mjo101 Startet 4.November.2013 Link til dette innlegget Startet 4.November.2013 Hei. Har en Kad 43 som går varm ved å belaste den de siste 750 omdreiningene fra fullt turtall. Hadde full service på drev og motor før sesongen. motor går som en klokke opp til et visst turtall, så begynner den å gå varm. Har byttet impeller, sjøvannsfilter, osv. Oljetrykk osv er normalt. Noen som har noen formeninger om hva dette kan være ? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Jeg hadde en båt med KAD 43 (i fjorten dager) med samme problemet. Etter utrolig mye skifting av ditt og datt viste det seg at slangen som går fra drevet til sjøvannspumpa hadde fått en innvendig skade slik at det var blitt en slags blære inne i slangen. Dette gjorde at vanngjennomstrømningen ble for liten når vi kjørte opp mot fullt, og den gikk varm. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
BOBO II Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Ta kontakt med storebro 43 her inne på forumet. han hadde en kamerat som hadde samme problemet som deg. den ene maskinen TAMD 71B gikk varm over et gitt turtall. De fant det ut til slutt etter masse demontering av varmtvanns kretsen og Oljekjøler, mener og huske at det var sirkulasjons pumpa som ikke var helt med. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
mjo101 Svart 4.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Takk for tips. Skal ta meg en tur i båten i morgen etter jobb å se om det kan være noe av det dere har kommet med. Sitér dette innlegget Link to post
Tampeservice Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Sjekk termostatene evt bytt disse hvis du ikke vet når de ble byttet sist. Hvis disse ikke åpner skikkelig får du samme symtom. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Kontroller eksosbendet ,sinkplugger i oljekjøler og varmrveksler.Er ein fordel å kjøre systemrens.Dei fleste kjøleproblemer ligger som oftest på sjøvannsiden Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Jeg må bare spørre: det står ingenting i brukermanualen på min KAMD43P at det er sinkplugger i oljekjøler og varmeveksler. Er dere sikre på at det er sinkplugger som standard på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 For å få en indikator på om det er problemer på saltvannsiden kan du få en kompis til å kjenne på slangen som sender vannet inn i eksosbendet når motoren begynner å gå varm. Er denne kokvarm så er det for lite gjennomstrøming. En restriksjon eller lekkasje på S-slangen slik at den trekker falsk luft kan føre til dette. Om det er i orden hadde jeg begynnt å tenke på varmeveksler, oljekjøler, intercooler og eksosbend. Er slange inn til eksosbendet derimot kjølig ( under 50-60 grader når motor begynner å gå varm ville jeg sett på ferskvannskretsen, dvs termostater, vannpumpe og varmeveksler. Lykke til. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jakob T Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Mulig det ikkje er sink i oljekjøler og varmeveksler.41 motoren har sink,meiner det er samme oljekjøjer på43som 41.Følg rådene til sap 2000 grei framgangsmåte Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Har også opplevd kjøleproblemer pga. s-slangen mellom drev og motor som delaminerte og hindret vanngjennomstrømmingen. Denne slangen burde hatt et bytteintervall, for eksempel hvert 8. år. Det er så mye enklere å gjennomføre et planlagt bytte av slangen mens båten står på land sammenlignet med å gjennomføre feilsøking på hele kjølesystemet. Først når alle andre mulige feilkilder er utelukket begynner man å tenke på denne slangen. For de som har en eldre drevinstallasjon som ikke vet om/når s-slangen har blitt skiftet anbefaler jeg å bytte denne som forebyggende vedlikehold. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Marida Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Sjekk vanninntaket i drevet for groing. Sitér dette innlegget Link to post
kibo Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Hadde samme problem på min kad 43, og det endte med at jeg fikk lagt inn ekstra vanninntak, som løste problemet. Imidlertid stengte jeg i sommer det ekstra inntaket, men motortemperaturen var likevel perfekt. Etter en del grubling tror jeg at problemet lå ved groing i innsuget til drevet, som jeg "stakk opp" i vår mens båten lå på land. Men dette lar seg også gjøre mens den ligger på sjøen, bare kjør opp drevet. Håper du slipper unna problemet med dette. Hold oss informert. Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Hei. Jeg hadde et tilsvarende problem på min ene KAD42, alt som er nevnt i tråden her ble sjekket og begge maskinene var til og med ute for overhaling. Problemet vedvarte, men fant ut av det til slutt. Impellerhuset var slitt, slim at det ikke pumpet nok vann inn.... Skiftet huset, og problemet var borte. PS, temp på eksosbend var ok, så vi trodde at problemet lå på ferskvannssiden. Sitér dette innlegget Link to post
mjo101 Svart 6.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 (redigert) Hei. Problemet er løst nå håper jeg .. Fant rester av noe sjøgresss inni slangen fra drevet til pumnpen, dekket ca 1/2 av hullet inni slangen. Håper dette kan være synderen. Bare å vente til sjøsetting og sommer for å være 100 % sikker. Byttet også impellerhuset, samt diverse slanger for å være på den sikre siden. Redigert 6.November.2013 av mjo101 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.