Jump to content

Minkplage i båt

Jo-morth

Recommended Posts

Jeg har båten min, en Skipsplast 655, liggende på bøye hele sommeren. Det har fungert fint helt fram til i sommer, da begynte minken i området å benytte båten som boplass. Jeg har forsøkt forskjellige "vidundermiddel" for å holde minken unna båten uten å lykkes. Hver gang jeg kommer ut til båten lukter det pyton og rengjøring må iverksettes. Er det noen av Båtforums medlemmer som har noen gode råd slik at jeg kan bli kvitt minkproblemet??? Takknemlig for svar.

Hilsen minkhater..

Minkfeller fås på fiske og jaktbutikker, må vel strengt tatt ha jegerprøven for å sette ut fellen men ikke for å få kjøpt den. Kan være en fordel å legge noe under fellen så blir det ikke så mye vask etterpå. Minken er uønsket i Norge så man trenger ikke å ha samvittighetsproblemer.

Du bør uansett tette igjen slik at ikke visitkortene legges steder man ikke selv kommer til, lukten sitter lenge hvis ikke man får fjernet skiten de legger fra seg.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

sett opp minkfeller. Eneste som virker.

Sikkert ulovlig i dag, men minken er dog et innført skadedyr som ikke hører hjemme her og bør bekjempes/ utryddes med alle midler.

Sikkert en del nesnødde byfolk som synest dette er drastisk men de har vel heller ikke sett minkens herjinger i sjøfuglkolonier.

På Sørlandet har myndighetene endelig tatt tak og systematisk skutt ned bestanden via organisert/ systematisk jakt med hund.

Hvordan kommer minken ombord, via fortøyingstrossen? Jeg fikk et år mus i båten (båten sto på land), og den eneste veien ombord var via strømkabelen. Dermed tapet jeg fast en tom plast syltetøyboks opp ned på kabel, og ingen flere mus ombord. Kanskje du trenger en litt større plastboks iom at minken er større?

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Om den kommer ombord via trossa er Lars sin metode bra. Det er jo vanlig med musefangere på trossene til en del større passasjerskip som ikke ønsker uvedkommende gjester hehe. En på brygga vår ble faktisk frastjelt fisk mens dem selv satt i båten..Minken er en uønsket frekkas vi ikke vil ha ombord

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jo da, minken er frekk. Jeg sto en gang med stangen og kastet etter fisk. To meter bak meg lå en fin torsk jeg hadde fått, men den klarte jamen minken å stikke av med! jeg så bare halen av fisken og minken da den forsvant i buskaset!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Minken var ombord hos meg i fjor vinter, jeg var faktisk selv ombord når den hoppet ombord, så ut som hxn var lommekjent allerede, jeg tok det ikke så tungt siden den ikke kunne komme seg inn i selve båten, men visitkort dukket det opp i alle retninger. Lukter de noe så går de løs på det med klørene så du bør iallefall ikke ha mat ombord.

Rotteskjerm burde fungere om den kommer ombord via trossa.

Må ha diameter nok til at minken ikke klarer å forsere den.

Smidig liten jævel den minken.

Edit. Posta visst sekundet etter Stiffler. Har ikke helt trua på finer til dette. Muligens tynn vannfast som er sprøyta med noe slags glatt og hardt malingsopplegg. De små klørne klarer å finne feste på det mest utrolige.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Hvordan kommer minken ombord, via fortøyingstrossen? Jeg fikk et år mus i båten (båten sto på land), og den eneste veien ombord var via strømkabelen. Dermed tapet jeg fast en tom plast syltetøyboks opp ned på kabel, og ingen flere mus ombord. Kanskje du trenger en litt større plastboks iom at minken er større?

Minken kommer inn via motorbrønnen bak. Den klatrer sannsynligvis inn via motorfestet. Fra motorbrønnen er det klar bane til resten av båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...