Jump to content

Redningsselskapet med unyansert artikkel om varme i båt?


tobixen

Recommended Posts

Denne ble publisert i forgårs: http://www.redningsselskapet.no/forsiden/praktisk-varm-b%C3%A5tvinter - fire av tiltakene som er foreslått innebærer mobile forbrenningsovner hvor avgassene ledes rett ut i kahytten.

 

Det er en kommentar på artikkelen nederst, og jeg sier meg jo veldig enig i den. Det høres ikke ut som noen god idé med slike ovner i båt, annet enn for bruk i nødsfall. Alle disse brennerene trenger god ventilasjon, bør helst ikke brukes i oppholdsrom.

 

Karbondioksyd er dødelig i konsentrasjoner over 5%, og karbonmonoksid er veldig farlig. Det kan være greit å varme seg forran en gassfyrt mobil stråleovn i en hytte hvor man har relativt stort luftvolum og det er relativt høyt under taket, og hvor man har litt isolasjon i veggene, men inne i en iten båt, det høres ut som galskap? Eller er det bare jeg som er hysterisk? Jeg husker jo forsåvidt at vi brukte primus for å varme opp telt i speideren og i militæret.

 

Er det noen som har praktiske erfaringer med bruk av mobile brennere? Finnes det kjente eksempler hvor folk har dødd pga bruk av mobile brennere?

 

(Jeg har også en artikkel om varme på båtwiki'en)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Vi fyrte med en frittstående oljeovn på svai for et par vintre siden da dieselvarmeren var i ustand. Hver gang gikk CO-varsleren av etter ca 50 minutter med fyring. Å basere seg på frittstående ovner med fossilt brennstoff i en liten, lukket båt er galskap. Eksosen skal ut.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg husker jo forsåvidt at vi brukte primus for å varme opp telt i speideren og i militæret.

 

var vel heller ikke uten grunn at man var pålagt å ha fyringsvakt ved slik oppvarming..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

"Fyringsvakt", ja ... men fyringsvakt kan ikke gjøre stort annet enn å holde primusen vedlike og se til at det ikke blir brann. Det er ikke mulig for en allminnelig menig å vite hvor mye CO eller CO2 det er i lufta - blir konsentrasjonen for høy, sovner man rett og slett. Og ... sovnet man på fyringsvakt, fikk man refs. Der skal man altså sitte over en primus, midt på natta, uten noe annet å gjøre enn å pumpe nå og da, puste inn masse CO, og samtidig holde seg våken. Glad jeg bare var gjennom galskapen én gang, det hadde ellers blitt en dyr greie for meg.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Share on other sites

Jeg har en parafiovn, som jeg kjøpte på seatronic i fjor. Er fornøyd med den, men ja, det er viktig med ventilasjon. Den brukes helst når vi ikke har landstrøm og da gjerne i kombinasjon med en luftvarmer som er for liten. Da er jo ikke luftkvaliteten noe stort problem.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

, puste inn masse CO, og samtidig holde seg våken. Glad jeg bare var gjennom galskapen én gang, det hadde ellers blitt en dyr greie for meg.

Jeg tror ikke du har pustet inn masse CO, i så fall hadde du ikke skrevet dette. :smiley:

 

Jeg er ening med trådstarter, disse varmerne må ikke brukes i rom uten god gjennomlufting. Dette står vel også i artikklen.

 

Men for å svare på spørsmålet:

Finnes det kjente eksempler hvor folk har dødd pga bruk av mobile brennere?

 

Så har jeg lest om flere, men stort sett så har det vært noe feil med brennerne og dette har ikke blitt oppdaget av personer i nærheten fordi de sov.

 

Min holdning er at slike brennere kun skal brukes med god ventilasjon og ikke når man sover.

Jeg slår også av diesel varmer i båten når jeg sover, selv om denne blåser eksosgassen ut av båten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Mobile gassovner: "Gass brenner tørt.". Blir i tvil om hva de mener for alt som brenner brenner vel "tørt" i seg selv, men det blir i hvertfall mye fukt i lufta om en brenner med gass. Tviler på at de kan ha prøvd selv. Men gass er kanskje bedre enn rødsprit da det ikke lukter av gassbrenning.

 

Og bildet av rødspritflaske i plast stående oppå en ovn av type Heatpal er jo også fantastisk god praksis, hvis en vil brenne båten ned og gjerne omkomme selv i samme slengen.

 

Syns vel resten av artikkelen er ganske sjaber. Rødspritapparat stinker/svir/stikker i øynene uansett om en bruker "ren fyr" eller hva en bruker, og det fukter alt for mye til å bruke inne i en båt.

 

Mobile oljebrennere med såkalt "luktfri parafin" kan jo selvsagt brukes men det finnes vel knapt noe mer villedende en å påstå at en parafinbrenner er luktfri. Har prøvd alle varianter og alt som er parafinbasert lukter. Men man venner seg til lukta. Etter min erfaring er tennvæske det som lukter minst. Men lukt på klesvasken når en kommer hjem fra båt eller hyttetur hvor en fyrer med parafin i en eller annen variant, det stinker.

-----------

 

Om artikkelen skulle være godt så burde de fraråde all fyring som ikke har avlufting/pipe i båt for langtidsbruk, og kanskje komme med en anbefaling om hva som er best av gass/rødsprit og parafin til ren nødbruk eller korttidsbruk hvis man lufter virkelig godt.

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...