Jump to content

Lage hull i båten


Gerhard

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har behov for hull i båten. Jeg skal montere badeplatform og jeg trenger et vanninntak til WC.

 

På en eller annen måte finner man ut hvor man skal ha hullet og borer. Så kommer spørsmålet: Hva gjør man for å få det tett ? Man ønsker jo å hindre at vann kommer inn i båten (selvfølgelig), men også hindre at det trenger inn i plasten.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Vanninntak til WC?

 

Vi hadde en tråd for ikke så lenge siden om det samme, og konklusjonen ble vel noe i retning av at det er hensiktsmessig å forsøke å kombinere dette inntaket med f.eks det kjølevannsinntaket som du allerede har  -  og dermed spare et hull i skroget.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Vanninntak til WC?

 

Vi hadde en tråd for ikke så lenge siden om det samme, og konklusjonen ble vel noe i retning av at det er hensiktsmessig å forsøke å kombinere dette inntaket med f.eks det kjølevannsinntaket som du allerede har  -  og dermed spare et hull i skroget.

Jeg husker den: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1047586961

 

Men jeg synes ikke konklusjonen var så entydig. Jeg liker ideen, men jeg liker ikke tanken på at dassen tømmes gjennom motoren.... Ingar har jo denne løsningen uten problemer, så det burde gå bra hos meg også.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Selv om det kan være "morsomt" å tenke på hva som ville skje om dassen tømte seg gjennom motoren  -  eller motsatt  -  så er nok muligheten temmelig teoretisk.

 

Men vil du være helt sikker, så kan du jo bare spandere en tilbakeslagsventil på røret fra inntaket og frem til dassen, slik at vannet bare kan gå den ønskede veien. Og selv om ventilen koster en hundring så er det langt mindre enn omkostningene og ulempene med en ekstra skroggjennomføring.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har behov for hull i båten. Jeg skal montere badeplatform.

 

Gerhard

Hei Gerhard,

 

Når vi monterte badeplattform ifjor fikk vi valget mellom å montere "sidestøttene" enten over eller under plattformen.

 

Vi valgte under for å få en helt flat plattform, ulempen ble da at sidestøttene skulle monteres med gjennomgående hull i skroget. Nå hvet ikke jeg hvordan båt du har, men på snekka var det allerede et trimplan med støtter på skrå opp.

 

Det endte opp med at sidestøttene ble sveist fast i støttene til trimplanet, og vi ungikk boringen.

 

MVH

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Men vil du være helt sikker, så kan du jo bare spandere en tilbakeslagsventil på røret fra inntaket og frem til dassen, slik at vannet bare kan gå den ønskede veien.

Ja, dette høres ut som en god løsning. Minst mulig hull i båten. det er et godt prinsipp.

 

 

 

Da kjøper du en Polyurethan basert tettemiddel på tube.

Hvor brukes det ? I det åpne hullet for å tette "sår flaten" i glassfiberen og / eller som en pakning mot det jeg dytter inn. (nå blir det nok ikke vannkran, men bare badeplattform festet)

 

 

Nå vet ikke jeg hvordan båt du har, men på snekka var det allerede et trimplan med støtter på skrå opp.

Båten er en Tresfjord 28. Jeg har trimplan, men dette har ikke støtter.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...