Gespen Startet 2.November.2013 Link til dette innlegget Startet 2.November.2013 Mulig litt dumt soørsmål, er litt nervøs for og starte motor på krybben min, går dette helt greit tenker da ang. Sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Selvfølgelig kan du det på en ordentlig krybbe. Men du må sørge for kjølevann eller demontere pumpa å ta ut impelleren. Da kan du bare kjøre en kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 2.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Skal kjøre ferskvann gjennom motoren, og vinterkonservere den. Ellers takker jeg for svar pettersand Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Det kommer vel litt an på hvilken type motor du har. Og litt også på om den er lettstartet. En tungstartet tosylindret sak vil fort riste vekk plankestøttene som står under akterskipet, mens en nyere/lettstartet tre eller firesylindret motor som kan starte med lavt pådrag er nok ikke noe problem. Vær forsiktig. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.November.2013 Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 De bakre støttene står altfor langt oppe på skutesida. Får du dem en fot under vannlinja kan du starte opp. Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 2.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2013 Startet motor, og det gikk helt fint. Ser ut som de bakre støttene er høyt oppe ja, men det var en erfaren seiler fra båtlaget som mente jeg sku ha dem der, ser faktisk naturlig ut og ha dem der, tror bildet lyger litt. Ellers vil jeg takke for all visdom som kommer her fra bp Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.November.2013 Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Du har samme stativ som meg. I bruksanvisningen er det angitt at du skal ha lastestropper på kryss mellom støttene på hver side. Og gjerne også en tvers under båten i tillegg til kjettingene (vil vel ta lasta om en kjetting blir for slakk tenker jeg). Å stemple av mellom stativ og kjøl har du på stell, det har ikke jeg enda :-/ Jeg tør ikke å starte min motor i stativet... det er en yanmar 2gm (2 sylindere) som rister ganske godt fra seg akkurat i oppstart og på lave turtall. Men på den andre siden så kan jeg bare åpne ventilene på toppene og sveive på så mye jeg vil uten særlig store problemer så jeg får sirkulert hva jeg måtte ønske uten å ha start på den. Den er sjøvannskjølt og brukerhåndboka angir at man "bare" skal tømme den for vann og løsne slangene på impellerpumpa, evt løsne (ikke skru av) lokket på impellerhuset. Jeg åpnet ventilen som tømmer toppen for vann og sveivet på til det ikke kom mer. Så tok jeg av slangene til impellerpumpa og lot vannet der renne ut før jeg blåste gjennom slangen opp til toppen. Så nå står den tørt og fint uten vann eller veske i seg utover olje og diesel. Da kan kulda bare komme. Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 3.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2013 Har gammel vp md7a, lager bevegelse, men jeg kjøpte noen bukker på best marin så var helt perfekte pluss jeg tok stropper mellom stagene, virket ganske sikkert. Så jeg startet motor kjørte den i ca 10 min, deretter helte jeg i frostveske. Har ikke tappeplugg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.