Jump to content

Overhaling av dyser VP KAD44

Frode Stiansen

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Som overskriften sier har jeg idag trukket/demontert dysene på min VP KAD 44 for å levere disse til overhaling. Tappet ned kjølevæsken og demonterte alt. Gikk forsåvidt greit å trekke dysene og det uten at hylsen fulgte med tror jeg. Så ingen bevegelse i dem hvertfall, hva tror dere?

Det jeg lurer på er om det bare er å montere dysene igjen med litt kobberfett på, eller om jeg må frese og rengjøre noe nede i hylsen. Håper noen har noen gode svar til meg slik at jeg kan montere disse når jeg kommer tilbake fra Nordsjøen. På forhånd takk.

Lys litt nede i bunnen der hvor dysa får annlegg mot kobberhylsa. Hvis du ser at det ikke er helt plant eller svart plakk får du tak i en spesial børste i nailon som du setter på drillen og puser det godt og rent. Denne børsten kjøper du hos vp. Normalt skal det være godt nok. Hvis dysene har vært ute før og det ikke har vært rengjort er det garantert fastbrent guffe. Det er nå min erfaring..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Motoren har vel pådratt seg ca 800 timer. Dysene har sannsynligvis ikke blitt trukket av forrige eier på ca 600 timer slik de skal ihht service intervall. Motoren har ikke hatt noe nevneverdig røyk eller startproblem tidligere. Sist tur vi var på "fjorden" så jeg det var litt oljefilm på vannoverflaten samt at den røykte litt og luktet sur diesel eksos. Det har gjerne vært slik en stund da dette var første turen i år uten gummibåt bak, rart hva den kan skjule....hehehe. Tok en telefon til Maritim diesel i Bergen, snakket med en hyggelig kar der som kunne overhale disse dysene. Prisen var han litt usikker på men trodde det ville havne på 1000 lappen pr dyse. Må ta en telefon til Bjordal og Madsen i morgen å høre om de har denne børsten til rens av dysesete, Kobberfett ved montering skal bli, vær du trygg. Er såpass fornøyd med båt/motor at neste dysesjekk er det vel jeg som skal ta da også.

• 2 uker senere...

Snakket med Maritim diesel idag. Dysene var ferdig overhalt så da er de klar til henting og montering når jeg kommer hjem fra havet om en ukes tid. Vedkommende hos Maritim diesel snakket om at det var antydninger til partikler under mikroskopet i en av dysene og at dette kunne komme fra pumpen eller ved demontering. Er litt rådløs nå om jeg skal demontere pumpen å la dem se på den, eller om noen av dere diesel eksperter her på forumet mener at det er tut og kjør slik pumpen er.

Vedkommende hos Maritim diesel snakket om at det var antydninger til partikler under mikroskopet i en av dysene og at dette kunne komme fra pumpen eller ved demontering.

Hva mener han med partikler..rust ???

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Han nevnte bare at det var antydning til partikler i form av veldig fint metallstøv. Vet ikke om jeg resonerer rett, skulle det ikke vært partikler/metallstøv i alle dysene om det hadde vært pumpen som ga fra seg metallstøv. Har en følelse av at dette kan stamme fra demontering av dysene, ikke demontering fra motor men demontering av selve dysen. Har sovet på dette nå så tror jeg velger å montere dem i den tro at om pumpen hadde "flasset" ville det vært i alle dysene. Om ikke noen der ute har erfaringer omkring dette.

Partikler i en dyse kan vel kanskej tyde på slitasje i en av plungerne i pumpa ? Dette vil føre til støv i den dysa som er tilkoplet dette utløpet, og vil ikke påvirke de andre dysene. Usikker på om jeg ville ha påkostet en stor og overhaling av pumpa på et såpass svakt grunnlag dog, jeg hadde vel tenkt som deg at "det går sikkert bra"...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takker for svar på blanding av totakts olje, kommer til å droppe denne forbrennings forbedreren heretter å heller bruke totaktsolje. Er det samme hvilken totaktsolje jeg bruker eller er det noen erfaringer der omkring pris/kvalitet? Så blir det spennende å se hvordan dette går. Bare noen dager igjen til jeg er hjemme å kan få montert dysene.

• 1 måned senere...

Alt er nå skrudd sammen. Dvs at oljekjøler,varmeveksler og aftercooler er demontert, renset og montert. Skiftet termostater. Ventiler justert og dyser montert. Hadde prøvetur idag og motoren startet og gikk fint. Var utpå å kjørte motoren varm, kjørte noen nm i rolig fart uten tegn på at noe skulle være unormalt. Prøvde så med full gas (WOT) en periode å så da masse hvit røyk bak. Det virket egentlig mer som damp. Tempen på motoren lå på ca 90 grader den perioden med full gass. Roet av farten å tok en sjekk i motorrommet, Ikke noen form for lekasjer, oljen var fin på fargen. Kjølevæske på ekspansjonstank ok. Gikk tilbake til havn i rolig fart. Skiftet impeller uten at jeg kunne se noe gale med den. Dobbelsjekket slanger på saltvannssystemet, kan ikke se noe gale. Da jeg skulle gå hjem oppdaget jeg stoooore mengder sot oppetter hekken på båten og oljefilm på vannet. Er det noen her inne som har opplevd noe lignende eller har gode innspill til dette. Ser egentlig to muligheter her, kobberhylse som lekker ferskvann inn i forbrenningen eller toppakning. Hva er mest sannsynlig?

Sot kan forekomme ved for sen tenning. Dette vil da resultere i større mulighet for etterbrenning og lavere makstrykk i sylinderene, som igjen vil føre til sot. Hvit røyk forekommer, som du nevnte, av vann. Kan godt være av sannsynlighet at toppakningen lekker en liten smule. Er det kun hvit røyk ved maks turtall, eller over et bred register? Hadde heller fulgt med på dette over en tidsperiode, altså om det minker på ferskvannet. Er ikke noe akutt dette.

Men når det gjelder soten, så kan denne kun forekomme av for dårlig forbrenning.

Brennstoff ventilene er jo overhalt, så disse kan jo utelukkes.

Så da vil jeg tro at feilen ligger hos tenningen eller for lav lufttilførsel. Lav lufttilførsel vil føre til for dårlig spyling av sylinderen med tanke på fjerning av eksos, eller mangel på oksygen under forbrenningen.

Lufttilførselen blir redusert ved dårlig turbo, dårlig luftfilter eller redusert kapasitet på ladeluftkjøleren.

Håper du finner løsning på dette :)

MVH Ktveiten

Tror jeg skal ha meg en tur i båten idag å se litt mer på dette. Har hvit røyk/damp over et bredere spekter, veeeeeldig synlig når jeg er i plan. Ikke noe sur lukt når jeg kjørte med "salongdøren" åpen så er ganske sikker på at dette må være damp. Heller ikke søt lukt som det skulle vært om den brukte frostvæske. S-slangen på drevet ble byttet samtidig med eksosbendet i sommer som forebyggende vedlikehold. Så tror ikke de er synderen om det er for dårlig gjennomstrømning av saltvann som er årsaken til røyken/dampen. Kan ikke se noe plastpose/maneter/fremmedlegemer i inntaket på drevet. Så tror det da er en ting som gjenstår. Tror jeg plukker sjøvanns pumpen i atomer å dobbelsjekker den. Har overhalingssett og medbringer liggende. Grunnen til at jeg velger å gjøre det er at jeg syns det er en slags surklelyd fra sjøvannssiden når jeg stopper motoren. Virker som vannet som står over impelleren, altså i sjøvannsfilteret renner tilbake. Kan ikke huske å ha hørt den lyden før. Krysser fingrende for at det hvertfall er løsningen på hvitrøyken.

Det vil være normalt med mer hvit røyk ved kjøring i kaldt vær. Om du ikke har eksteremt mye hvit røyk kan det være lufttemperaturen som er årsaken. Jeg har selv opplevd å få en støkk på grunn av dette, men når våren kom var alt ved det normale igjen.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hvit røyk i kaldt vær er helt normalt, har vært i båten hele denne helgen, og i dag var det mer hvit røyk en tidligere pga av at det var minusgrader, så dette er ikke noe og bekymre seg over.

Hadde tildligere i år soting/svart røyk av og til, mistenkte turboen, men da jeg sjekket rundt motoren når den akkurat var startet slik at kompressoren ladet, så viste det seg at gummislangen/muffen på røret fra kompressor mot turbo var hull i. Skiftet dette og da fant jeg en ny lekkasje, dette var mellom turbo og ladeluftkjøler, her var Oringen gåen, byttet disse ringene og alt var ok, har ikke hatt noe svart røyk etter dette, edc systemet gir jo diesel etter hvor mye luft som går inn i motor, og når det blåses i friluft så får motoren for mye diesel og deretter soting og dårlig med power, min ble værtfall som ny:-)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Vil tro at litt hvit røyk kan være normalt, men jeg hadde litt mer enn det jeg vil karakterisere som normalt. Når jeg hadde hekkporten åpen kom dampen inn gjennom akterdekket grunnet turbulensen. Mens jeg var utpå fjorden å funderte på dette kom det en Saga 315 forbi å der var det ikke noe hvit røyk/damp. Noen som forresten vet hvor mye sjøvannspumpen skal levere i løpet av et minutt. Lurer på om jeg har hørt noe som 30-45liter i minuttet ved 1200rpm. Noen her som kan bekrefte det. Har hatt sjøvannspumpen i molekyler uten å finne noe som var riktig gale. Antydning til litt slitespor på lokket eller så var det egentlig like greit å få tatt den nå da fjæren på simmerringen mot pumpehuset var rustet av. Montere sjøvannspumpen imorgen tenker jeg og så få målt gjennomstrømning av sjøvann ved hver enkel komponent.

Redigert av Frode Stiansen (see edit history)

Har du sjekket eksosbendet som står på turboen?

Her er vanlig feil at det tetter seg av dritt og rust, da får du ikke nok vann ut og eksosen blir varmere, men da ville jo motor tempraturen økt ved belastning....

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...