Jump to content

Yamaha F115 2007, korrekt spenning fra TP sensor på full gass?

Jann Helmersen

Recommended Posts

Har en motor som gir seg rundt 3500-4000rpm. Motoren har vært til Yamaha verksted hele sesongen uten at de har klart å finne feilen. Diagnostikk sier at det ikke er noen feil på motoren, men det stemmer ikke. VPS er gjort ren og sil på høytrykkspumpe er byttet. Bensintrykk skal også være bra.Flere komponenter skal også være byttet uten det har fått motoren til å bli bra.

Har begynt å sjekke litt selv og har da logget litt på TPS. Den gir 0,732v på tomgang og har en referansespenning på 5v som vist nok skal være bra. Det jeg reagerer på er at den gir kun 4,1v på full gass. har så vidt vært oppe i 4,2v en gang. Er det noen som kan si om dette er nok. Står kun tomgangs spenning i service boka.Andre ideer om hva som kan være galt?

Dette er helt normalt. Forøvrig brukes ikke throtle position sensor til annet enn å gi aksellerasjons/ descellerasjonssignal. Hvis diagnose ikke indikerer noe feil betyr ikke det at allt er iorden, det forteller bare at de forskjellige sensorer og utgangsverdier er innenfor normale verdier. En ECU er ikke intelligent, det er kun en spesiallaget kalkulator. Jeg anbefaler deg først å endre emnetittelen ihht forumreglene, deretter å fortelle hva du har sjekket. Velkommen på forumet forresten.

Det er primært turtallsignal fra veivakselsensor (crank trigger) og manifoldtrykksignal fra MAP-sensor som styrer pulsbredden til injektorene og tenningstidspunktet. I tillegg har du temperaturføler på innsugsluft og kjølevann som gir anriking av blandingen ved kald motor. Andre følere som vanntrykksensorer o.a. gir varsel og evt redusert effekt/turtall. Har du riktig temp?

Redigert av DieselDahl (see edit history)

Hei og takk for svar. Ser dessverre ut som jeg ble for sein til å bytte emne tittel. (Bør kanskje starte en ny tråd?)

Motoren starter og går som ei klokke helt til jeg skal få båten i plan. Går da opp til 3500-4000rpm og faller da tilbake til rundt 3000rpm

Ut i fra hva reperatøren på verkstedet jeg har brukt sier så skal det meste ha vært gått igjennom og prøvd byttet.Kompresjon skal også være bra

Yamaha Norge skal også ha vært inne i bildet for å gå igjennom utskriftene på diagnose uten at de har sett noen feil.

Jordingspunkt og alle koblingspunkt er gått over.Bensintrykk skal være ok. Dyser skal være prøvd byttet.VST rengjort og ny sil Det skal være prøvd med separat tank samt å hjelpe til med håndpumpen uten at ble noe bedre.

Ser man det ikke på diagnose hvis temp er for høy?

Vil jeg ikke få en alarm hvis den er for høy? Har testet temp alarm og den virker.

Synes at det er litt lite fres i vannstrølen på motoren når jeg er ute å kjører, men bør ikke sånne feil også ses på diagnose.

Båten skal ha vært prøvd på sjøen med diagnose tilkoblet.

Vurderer å prøve et nytt verksted, men skal jeg bruke nye ti tusen uten å finne feil så har jeg mest lyst til å legge dem i en ny motor.

Har da endelig fått ut termostaten med makt. Så egentlig ikke så stygg ut ved første øyekast untatt at det ser ut som om den opprinelig er vulket inn i gummi som er pakning utvendig og til setet. Denne hadde løsnet/delt seg og det virker som det har eiret bort en bit fra setet på termostaten. Har lite tilgang til brukte deler så denne må jeg bestille før jeg får prøvd motoren igjen. Har funnet litt om testing av map sensor på nettet og en jeg jobber med har en håndvacum pumpe slik at jeg skal ta en sjekk av denne mens jeg venter på ny termostat.

Har vært ute med pluggene tidligere og de er dønn hvite.

Håper at det er termostaten som gjør dette, men må si jeg blir oppgitt over verkstedet hvis de har jobbet med motorn i hele sommer uten å sjekke termostaten. :nonod:

• 2 uker senere...

Jeg kjenner ikke Yamaha sitt innsprøytningssystem og motorstyring. Men etter å ha kikket litt på dette i vedlikeholdsboka så er det to elementer som ser ut som kan være: ut fra det du beskriver så forstår jeg det som at du klarer ved første pådrag å få den til 4'rpm som så ved vedvarende gass å falle tilbake. Den klarer altså ikke å ha vedvarende 4' eller høyere turtall.

Og hva er det som kan gi ok signaler til ECM og som så ikke klarer å opprettholde dette. Min første tanke er på bensintilførsel. Og at din tryggregulator ikek klarer å opprettholde rett trykk i railen. Om det er høytrykkspumpen eller trykkregulatoren, eller slangen mellom trykkregulator og inntaksmanifold -? Det er ikke så lett å si. Men jeg ville sjekket veldig nøye her.

Sjeld på inntaket - om du har noe feil på spjeldene vil motoren ikke yte det den skal. Men vil gjerne væer mer stabilt feil ytelse enn den retarderingen du opplever. Ville allikevel sjekket om det er noe løst eller feil her som gjør at et speld ikke følger de andre som det skal. Slik at du får det til å åpne ved pådrag, men så faller det igjen... Sjekk mekanikken rundt dette.

Ettersom elektronikken ikke sier fra, er det noe som går utenfor signalene fra sensorer så dette er det jeg først tror på...og kan sikkert være feil....

Alfa^2

Dette er nok en langt enklere styringssystem enn du tenker på. Denne har nok ingen læring. Ligger inne med ferdige tabeller. Jeg tror nok at den har en enkel resistor som er tempavhengig. Og at de har styrt dette gjennom å ha tight spec på produksjonen av disse sensorene - slik at en viss motstand tilsvarerer en gitt temp. Enkelt og billigere å produsere. Dette er noen år gammel teknlogi i motoren da utslippskravene ikke var så strenge.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...