Jump to content

Overhaling av dyser VP KAD44

Frode Stiansen

Recommended Posts

Da er den overhalte sjøvannspumpen montert. Har hatt av slangen fra skjoldet til sjøvannspumpen for å sjekke at ikke slangen var delaminert. Fosset gaaaanske bra med vann inn i båten fra slangestussen på skjoldet så tror ikke det er noe i drevet som ligger å tetter. Startet motoren å målte hva pumpen ga. Fikk nesten 30 liter iløpet av ett minutt på tomgang (600 rpm) rett etter sjøvannspumpe. Tok samme testen rett før eksosbendet. Fikk samme mengde. Forskjellen nå og i forhold til her om dagen er at det ikke lenger er denne surklelyden når jeg stopper motoren samt at sjøvannsfilteret er fullt i vann når motoren er stoppet. Krysser fingrene for at hvitrøyken er fikset, fikk ikke prøvd den utpå fjorden grunnet en del is i havnen. Tar det med en gang det kommer litt mildvær, bor på vestlandet så antar at det ikke er lenge til.

Startet dagen med å vaske halve hekken for sot siden sist jeg var utpå. Skulle fyre opp maskinen å den var skikkelig treg å starte.Gikk rolig utover for å varme den skikkelig opp, når den så møtte 80 grader skulle jeg gi litt mer på, oppførte den seg helt unormalt. Såg ned på diagnoselyset å oppdaget at det blinket. Kjørte rolig i havn, leste av kode 7.2 som er nåleløft signal dyse 1. Sjekket kontakten, skrudde av all strøm til motor for å slette feilkode. Fyrte opp igjen og fikk kode 1.1 som er ingen feil. Kjørte så utpå igjen, fikk god lunk og alt virker normalt. Temp på full gass = 85 grader. Frostvæske og olje er helt fine, ingen lekasjer av noen slag ei heller forbruk av kjølevæske de timene jeg var utpå idag. Masse hvit røyk/damp bak båten, ingen lys i diagnose lyset. Stopper opp å går bak på hekken, hekken er da helt nedsotet igjen. Drevet over vannlinjen er da helt nedsotet, og da mener jeg helt nedsotet. Turbotrykk målt idag til 1,8bar, luftfilter helt ok, Kompressor skrur seg på ca 16-1700rpm og lader. Ikke noe luftlekasje mellom kompressor/turbo og innsug. Mangler ca 150rpm på full gass. Hva mener diesel ekspertene her. Demontere dyser og pumpe eller?

Redigert av Frode Stiansen (see edit history)

Hmmm er litt rart at det skal sote av hvit røyk/damp......
Kommer det så mye sot som det sies, så skal jo det være svart røyk, dette var underlig.....

Kan det være noe med ladeluft kjøleren, kommer sjøvann inn......??

Redigert av Sun 33 (see edit history)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Kommer ikke noe vann ut av sladrehullet i bunn av aftercooleren. Denne er i tillegg nettopp renset og stelt. Jeg forstår ikke noe av dette....

Kan det være temp giveren min som tuller seg, denne skal vel gi signal til EDC. Leser at den kan gi symptomer som tung start og mye røyk. Er det den samme giveren som forsyner instrumentet virker det som den er i orden. Lite grann fortvilet her nå.....

Fikk feil på nåle løft sensor i dyse 1 tidligere idag via diagnose systemet. Dobbelsjekket kontakten å alt så flott ut. Slettet feilmeldingen å den kom ikke tilbake. Før jeg slettet feilmeldingen var motoren helt rar. Fikk liksom ikke gitt gass jevnt etter 1000 rpm. Helt til den på en måte var oppe i 1800-2000 rpm så skvatt den avgårde. Virket litt som limp home mode. Etter sletting av feilkode oppførte motoren seg som den alltid har gjort. Kanskje nåle løft sensoren i dyse 1 har vært dårlig de årene jeg har hatt båten.

Skal dobbelsjekke nåle løft sensor idag. Fant ohm`sk verdi i manual på nett. 100 ohm +/- 10 ohm om den virker. Alt utover det så skal den byttes. Om den er utenfor spec kan det være slik at tenningen blir for sen og eksos tempen går opp som igjen forklarer den hvite røyken/dampen (Bare tenker høyt) Men hvordan forklare soten....

Har stor tro på at du må ta ut dyse 1 for en liten overhaling igjen, hvis nåla ikke henger med må verkstedet ta en sjekk på fjæra som sitter innvendig i dyse. Kan hende den henger og må shimses opp eller at fjæra må byttes.

Hadde først prøvd med og fylle opp diesel filter med ren dyserens kjør motor et minutt og latt blandingen stå i et par dager før neste prøvetur. Får du ikke noe effekt er det dysedoktoren som må til igjen.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Når jeg ohm`et dyse 1, dvs nåle løft sensoren var verdiene litt rare. I ene øyeblikket var den 120 ohm for så å være 44 ohm. Neste gang igjen var den 105 ohm for så å være gjerne 95, 88, 18 osv. Prøvde med to forskjellige måleapparat for å være helt sikker. Bestemte meg da for å trekke den dysen. Når nå dysen ligger på arbeidsbenken å ohm`er den er den 4,4 Kohm. Klasker å slår litt på den å nå viser den 4,95 Kohm. Dette er jo en verdi uten trykk, gjør regne med at det har noe å bety. Har bestillt ny hos Volvo så får vi se hva verdien på den er uten trykk.

Satt litt til siden dette akkurat nå og det grunnet at vi har fått en "ny sjef i hus". Dvs at natt til forrige torsdag fikk vi "ekstra mannskap tilgjengelig" . En liten jente født i rekordfart 18 dager før termin. Godt var det egentlig for hun var 55 cm og 4335 gram. Hun hadde det svært travelt i mine øyne. Kånemor vekket meg klokken 02:00 av at hun trodde noe var på gang. Vi suste avgårde i bilen men skjønte fort at her var det bare å få fatt i ambulanse. og klokken 02:48 var hun født. I ambulansen i bompengen i Sandviken.

Gratulerer med nytt manskap Frode. Hun blir sikkert en kjempe god matros..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Nå er resten av dysene sjekket hos Maritim diesel (Super service hos de gutta der) og ikke noe gale med dem som forventet. Så da er det bare å finne anledning innimellom bleieskift å få montert dette igjen. Krysser fingrene for at dette nå er i orden. Om ikke så mente dieselgutta at omstilleren i pumpa kanskje kunne være gåen/kilt seg.

Da er dyser igjen montert samt dobbelsjekket klaringen på ventilene. Fikk prøvekjørt idag å motoren går fint som bare det. Får fullt turtall nå, altså ca 3950 rpm så da er hvertfall det i orden. Fremdeles er det hvit damp av eksosen og mye sot opp etter hekken. Vasket drevet og hele hekken gullende ren før jeg dro utpå idag, sort på drevet og opp etter hekken igjen. Kanskje en anelse mindre enn det tidligere har vært om jeg legger godviljen til. Temp på motor ved full gass over lengre tid er 85-90 grader. oljen og kjølevæsken ser fremdeles fin og ren ut, ingen av væskene forsvinner ved den kjøringen jeg har hatt. Kjørte motoren hardt idag, full gass sikkert tilsammen 45 min for å blåse ut gammel morro om det er det som ligger igjen i systemet og sikkert en liten time på marsjfart. Ingen dieselfilm på vannet på tomgang når jeg kom tilbake heller. Hva mener dere, lukter litt overhaling/sjekk av dieselpumpe nå syns jeg.

Det med belgen var et veldig godt tips, har ikke vært innom tankene mine engang. Kan jo være at den har valgt å ta kveld samtidig som alt dette har stått på. Synes jo det skal være helt utrolig at motoren skal sote ned hele hekken på båten opp til FB når den ellers virker så frisk å fin nå. Er ikke mer enn to år den belgen, men den kan jo selvfølgelig ha hoppet av her eller der. Dette skal sjekkes opp i snarest. Kommer tilbake når det er sjekket opp i.

Har ikke hatt mulighet til å sjekke bak under fart da jeg har holdt på med dette helt alene. Om det er fyringsolje er vel heller ikke umulig for den siste tankingen jeg hadde før alt dette oppstod var på et sted jeg aldri har tanket før. Dette er i en stor marina så tror egentlig at det ville vært flere som hadde reagert om det var tilfelle. Hvordan kan jeg enkelt sjekke om det er "ekte" vare eller fyringsolje.

Pumpen demontert og levert til Maritim diesel idag. Gutta på dieselen lurte på om jeg hadde 5 minutter da jeg kom så demonterte de pumpen på et øyeblikk. Godt med spon i toppen rundt magneten på pumpen som kunne stamme fra kamplaten og ruller i pumpen. Ikke godt å si om det er det som forårsaker denne soten. Om det er dette som forårsaker problemene så har i så tilfelle hele Norge et problem var uttalelsen. Pumpen skulle de hvertfall stelle godt med. Prosjektet nå mens jeg venter på pumpen er å skifte slangene fra tanken og alle kobberskiver for å eliminere luftproblematikk ved start.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...