Framtia Startet 4.November.2013 Link til dette innlegget Startet 4.November.2013 Spennende om dette blir suksess: http://www.hamnen.se/batar/motorbatar/skattemiljoner-till-revolutionerande-batprojekt.html Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Fantastisk lesning Positivt for drivstofføkonomi, vedlikehold, gjennbruk. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
DieselDahl Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Lettere enn karbon er jo en temmelig diffus term..... Det som er viktig her er produksjonsmetoden som altså muliggjør lønnsom produksjon av en semimonocock. Jeg vil anta at det er snakk om robotsveising. Høylegert stål er ikke billig i seg selv men en semimonocock kan lages svært lett, altså med mange tynne profiler. Gøy forresten å lese at stål får sin renessanse også på dette feltet (selv om det er litt tidlig å juble) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Nesten for godt til å være sant. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 4.November.2013 Link til dette innlegget Svart 4.November.2013 Viste artikkelen til min far, som har jobbet med alu-katamaraner mm i en mannsalder. Kommentaren hans var umiddelbart at " det der blir dyrt". reagerte også på at specen på båten, i artikkelen, ikke var med dieselmotor, men kun to elmotorer. Så da går nok vekten opp en del. Det med prisen og det at de bygger for politi, kystvakt og redningstjeneste sier jo noe om at dette blir dyrt, tenker jeg. Men bra utvikling, for all del. :) Men hva med galvanisk tæring? En ting er hva skroget tåler, men hva med drevet av alu? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Dette høres ikke logisk ut. Det snakkes om rustfritt stål og om laminat. Hva mener man¡? Og csrbon ... hvilken form for karbon? Den som har skrevet dette vet knapt hva hsn/hun hsr skrevt.. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Det står nevnt 1,6mm hudplate og stringers som er lasersveiset sammen altså er dette en semimonocock. Sammenligner man med en konvensjonell konstruksjon av glass, aramid eller grafitt som er laminert med polyester til en tykkelse på 5mm så kan dette bli lettere med samme styrke. Grunnen til at fly lages av aluminium er at det kreves høy elastisitet. Aluminium i båtskrog har ikke i nærheten de egenskaper som "flyaluminium" (høylegert og varmeherdet) da korrosjonsbestandighet er helt avgjørende. Det står at stålet som benyttes har høy elastisitet og det er avgjørende. Alle båtbyggere vet at en for stiv konstruksjon vil sprekke. Da kan man enten lage det dønn stivt og solid eller tynt og fleksibelt. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Med innredningen montert med elastisk lim Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
-morten- Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 (redigert) Jeg har erfaring med bygging av alu katamaran selv og tviler på at du får noe særlig lettere konstruksjon enn dette, fordi du må ha masse stivere og tværskips og langskipsspant om du skal ha 1,6mm hudplater.. i de fleste skipskonstruksjoner er selve poenget å lage en konstruksjon som ved store påkjenninger kan flekse! det er grunnen til at store skip ikke brekker i to når den er mellom to bølgedaler.. nå blir det lit forskejll på en liten båt, men dette er ekstrem engineering og vil koste noe enormt å produsere, nå vet ikke jeg hvilken legering rustfrittstål dem skal bruke, men det er ikke billig material uansett.. får man ikke rette eller totalt feilfrie sveiser på hjørner og kanter vil det før eller siden sprekke opp på helt stive konstruksjoner som får hard belastning. Nå skal jeg ikke sitte her å dømme prosjektet nord og ned.. Jeg synes det er spennende med nytenkning og at noen tør prøve noe nytt..Gjøres dette riktig kommer det nok til å bli sikkelig bra. mitt største ankepungt er at vi allerede i dag har produksjonsmetoder i alu,stål og glassfiber som er langt rimeligere.. for den vanlige mann i gata er pris et tema ennå, og kansje enda mer fremmover i vår økonomiske usikkre hverdag! ang. motorisering 2x49 kw =40knop så tror jeg det er en umulighet! mulig det skulle stå 149kw ang limte forbindelser er det ikke noe å le av! Vi bruker faktisk en del limte konstruksjoner mot dekksplater i Nordsjøen, hvor det er prosessområder der det ikke er lov å bore eller sveise. På moderne flykonstruksjoner er det brukt masse lim.. f.eks vingene er ofte limte.. sveiser er det veldig lite å finne på fly. pga at dem ikke tåler fleksinga og sprekker opp.. det er brukt nagler mange steder. bl annet i huden Redigert 5.November.2013 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hulda Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Nåja, mange meninger her. Man skal være klar over at om man greide å produsere stål uten feil, så ville det være ca. 1000 ganger sterkere enn det vi greier å produsere i dag. Så det er masse å hente. I teorien. Om man greier å produsere noe som er så glatt at stoffing er unødvendig, vil jeg gjerne se før jeg tror på det. Og om man hadde kommet dit hen at slike stålprodukter var handelsvare, så er det underlig at det ikke har blitt slått stort opp i pressen. Og ikke kun vært noe som ble utviklet av en bakgårdssjappe i Gävle, og annonsert i et båtblad. Og, grunnen til at flyhud ikke sveises, er at aluminiumen ikke er sveisbar, rett og slett. Den sprekker i HAZ under sveisingen. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Fantasi? ja ! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 ang. feilfri sveis, så har jeg sett tversnitt av svies på et rør som man ikke kan se med det blott øyet. faktisk er sveisen sterkere enn materialet i røret.. men dette var selvfølgelig robotsveising. Jeg har jobbet som kontrolør på en rørfabrikk som produserer rør for legging på nordsjøen. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Figaro Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Hadde det vært 1. april idag, ville jeg sagt at det var en aprilspøk. Men dette høres både seriøst og interessant ut, og ikke minst miljøvennlig Tenk om dette blir en suksess i Sverige, og stålbåtverftene i Holland henger seg på, da blir dette en revolusjon i lkhet med plasten da den overtok etter trebåtene. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
-morten- Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 hvorfor skulle dem begynne å gjøre om på de Holandske båtene som har lange tradisjoner med stålbåtene sine og byggemetodene.. og på deplassement båter er jo ikke vekt så viktig uansett Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Figaro Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 hvorfor skulle dem begynne å gjøre om på de Holandske båtene som har lange tradisjoner med stålbåtene sine og byggemetodene.. og på deplassement båter er jo ikke vekt så viktig uansett Kanskje fordi det er endel lettere å håndtere 1mm tykke plater vs. 4mm? Og fordi de har den beste know- how når det gjelder sveising av stål? Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Fjordgubbe Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 Tja, kva skal ein sei. Litt skeptisk. Skkert sterkt, men kva med finisjen. Med eit slikt tunnt materiale blir det vel lett å få bulkar? Korleis rettar ein ut slke når yttersida skal vere ubehandla? Ser aluminiumsbåtar har eit stort problem her. Egnar seg vel kanske best på bruksbåtar? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 De mest sexy linjene vil kanskje fortsatt bli på plastbåter. Bulk vil jo være katastrofe om man er forfengelig. Det skrives at stålet er fleksibelt, så kanskje det tåler myyye. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Gunga Din Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 . Alle båtbyggere vet at en for stiv konstruksjon vil sprekke. Da kan man enten lage det dønn stivt og solid eller tynt og fleksibelt. http://www.youtube.com/watch?v=NE_ri8PkihE Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ivar Svart 5.November.2013 Link til dette innlegget Svart 5.November.2013 her er en solid båt som også er fleksibel - se ved 0.30 :) http://www.youtube.com/watch?v=Iw6Z3v-qK9A Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
-morten- Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Kanskje fordi det er endel lettere å håndtere 1mm tykke plater vs. 4mm? Og fordi de har den beste know- how når det gjelder sveising av stål? Håndtering er vel ikke så stort problem på et moderne båtbyggeri/verft. Den som har erfaring med sveising vet at det er mye vanskeligere å sveise en tynnplate enn å sveise 4-6mm plate. det er mye større sjangs for trekking og bukkling på tynnplater. Jeg har drevet en god del med stål/alu, på konstruksjonssiden og har sett og erfart dette. Jeg har faktisk liten tro på at de Holandske verftene kommer til å legge om sine produksjonsmetoder. Men det vil jo fremtiden vise. De mest sexy linjene vil kanskje fortsatt bli på plastbåter. Bulk vil jo være katastrofe om man er forfengelig. Det skrives at stålet er fleksibelt, så kanskje det tåler myyye. Stål alu med den rette bearbeidelsen kan være både buet og dobbeltkrum! Jeg har jobba på et lite båtbyggeri som laga alubåter. skjergårdsjeepene der hadde fin finnish og enkelte trodde det var plastbåter.. dem var pulverlakkerte. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.