Frode Stiansen Svart 15.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 Siste gang jeg tok de ut gikk det forholdsvis raskt, anslår ca en time. Skru løs braketten dieselfilteret/ECU står på. Demontere oljefilter braketten, det lar seg gjøre uten å ta av oljefilteret. Løsne dyserørene fra neste brakett og fjerne denne. Løsne dyserør på dyser og dieselpumpe. Ikke bøye disse og fjerne alt i et stykke. Demonter returrør fra dyser og løsne toppdeksel. Forsiktig med kabel på dyse 1, løsne klips og tre forsiktig gjennom toppdeksel. I grove trekk så har du nå kommet til dysene. Jeg klarte med forsiktighet å lirke disse ut av " holderene" uten at de løsnet med man skal vel egentlig bruke en spesiell ters. Håper det blir litt enklere for deg enn det til nå har blitt for meg. Greit å justere ventilene når man første er i det. Sitér dette innlegget Link to post
Frode Stiansen Svart 5.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2014 (redigert) Nå er alt skrudd sammen igjen, dysene ble tatt ut og trykktestet etter at det ble oppdaget spon i dieselpumpen. Dieselpumpen er overhalt, dvs kamplate, ruller og fødepumpe i dieselpumpen er byttet. Ved kjøring i benk viste det seg at trykket i pumpen var for lavt slik at takteventilen ikke regulerte slik den skulle visstnok. Så var det da å finne årsaken til at pumpen var blitt slik. Joda, fant feilen...... Ikke rart jeg aldri har hatt vann og urenheter i vannutskilleren og forfilteret når det er montert på returdiesel. Sannsynligvis en feil som er blitt gjort når båten ble bygget/motor montert. Har jo fått filtrert diesel til motor via filter som er originalt på motor men dette skiller ikke ut vannet. Skiftet alle slanger, stengeventiler, kobberskiver osv på dieselsystemet så nå går maskinen som en drøm. Ikke anntydning til sot på hekken Redigert 5.April.2014 av Frode Stiansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Targa 40 Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Løfter denne tråden opp igjen. Har nå vært i kontakt med lokal vp forhandler om pristilbud på alle dysespisser til Kad 44 EDC og fått "tilbud" tilbake med 19.900,- + mva pr motor. De hevder det ikke leveres spisser lengre, kun komplett nytt.... Er det noen som har tips til hvem/hvor det går an å bestille spisser uten å betale heroinpris ? Eventuelt hvem som påtar seg overhaling. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Nå vet ikke jeg hvor du bor, men med den prisen kan du sende de med helikopter til vestfold elektrodiesel og allikevel spare noen kroner☺ Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Navic II Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Jeg skiftet alle 12 dysene på min KAD300 i sommer og betalte langt under den prisen for komplette, NYE, ORIGINALE VP dyser.... den forhandleren har nok beregnet seg et godt påslag! Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Minges Universalservice. Fikser dyser, lett som en plett Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Navic II Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 hvor mye tar Minges? jeg sjekket overhaling/dysespiss-skift flere steder (husker ikke om minges var en av de) og det var relativt dyrt synes jeg, sammenliknet med nye. tror vi tippet 1500,- pr dyse i snitt. og i tillegg kom frakt til/fra etc. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Overhalt brennstoffventil med ny dysespiss koster nok 1500,- pr stk. Det er 2 trinns åpningstrykk på den typen der, mener jeg å huske, tar litt mer tid... Maritim Diesel i Bergen kan reparere slike. Ring til de forskjellige du har fått oppgitt for en prissammenligning. Sitér dette innlegget Link to post
Navic II Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Overhalt brennstoffventil med ny dysespiss koster nok 1500,- pr stk. Det er 2 trinns åpningstrykk på den typen der, mener jeg å huske, tar litt mer tid... Maritim Diesel i Bergen kan reparere slike. Ring til de forskjellige du har fått oppgitt for en prissammenligning. Usikker på om den var til meg, men jeg endte med å kjøpe helt nye dyser fra Volvo. ;) Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 De hevder det ikke leveres spisser lengre, kun komplett nytt.... Er det noen som har tips til hvem/hvor det går an å bestille spisser uten å betale heroinpris ? Eventuelt hvem som påtar seg overhaling. Det hevdet min tidligere VP pusher i Sandefjord også for et par år siden. En telefon til Vestfold Elektrodiesel noen kilometer unna gjorde denne påstanden til skamme. Sikkert ikke dysespisser fra VP, men antagelig Bosch (tror jeg) som disse dieselelektroverkstedene gjerne representerer. Betalte ca 1.500,- / stk for å skifte, justering og testing av nye spisser. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 4.April.2016 Link til dette innlegget Svart 4.April.2016 Når VP dysespisser blir pakket ut, er det som oftest boschstempel på selve dysespissen. Samme produkt, annen forpakning og pris..... Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 6.April.2016 Link til dette innlegget Svart 6.April.2016 Jeg bestilte dysespisser fra Ebay 12stk for 2000kr med mva.. levert inn til dieselverksted og han kunne ikke finne noe feil med de.. leverte som de skulle etter testing.. var litt skeptisk iom. at prisen var så forsjellig.. men, etter at dyseverkstedet ikke kunne se no forsjell så var det verdt et forsøk. Skal ta opp dysene igjenn til høsten og sjekke trykk og se hvordan spissene oppfører seg :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.