Jump to content

Hvilken kartplotter m/ekkolodd er best i en Scand Baltic?

Knut Baltic

Recommended Posts

Har en Simrad 32cx i sort/hvitt som tar en hel evighet å få live på GPS. Den ultimate julegaven må bli en erstatter, men hva skal jeg velge? Dette er alternativene jeg har sett på:

Garmin 720S på billigsalg (utgående modell)

Garmin 721XS, (nyeste modell men en god del dyrere)

Raymarine a67 eller a77 (Rimeligere enn 721XS, men like bra?

Eller noe større kanskje med en brukt Garmin 4212 bå ebay.com til noenlunde samme pris?

Er det noen som har erfaringer og anbefalinger? Er det noen alternativer jeg burde vurdere i steden?

Takker for gode råd på forhånd!

721xs har et mye bedre ekkolodd enn 720s, men 720s er jo uansett mer en godt nok til ditt bruk.

Vil ikke anbefale 4008 eller 4012 siden de er svært trege sammenlignet med 720s, 721xs er igjen 60% raskere enn 720s.

Simrad NSS7 og NSS8 er også svært interessante alternativer. Jeg har NSS7 og NSS12 og er kjempefornøyd.

http://mjosservice.no/produkt/simrad/kombimaskiner/simrad-nss-7

http://mjosservice.no/produkt/simrad/kombimaskiner/simrad-nss-8

Redigert av abbor (see edit history)

Det med treghet er jo en viktig faktor, men trodde ikke det var så stor forskjell på "gjeldende" produkter. 12´skjerm gir mulighet til todelt kartplotter med mulighet for oversiktsbilde samt detaljbilde der en kjører. Men det går kanskje greit på en 7 tommer også?

Stor forskjell i pris på Simrad nss7 og nss8, er det mer forskjell enn 1 tomme i skjermstørrelse?

Redigert av Knut Baltic (see edit history)

NSS7 har 6,4" skjerm NSS8 har 8", forskjellen i areal er 56%. NSS8 har mulighet til opp til 4 skjermbilder, NSS7 bare 2. NSS8 har også en profesjonelt utseende radar data vindu, bortsett fra dette er de like.

Garmin 40xx er utgående modeller, allerede for 3 år siden ble tilsvarende modeller men med raskere prosessor introdusert, 60xx serien. Det tilsvarende gjelder for 50xx hvor den forberede utgaven heter 70xx. I år ble 80xx som er raskere enn 60xx og 70xx introdusert, 80xx har også et nytt og forbedret brukerinterface.

Vil anbefale minimum en 8" for de som planlegger å kjøre med to vinduer mesteparten av tiden.

• 1 måned senere...

Da jeg selv ofte lurer på hva som blir konklusjonen på enkelte tråder skal jeg være flink og si hva jeg bestemte meg for til slutt.

Etter at abbor oppfordret meg til å sjekke ut Simrad NSS har jeg lest, snakket med og besøkt flere forhandlere om både Garmin og Simrad. Til å begynne med syntes jeg dobbel pris var mye for å gå fra NSS 7 eller Garmin 720 til NSS8.

Men

NSS8 er jo en del større

har mulighet for alle de skjermoppsett jeg kan tenke meg med god lesbarhet

Ekkoloddet er overlegent

Autopilot kan integreres og betjenes på plotteren

Trådløs toveis kommunikasjon til iPad

Kan tilkobles AIS og 3G eller 4G radar som etter sigende er noe av det beste

videoinngang

+++

I en av butikkene sa de at den er en mer robust og proff, noe som etter å ha prøvet både 720S og NSS i butikk må si meg enig i (personlig smak osv, men)

Dermed ble det NSS8 på meg med 319 gjennomgående svinger. Plotteren kom med brakett og solbeskyttelse og Navionics Silver for hele Europa.

NSS8 erstattes til våren av en ny 9 tommer multitouch så det er gode priser å finne på denne modellen nå.

Nå gleder jeg meg til å få den på plass og i bruk til våren. Får montere den opp på roterommet i mellomtiden :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...