Jump to content

Forbruk innenbords kontra utenbords ?

RLWI

Recommended Posts

Hei,

Sitter ute i Nordsjøen og skal knekke den siste uka her ute før hjemreise. Med det været her ute, strålende sol og vindstille lengter en etter sjøsetting av båten.

Er det noen som kan si noe om forbruket på en ny 4 takts 135 hk innenbords bensin motor kontra en 135 hk påhenger ?

Hvilket bensinforbruk pr time må en forvente ved marsj fart på innenbords moteren ?

Ellers en Riktig God Påske til alle på Båtplassen.

Mvh

En med hjemlengsel til sol og båtliv / RLWI.

Nå har ikke jeg så mye erfaring med innenbordsmotorer, men håper at du får noen svar fra de andre med erfaring på dette området.

Men, jeg har erfaring med utenbordsmotorer.

Jeg vil kun nevne den siste båt/moter som jeg har i dag. Dersom du sammenligne de nye 2-takterne med 4-taktere så er forspranget til 4-takterne tatt igjen av 2-takterne. Sågar er 2-takterne billigere i drift en 4-takterne. De veier også en god del mindre.

Med min nye Yamaha 150Hk VMax HPDI som sitter på en Yamarin 6210 (6,2 meter) som veier uten motoren og uten 140 liter bensin ca 1050kg. Driftsklar båt 1500 kg.

Mine tall for sesongen 2004 ble slik:

Nautisk mil total - 788,0 Nm

Antall driftstimer - 40 timer

Totalt fylt bensin - 731 liter

Forbruk L/Nm - 0.92 liter

Forbruk L/Time - 18,29 liter

Snittfart - 19,72 knop.

Håper du kan bruke disse tallene.

:seeya:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Har du virkelig snitt fart på 19,72 knop i løpet av sesongen :crazy::confused: Med 124 hk innenbords diesel ligger jeg under 6 knop i snitt....

Forbruk på full fart vet jeg ikke men den slurper i seg litt ser jeg på tankmåleren når det peises på. Vil gjette på rundt 30-35 liter kanskje? Gjennomsnittet ca 5,7 l/t=5-8 knop. Ved marsjfart ca 15 -20liter=ca 14-15 knop.Vil understreke at dette ikke er målt,det er mere å anse som gjettninger.

Ifjor gikk motoren kun ca 60 timer og ,uten å ha konsultert loggboka, gulpet den grønne i seg rundt 2,5 tanker eller ca 350-400 liter diesel. Har registrert at forbruket stiger ganske bratt oppover når farten går over 10 knop.

Siden forholdet til forbrukt diesel er helt avslappet så har jeg aldri brydd meg om å måle det særlig nøye.

Nå har ikke jeg så mye erfaring med innenbordsmotorer, men håper at du får noen svar fra de andre med erfaring på dette området.

Men, jeg har erfaring med utenbordsmotorer.

Jeg vil kun nevne den siste båt/moter som jeg har i dag. Dersom du sammenligne de nye 2-takterne med 4-taktere så er forspranget til 4-takterne tatt igjen av 2-takterne. Sågar er 2-takterne billigere i drift en 4-takterne. De veier også en god del mindre.

Med min nye Yamaha 150Hk VMax HPDI som sitter på en Yamarin 6210 (6,2 meter) som veier uten motoren og uten 140 liter bensin ca 1050kg. Driftsklar båt 1500 kg.

Mine tall for sesongen 2004 ble slik:

Nautisk mil total - 788,0 Nm

Antall driftstimer - 40 timer

Totalt fylt bensin - 731 liter

Forbruk L/Nm - 0.92 liter

Forbruk L/Time - 18,29 liter

Snittfart - 19,72 knop.

Håper du kan bruke disse tallene.

:seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei,

Takker for dataene John. En ting er sikkert, det virker som du nøye og har orden på sakene dine vedrørende loggen til båten din.

Er der da noen som kan gi noen data vedrørende forbruk pr / time ut i fra innenbords bensin motoren dere har i båten ?

RLWI

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...