 mennesker i en båt. Med denne ser du til og med fargen på t skjortene.

Jeg kjøpte min for 6 år siden på Seatronic under kommentaren "Se tollerne før de ser deg". Det eneste jeg har å utsette på den er at den er for tung til å ta med på gåturer

Zeiss sin Conquest serie er pr dag dato noe av det beste man kan oppdrive i forhold til pris og i klassen under 10 laken. Jeg har en 8x32 som jeg bruker i båten og på jakt, den grisebanker billige 7x50 båtkikkerter i skumring, synsfelt og klarhet.

Man får bare ikke god kikkert til tusenlappen, så enkelt er det. Man blir svimmel av å panorere over landskapet, synsfeltet er så trangt at det føles som å kikke gjennom en dassrull (Den anerkjente dassrull-effekten) og når du virkelig trenger den så er det dugg inni den.

XXL har greie priser på Conquest serien, og hvis man synes det er mye å bruke 5 båtpenger på kikkert så er veien til topp optikk enda lang. 15 til 20 båtpenger må man faktisk ut med for kikkerter i toppskiktet ;)

Les spekk på kikkerter før dere kjøper, synsfelt er viktig!!! Conquest 8x32 har et synsfelt på 140 meter på 1000 meter, ikke mange å finne med såpass romslig bilde.

Litt teori

Valg av prismekikkert til bruk i båt.
Kikkerten MÅ være nitrogenfylt og gummiert.
Kikkertens pupille må være noe større enn din egen.
Kikkertens pupille = objektivdiameter / forstørrelse
7x50 gir 50mm/7=7.1mm 8x42 gir 42mm/8=5.3mm
Menneskets maksimale pupille avtar med alderen.
Alder i år 20 30 40 50 60 70 80
pupille i mm 8 7 6 5 4.1 3.2 2.5
Kikkertens pupille MÅ være sirkelrund og gi et klart bilde helt ut til
periferien. (Se på en jevnt lys flate på strak arm)
Se på en jevnt lys flate. Randsonen skal ikke vise farger.
Se på en rett kant. F.eks en stolpe. Kanten skal være rett og skarp også når
den er helt på sida av synsfeltet.
Synsfeltet bør være over 120m på 1km avstand.
Synsfeltet skal stå på kikkerten. F.eks 1000 124. Dersom bare synsvinkelen
V er gitt, er synsfeltet i meter 17.5x V.
Lysgjennomgangen er avhengig av overflatebehandling (coating) og type
prismeglass. BaK4 prismer gir god lysgjennomgang.
Skal en takkant-kikkert ha god kontrast og oppløsningsevne, må prismet
være fasekorrigert.
Har du omtrent likt syn på begge øyne, velger du senterfokusering.
Porro-kikkerter har bedre dybdeskarphet pga større avstand mellom
objektivlinsene. Den kan gi skarpt bilde fra 30m til uendelig. Da kan du
velge fastfokus. (Ingen fokuseringshjul). Ekte autofokus finner du ikke.
Kompass krever batterilys. Avstandsskala funker dårlig.
Takkant-kikkerter krever mer bruk av fokuseringshjulet.
I svakt lys er det en fordel med stor objektivlinse og liten forstørrelse.
Ofte brukes kvadratet av kikkertens pupille som et mål for egenskapene i
svakt lys. Det sier lite om lysgjennomgangen. Demringstallet gir et galt
bilde. (Det øker med forstørrelsen.)
Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det er mange dingser man kan bruke penger på når det gjelder båt. For mye kan Biltema være et greit alternativ. Men når det gjelder kikkert er det ikke noe vits å spare på kronene. En billig kikkert vil funke greit i sol og klarvær. I disig vær, i skumringen osv vil kun de dyrere kikkertene være brukelige. En billigkikkert vil da være helt ubrukelig. og det er under slike forhold du virkelig har bruk for kikkert. Steiner og Fujinon er nevnt, og det finnes andre produsenter. Men personlig ville jeg ikke valgt noe som koster mindre enn 5-6 båtlapper.

Sammenlign det med et bildekk til en familiebil. Du kjøper ikke dekk for at du kun skal kjøre om sommeren på tørr vei.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Bildstabiliserad kikare eller en Biltema kikare plus en radar för samma pengar.

Ja takk Ebonita, begge deler.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Denne diskusjonen minner litt om utstyrshysteri. Sjølvsagt kan ein kjøpe det argaste av kikkert, radar, plottar og andre nødvendige duppedittar. Eg trur at ein kan klare seg utmerka godt utan å gjere val frå øvste hylle heile tida.

Når det gjeld kikkert, så har eg no ein Biltemakikkert. Denne var faktisk testvinnar i Practical Boatowner, som beste budsjett kjøp. Førre kikkerten eg hadde, kosta om lag 4 gongar meir enn Biltemakikkarten, og skulle vere ein god kikkert i høve pris. Biltemakikkerten eg har no, er betre!

Det eg ikkje kan seie noko bestemt om, er byggekvaliteten. Veit ikkje kva kikkert som toler eit fall på ein meter eller meir, prøver å unngå det :smiley:

Uansett, har aldri følt at eg har behov for å sjå meir enn det eg klarer med billigkikkerten min. Og ja, eg har vore både til havs og vore ute etter det har vore mørkt :lol:

http://www.gaelforcemarine.co.uk/en/Gael-Force-7x50-Floating-Waterproof-Binoculars-wCompass/m-511.aspx

I båten vi kjøpte fulgte det med en no-name kikkert. Den virket vanligvis helt bra, men den holdt ikke fuktighet ute, og etter noen år irret den istykker. Så kjøpte vi en Steiner og verden ble en helt annen. De som påstår at en kikkert til 500 kroner er bra nok vet ikke hva de snakker om. Det er min påstand

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg har en Plastimo-kikkert, selvfokuserende, kjøpt i svensk båtutstyrbutikk i Skärhamn i fjor sommer, ca 700 kroner tror jeg det var. Den var veldig grei, men nå har den blitt litt "vindskjev", de to delene er ikke lengre helt parallelle, så jeg føler meg tvungen til å knipe ett øye igjen når jeg bruker den. Irriterende. Men, det kan jo godt hende at det mer skyldes hardhendt behandling enn noe annet. Vi har tross alt barn ombord.

Kikkerten har hjulpet oss ganske mye. Jeg har ingen betenkeligheter i å svi av 4kNOK på et godt anker, men å svi bort 4kNOK på en god kikkert? Nei, tror ikke det. Nå har jeg sant nok aldri prøvd en kikkert til flere tusen kroner ... men jeg vet at jeg greier meg helt fint uten kikkert i det hele tatt, og jeg vet jeg fortsatt har glede av den delvis ødelagte 700-kroners-kikkerten.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...