Jump to content

Yanmar 2Gm20 lader ikke.


Erik

Recommended Posts

På båtturen i helga oppdaget jeg at Min Yanmar 2gm20 ikke produserte strøm (oppdaget det ikke før vi lå ferdig fortøyd på Fredagskvelden).

 

Rikset da litt i ledningene på dynamoen, og hørte da at det plutselig var som om motoren begynte å få mer motstand (før det svev den bare lett på tomgang), og ganske riktig, nå ladet den. Gikk over ledningene på ny, men fant egentlig ikke hverken løse, skadete eller irrede ledninger, Motoren ladet jevnt og trutt, men etter en halvtime stoppet jeg den, for vi var ikke alene i bukta der vi lå.

 

Neste dag (etter noen deilige timer i sola :cool: ) startet jeg motoren igjen, mest for å sjekke att alt var OK, men det var det ikke. Det var null lading, og det hjalp ikke hvor mye jeg rikset i ledningene, nå var det like dødt uansett :nonod: Måtte bare putle oss hjemover uten lading, mens vi enda hadde strøm å kjøre med.

 

Så da lurer jeg på hvordan feilsøke. Er det mulig at det bare er en dårlig sense ledning/kontakt som gjør at Dynamoen ikke 'starter' eller er det mer sannsynlig at hele Dynamoen er gått fløyten, og at jeg må ha ny ?

 

Vil det være naturlig å koble fra alt, rengjøre (ikke at det ser irret ut eller noe) og skru sammen igjen ?

 

Er det noen måte å måle eller bro koble eller på andre måter teste dynamoens funksjoner og ellers feilsøke ?

 

Alle gode råd og tips mottas med takk.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Jeg vet ikke fabrikat på Dynamoen, vet bare at den er samme farge og ser original ut til motoren, som er Yanmar.

 

Skal sjekke fabrikat nærmere neste gang jeg er i båten.

 

Hvis jeg ender med å måtte bytte, kan jeg da sette på hvilken som helst type fabrikat og størrelse, eller er det store forskjeller der ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Du må da først og fremst bruke en som passer.
Det finnes ikke så mye utvalg for Yanmar.

Men disse dynamoene går sjelden så i stykker at reparasjon ikke lønner seg.
I så fall snakker vi flest om kullbørster, evtl. en regulator, eller lager, tiltak som ikke koster mye og som ofte kan gjøres selv.

 

Men bare litt nå, siden du skal til båten likevel.
Det første du burde gjøre er å sjekke om det finnes "slappe" hun-kontakter på støpselen eller også kabelbrudd like ved.

Er det Mitsubishi 55A du har da er det mulig at du eier modellen som trenger spenning på "L".
Kommer spenningen ikke fram da starter regulatoren ikke,
dessuten heller ikke ved å ruse motoren som ofte kan gjøres ellers.

 

Så hører vi fra deg senere når du vet hva du har.

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg finner ikke fabrikat eller merker noe sted på dynamoen. Den er lakert i samme farge so motor, så mulig dette er lakkert over fra fabrikk ?

 

Her er bilder av den. Noen som greier å identifisere den ut i fra det ?

Har ikke rukket å gå over kontaktene enda, men er det noen ledninger her som bør vies ekstra oppmerksomhet når jeg tester dette ?

bilde

bilde

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Det ser ut som utgaven.LR160 med 55A

De tynne kablene (blå og rød) er det vi snakker om = L og IG.

Trekker du pluggen så ser du to kontakter som ligner en "T.".
Ovre kontaktet av dette "T" er IG, nedre er L

 

L må ha spenning fra ladelampen (funker den forresten?),

IG må få spenning fra tenningslås,

B+ må ha spenning, vanligvis fra batteri (problem f.eks. ved bruk av skillediode)

 

Uten spenning på IG eller B+ vill dynamoen ikke starte.

 

Er det alt ok og forutsatt at det ikke finnes andre feil på ladestrømfordelingen,

da har du et problem med dynamoen.

 

Vanlige feil er feil på regulator kullbørstene, diode, løs kontakt.

Sjeldnere: stator

Enda sjeldnere: anker/rotor

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Ladekontroll-lys, er også ansvarlig for første magnetiseringen.

Det er trolig et generator-tegn hos deg, eller rødt lys, på dashbord.

 

Er dette elektronisk da skulle du i hvert fall se at den lyser en kort stund før du starter motoren,
ellers skulle den slukne når ladingen er i gang.

 

Har du verken kontrolllampe eller varsellyd da er kanskje også noe galt med dashbordet ditt.

I så fall kunne du enkelt sette batterispenning på både B+, L (helst via lyspære 3W) og IG.
Senest da burde dynamoen starte å jobbe, som du da kunne måle med et multimeter mellom B+ og B-

 

....vær veldig forsiktig hvis du ikke har tilstrekkelig peiling.

Når motoren går da ser den ikke forskjell mellom fiender og venner....

Det beste er da hvis du lager en test-bro med klemmer og flatstiftkontakter slik at du kan holde deg unna alt som dreier seg.
Fordel er også at man ikke kan lage kortslutninger pga. løse kabler etc.

 

:seeya:

Jørg.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg har ikke dashbord. Instrumentene mine er plassert nede på en benk i cockpit, og start nøkkel er flyttet inn under en benk for å ikke kunne hekte i tauverk under seiling, så jeg har egentlig ikke sjekket om det normalt lyser på alarm der før oppstart, men det er en rad alarmlys der som battteri, temp etc, og da er det nok naturlig at det er den som er ladelampen min. Begynner med å sjekke der først da.

 

Dernest løser renser og fester jeg alle kontakter.

 

Er det fortsatt ikke OK og jeg må begynne å måle så føler jeg meg på litt tynn is, så da blir det muligens ett spørsmål eller to til her.

 

Lover å være forsiktig :yesnod::thumbsup:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Guest Avmønstret#

Har samme motor som deg, og kanskje samme instrumentpanel? Da er nøkkelen/tenninga til høyre. Så er det, hos meg, en turteller og en rad med lamper/alarmer og en startknapp pluss stopphendel som dras ut. (Ikke vektlegg rekkefølgen, den er sikkert feil).

 

Om jeg ikke husker feil så lyser det i to røde lamper et øyeblikk når jeg starter, pluss en alarm for kjølinga. Alt dette slår seg av ganske umiddelbart når motoren starter og har gått i noen sekunder. Jeg tror ikke det er noe som lyser når motoren går og alt er på stell... men ble usikker...

 

Manualen ligger på nett forresten, kanskje til og med her på bp sitt dokumentarkiv?

-----

 

Finn manualen og les av hvilke lamper som lyser/ikke lyser når motoren går så kanskje det gir ett spor?

Link to post
Guest Avmønstret#

Får meg til å tenke at jeg burde merke lampene osv på panelet. Impelleren gikk en gang og da ula den fælt og en lampe lyste, det er jo egentlig nok til å skjønne at man bør stoppe motoren. Men å miste ladinga er jo strengt tatt ikke kritisk så jeg burde vite hvilken lampe som lyser når ulike tinge er på gang...

 

Nok et punkt på "to do lista".

Link to post

Mine "lamper" er ikoner som det kan lyse gjennom. Og det er mulig å tolke ikonene tror jeg. Ett er bilde av ett batteri, så det er nok ladelampa, men jeg er usikkerfpå om den lyser når tenningen er på og motoren av slik jeg er vandt med fra andre båter og biler. Men det er en buzzer/pipe alarm som går ihvertfall da, og det gjorde det fortsatt nå når ikke ladingen virket, og den pep ikke mens motoren gikk. Denne alarmen bør vel være i samme krets som lampa?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Guest Avmønstret#

Tror den akustiske alarmen kun er kjølevannet. Jeg mener at det også lyste, i tillegg til akustisk, en lampe som ellers ikke lyser når jeg mistet kjølevannet. Kan jo ikke utelukke at det kanskje er en lampe for oljetemp eller noe ettersom jeg lot motoren gå på tomgang en ørliten stund mens jeg prøvde å finne ut av problemet og fikk bekreftet at kjølinga var borte, da ble jo motoren noe varmere enn vanlig.

Link to post

har jo 2gm20, fra 2004, jeg også. panelet har kun lamper og lyd, ingen instrumenter. Oljelampa og lydsignalet er vel det som lyser og gir lyd inntil oljetrykket er etablert, ved oppstart. Er vel også den som piper og lyser når jeg drar opp stoppspaken før jeg vrir tilbake nøkkelen. Lyd og pip ved for høy temp, -erfart ved at jeg glemte å åpne sjøvannskranen ( saltvannskjøltmotor) . Har ikke erfart tap av lading, men lampa lyser vel om den bortfaller samt lyd, regner jeg med.

Link to post

Sjekk som sagt først spenningene på pluggen mens du slår på tenningen. (trengs ikke at starteren slår inn)
Det er det enkleste nå og uten det er hele resten mer spekulasjon fordi uten disse spenninger virker dynamoen ikke.
Så kan du deretter lete videre, tilsvarende enten på dynamo eller krets mot dashbord.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Da har jeg omsider vært i båten og rotet litt.

 

For det første, jeg har en lade lampe. Denne lyser ikke. Den skulle jo lyst sammen med Oljelampa (som fortsatt lyser) når tenningen er på men motoren ikke går, men det gjør den altså ikke.

 

Jeg har testet spenning på L og IG (Den T en i en kontakt som ble så godt forklart :thumbsup: ). Det er spenning (12v) på begge når tenningen er på (Det er ikke spenning mellom dem, selv om en er rød og en blå) men kun mellom hver av dem og godset på dynamoen).

 

B+ er jeg ikke sikker på hvor er, så den har jeg ikke målt.

 

Jeg har åpnet "Dash bordet" (som er ett panel ute, nede ved dørk), og sett etter dårlige kontakter der (siden ladelampen ikke lyser), men finner ikke feil. Vet ikke hvordan måle i den enden, for alarm lampene sitter på ett printbrett som jeg ikke kommer til.

 

Jeg har gått over ledninger etc men det er forsatt like feil.

 

Nå er jeg usikker på hvordan jeg bør gå frem videre for å feilsøke. Noen forslag ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Blå og rød er begge to positive ledninger.

Den ene er L (enten spenning fra ladelampe eller D+), den andre er R eller IG, som får direkte spenning fra tenningslås.

Har du spenning på begge to da er det greit.

 

B+ er ladekabelen, dvs. den som går mot batteriene.

Du -må- kunne måle batterispenning mellom B+ på dynamoen til Minus (-) på dynamoen

(ikke mot gods, husker jeg riktig da har dynamoen din isolert minus).

Dynamoen virker ellers -ikke-.

 

Men måler du batterispenning også der da er det dynamoen som er synderen.

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Klarer du ut i fra bildet å si noe om hva som er de to utgangene til Batteri ?

Utenom den kontakten med L og IG er det jo tre kontakter i øvre kant, (hvorav to er koblet sammen ser det ut for) og en i nedre.

 

Er det bare å måle spenning mellom hver av disse, og finner jeg 12 V så har jeg funnet B+ og - og da er i så fall Dynamoen kaput ?

(og hvis det ikke er 12v mellom noen av dem er det brudd i leding mot batteri ? )

 

bilde

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

...ikke pent, men synlig.

bilde

 

Du må ha omtrent batterispenning mellom

 

  • B- og R/IG når tenning er på
  • B- og L når tenning er på
  • B- og B+ ...minst til dynamoen begynner å lade.

Det siste er viktig å få kontrollert hvis det finnes skillediode som fordeling.
I så fall får dynamoen ikke spenning på B+
I så fall må man trikse litt, f.eks. med et relé.

 

Måler du spenning på alle tre variasjoner da kan dynamoen leveres til verksted.

 

Lykke til!

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Enklere enn det kan det ikke forklares :clap::thumbsup:

 

Jeg har vært og målt.

 

Uten tenningen på (men med batterivenderen på) er det allerede spenning mellom B- og B+

Det er også spenning mellom både L/IG og B+ når tenningen er av, men ikke mellom L/IG og B-

 

Med tenningen på er det fortsatt spenning mellom B- og B+ og nå er det spenning mellom L/IG og B-, men ikke B+ (motsatt altså)

 

Med Motoren startet er det fortsatt spenning mellom B- og B+ . Mot L/IG målte jeg ikke, for den pluggen hadde jeg satt på igjen før start.

Ladelys lyser fortsatt ikke.

Det er fortsatt ikke lading.

Det er ikke skillediode, kun manuell batterivender på min båt.

 

Konklusjonen er da at Dynamo må på verksted, ikke sant ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

I grunn er det gitt all anledning for å konkludere det så, ja.

 

En liten rest usikkerhet finnes igjen siden du bare har målt spenninger.

Poenget her er at en multimeter fort kan måle en spenning (også på pluggen på kablene som går til IG/L)
uten å vise at det også finnes elektrisk arbeid.

 

Spenningen på kabelen som kommer fra dashbordet kan faktisk være for svak - med belastning på -

selv når man kan måle full batterispenning uten belastning.

 

Man kunne nå teste oppover med en helt vanlig prøvelampe* eller lyspære.

Spør du meg da ville jeg uansett kjøre testen med kabelbro og 3W-pære, som beskrevet i innlegg #10

Med det unngås alle muligheter for feiltakelse siden man gir dynamoen det den trenger,

uten at evt. menneskelige eller noe tekniske feil ellers blir involvert.

Billigere og enklere går det ikke.

 

:seeya:

Jørg

 

 

* Prøvelampe anbefales alltid å ha om bord.

Koster bare få kroner og er det mest pålitelige og praktiske testapparat for nesten 100% av alle feilkildene.

Det er så sikkert fordi den forutsetter at elektrisk arbeid faktisk -kan- skje,

siden det forutsetter både kabel, kontakter og ikke minst spenningskilder som virker.

 

Spenninger derimot kan måles nesten overall,

også uten at den som måler kan være sikker at anlegget også kan transportere tilstrekkelig strøm.

 

Dette kan forklares hvis ved å tenke på laaange hageslanger, det er det samme prinsipp som med strøm.

Er slangen stengt da dannes det høy trykk (spenning).

Men når sprøyten på enden åpnes da går det et sekund med trykk

og deretter renner vann-strømmen bare sakte, men kan ikke utføre arbeidet sitt som den skulle.

Eksakt det samme forhold er det med spenning og strøm.

 

Bruker man altså en normal 3W lyspære (ikke LED) i kretsen (pluss eller minus) da -ser- man om det blir utført arbeid.

Og kan man det da kan man teste nesten alle muligheter på båt, inkludert dynamoer og strøm for magnetisering,

men bare ikke elektronikk.

 

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...