Erik Svart 11.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2013 Bør kanskje prøve det som en siste test da, selv om det er sannsynlig at den må repareres. Er dette en prøvelampe, eller vil denne bare si det samme som multimeteret ? http://www.clasohlson.com/no/Spenningstester/Pr325308000 Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Hafrsfjord Svart 11.November.2013 Del på Facebook Svart 11.November.2013 Prøvelampe - Biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Provelampe-348-V-15669/ Delenr: 15-669 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.November.2013 Del på Facebook Svart 11.November.2013 Nei, hverken den fra CO eller BT er en slik prøvelampe du trenger. Ingen av dem trekker strøm som er meningen med en slik prøvelampe Jørg snakker om. Kjøp en 3W 12V lyspære og lodd på to ledninger. Da får du en prøvelampe som lyser dersom det du måler på virkelig kan levere strøm, 0,25A med en 3W lyspære. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Erik Svart 11.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2013 Ok, da er det frem med loddebolten. Er 3w minimum (altså kan jeg bruke større), eller må det være akkurat 3W for å være optimalt ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars H. Svart 11.November.2013 Del på Facebook Svart 11.November.2013 Styrken på lampen er ikke så viktig, har du en 3W, en 4W eller en 6W liggende, går det like greit. Men bruk ikke noe særlig større lampe. Skulle du velge en 12W lampe, vil det gå 1A, og det er ikke sikkert at kretsen du måler på er beregnet for så stor strøm. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Erik Svart 11.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2013 Supert , da har jeg det Da er det frem med loddebolten i kveld, lenge siden sist Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 13.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2013 Da har jeg testet med glødelampe på 4w. Den lyser mellom både L og IG og B- når tenning er på. Det som var litt rart var at den også lyste mellom IG OG B+ uten at tenning var på også, og da gikk buzzer og oljelampelys på også, men det er vel bare en kurriositet. Da kan man konkludere med kaput dynamo da ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
hegra Svart 15.November.2013 Del på Facebook Svart 15.November.2013 (redigert) Erik : Det som var litt rart var at den også lyste mellom IG OG B+ uten at tenning var på også, og da gikk buzzer og oljelampelys på også, men det er vel bare en kurriositet. Ikke noe rart i det. Prøvelampen fungerer som strømleder, og buzzer og oljetrykklys får altså strøm via prøvelampen fra B+. Siden den er på 4 watt er den pæra stor nok til at oljetrykklys og buzzer gir lyd fra seg. Hadde du brukt prøvelampen fra biltema eller CO er det ikke sikkert det hadde blitt lyd fordi disse har så svake pærer at det ikke ville kommet nok strøm til at buzzer ville startet. Men selve prøvelampen vil lyse. Så det du i praksis gjorde var å slå på tenningen med prøvelampen, men bare det som krever lite strøm reagerer da strømmen må gjennom prøvelampen. Slås tenningen på slukker prøvelampen da strømmen velger å gå via nøkkelen som har mindre motstand enn pæra. Glemte å nevne at til det forsøket du skulle utføre var det selvsagt riktig med den store pæra. Om dynamo er defekt våger ikke jeg å uttale meg om. Redigert 15.November.2013 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.