Kire Startet 5.November.2013 Del på Facebook Startet 5.November.2013 Som emnet sier, så trenger jeg en ny blokk for en Volvo D4 - 260 hk Noen med gode tips og linker og eventuelt forslag til import fra Sverige eller det store utland? Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 5.November.2013 Del på Facebook Svart 5.November.2013 Hvis du kjøper fra utlandet, utløser vel det ny hk avgift? Hvis du da ikke kan ta inn som privatmann, kjenner ikke de reglene. Trist hvis det har skåret seg da. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 5.November.2013 Del på Facebook Svart 5.November.2013 http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746200-21-36068.aspx Om det er mogeleg å få kunn b lokka er uvist. Det kjem vel hk avgift og moms på toppen. Hugs at det er viktig å få med garanti når du kjøper slikt. Desse motorane blir kun brukt av Volvo Penta så noko serleg mogelegheit for å finne ei tilsvarande blokk brukt i anleggsmaskin eller liknande er lite truleg. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 6.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2013 Hei Ønsker kun å kjøpe nytt og med alle garantier på plass. har sendt mail til diverse forhandlere i Norge, men får jo ikke svar da.................................rart! Utløser ikke ny komplett blokk i Norge også HK avgift a? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 6.November.2013 Del på Facebook Svart 6.November.2013 (redigert) Vil tro det ikke er noen forskjell på om hk utløses eller ikke. Dette var kjedelig Kire! Er årsaken klarlagt og hva er skaden? Hvordan stiller det seg med maskinforsikring om du hadde dette? Redigert 6.November.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
adeneo Svart 6.November.2013 Del på Facebook Svart 6.November.2013 Volvo har i det minste et innbytteprogram for longblokk, slik at dersom du leverer din gamle longblokk kan du få en ny tilbake for den nette sum av 103 000,- inkludert alle avgifter. Shortblokk står dessverre ikke i katalogen, kun longblokk, men jeg ville tro det var mulig å få tak i dersom man kontakter Volvo Penta. Dersom du ikke får svar fra forhandler, bør vel dette være stort nok til at du kanskje kan ta kontakt direkte på +46 31 23 54 60, jeg er ikke helt sikker på hvem du burde snakke med, men Tobias Bergqvist koordinerer i det minste alle salg i norden så vidt jeg vet, så du kanskje begynne med å snakke med han og høre hva de kan få til. Hva er årsaken til at hele motorblokken må byttes ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.November.2013 Del på Facebook Svart 6.November.2013 Ryktene sier at enkelte "bønder" tar inn motorer som industrimotorer. Men da er vi vel utenfor det tråden skulle handle om... Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 6.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2013 årsaken til skjering på 1 stempel er ikke konstatert enda. Er det det, så må hele blokken byttes slik jeg har hørt det. Mulig det kan byttes bare blokk og flytte over alt annet og 1 stk nytt stempel med tilbehør. Dette får jeg svar på om noen dager. Skal ut og se på den til uken når den er lokket opp. Har maskinskadeforsikring, men blir jo allikevel dyrt da egenandelen etter avskrivning på alder for meg er at jeg selv må dekke 60% av delenes kostnader det er mange andre ønsker som går i dass denne vinteren for å si det slik. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 6.November.2013 Del på Facebook Svart 6.November.2013 Det stemmer nok, D4 har ikke løse foringer, og det leveres så vidt jeg vet heller ikke større stempler, slik at dersom det er skader i sylindrene utover hva som kan fjernes med honing, så er ny blokk normalt eneste løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 6.November.2013 Del på Facebook Svart 6.November.2013 Hvor gammel er motoren? Gangtimer? Frostplugg sprengt ut og varmskjæring pga. injektorfeil? Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 6.November.2013 Del på Facebook Svart 6.November.2013 (redigert) Kjedelig å høre Trodde det var mulig å sette inn foring i det meste. Selv motorer som i utgangspunktet ikke har foringer? Ulempen er at slagvolumet og HK vil bli mindre. Spesialstempler tilpasset råde og topp koster litt, men ikke så fryktelig mye i forhold til alternativet. Men du og bekjente er jo godt bevandret innen bilmotor, så du har vel tenkt i de baner allerede? Redigert 6.November.2013 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Kire Svart 6.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2013 motor er gått 482 timer og vi utelukker ikke injektorfeil, men ingen frostplugg er sprengt. Hadde plutselig bare litt mere røyk ved oppstart. Gråhvit røyk jeg ikke kan si jeg har sett tidligere I denne båten med disse motorene må dette gjøres skikkelig da verdiene er store her, så alternativer til å ta jobben selv og prøve med boring og isetting av sylinderforing er ikke aktuelt. Ved salg en gang skal jeg ha samvittigheten 100% når det gjelder dette. Må jeg betale 60% av delene her slik det er snakk om, så hadde jeg vel knapt med masse arbeide spart så velig mye tror jeg Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.November.2013 Del på Facebook Svart 7.November.2013 Du får oppdatere når endelig årsak til røyken er konstatert. Skal jo en alvorlig feil til for å forårsake sylinderskade og smøreproblemer har ikke denne motorserien vært beheftet med. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 7.November.2013 Del på Facebook Svart 7.November.2013 En må ikke ta alle sorger på forskud, selv om det er let å være pessimist i en forbrukersak! spessielt når det er så vekslende seriøsitet fra aktør til aktør og ikke bestandig konsekvente avgjørelser Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
zoltan Svart 7.November.2013 Del på Facebook Svart 7.November.2013 Tror neppe dette dreier seg om en riving, har du tatt kompresjons test? tenner den på alle fire som den skal? har volvo koblet på juret å sjekket returmengde? når skiftet du luftfilteret sist? Jeg vet at noen D4-D6 har hatt for grov maskinert overflate på toppen som igjen har medført lekasje av kjølevann, kjenner en som fekk ny topp av volvo pga. dette, holder denne på kjølevannet? Utmaskinering av blokka og innkrymping av liner har vert gjordt med mange D4-D6, dette er rimlig uproblematisk, vet at et firma i Åleseund har gjordt dette. Nekter å tro at en slik jobb kan koste mer en 10 lapper og det inkludert lineren, så det kan vel vere snakk om en besparelse på 80-90 lapper kontra en short block?? så mye taper den seg ikke i verdi pga en foring/liner?? Om du må eller skal skifte blokk, er der ingen HK avgift på en motorblokk. ikke med topp heller.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.November.2013 Del på Facebook Svart 7.November.2013 zoltan skrev On 7.11.2013 at 11.51: Om du må eller skal skifte blokk, er der ingen HK avgift på en motorblokk. ikke med topp heller.. Sikker på det? Sakset dette fra en tidligere tråd: § 1. Fra 1. januar 2005 skal det i henhold til lov av 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved import og innenlands tilvirkning av båtmotorer (fremdriftsmotorer) med kr. 137,50 pr. hk. Som båtmotor anses også motorblokker til slike. Avgiftsplikten gjelder båtmotorer på minst 9 hk. I tillegg kommer 25% merverdiavgift på båtens verdi ved passering av grensen. Dvs. innkjøpspris og transportkostnader fram til grensen (selv om båten kjøres på egen kjøl eller hentes av deg selv på andre måter. Verdien av transporten skal medregnes). HK avgift er også inkludert i merverdiavgiftsgrunnlaget. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
zoltan Svart 7.November.2013 Del på Facebook Svart 7.November.2013 En motor blokk er ikke en båtmotor, du kan sikkert opplyse at du har tenkt å bruke den til det, da for du sikkert lov til å betale. importer som industrimotor el. så burde ikke dette vere noe problem, det kan se ut som regelverket er forandret siden sist jeg sjekket.. Da var der ikke HK avgift på en "hjemme" marinisert motor, uansett, på denne motor ER det betalt avgift, så dette må vel anses som en reservedel? Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 7.November.2013 Del på Facebook Svart 7.November.2013 Tror ikke det da motornummeret tross alt står på blokka. Husk hva Kire skrev over: Alt skulle være på stell slik at han kunne sove om natta når båten var solgt. Da kan man ikke ha en industrimotor. Trur eg! Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 7.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2013 (redigert) zoltan skrev On 7.11.2013 at 11.51: Tror neppe dette dreier seg om en riving, har du tatt kompresjons test? tenner den på alle fire som den skal? har volvo koblet på juret å sjekket returmengde? når skiftet du luftfilteret sist? Jeg vet at noen D4-D6 har hatt for grov maskinert overflate på toppen som igjen har medført lekasje av kjølevann, kjenner en som fekk ny topp av volvo pga. dette, holder denne på kjølevannet? Utmaskinering av blokka og innkrymping av liner har vert gjordt med mange D4-D6, dette er rimlig uproblematisk, vet at et firma i Åleseund har gjordt dette. Nekter å tro at en slik jobb kan koste mer en 10 lapper og det inkludert lineren, så det kan vel vere snakk om en besparelse på 80-90 lapper kontra en short block?? så mye taper den seg ikke i verdi pga en foring/liner?? Om du må eller skal skifte blokk, er der ingen HK avgift på en motorblokk. ikke med topp heller.. Interresant svar/ytringer. Ikke skjønner jeg alt du skriver her heller, så hvordan jeg skulle fått til dette aner ikke jeg! Hadde dette hvert en rimeligere båt, så hadde jeg nok gjort det annerledes Men, hvor har du det ifra at ny blokk eller byttemotor ikke genererer HK avgift.? Ser du skriver luftfilter, har denne feilen noe med det å gjøre? Motoren starter utrolig lett, har riktig oljetrykk men går urent. En dag eller 2 så får jeg vel svar Redigert 7.November.2013 av Kire (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 7.November.2013 Del på Facebook Svart 7.November.2013 Hvordan er det konstatert at 1 stempel/sylinder har skåret/revet seg? Har sylinderen vært scoopet slik at man har fått sett tilstanden? Eller er det bare en gjetning før demontering? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 7.November.2013 Del på Facebook Svart 7.November.2013 http://ankenes-baatforening.no/default.aspx?nid=208 Les her om import av motorblokk Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
zoltan Svart 7.November.2013 Del på Facebook Svart 7.November.2013 Hvordan regelverket er i dag kjenner jeg tydelig vis ikke, men før var det slik at du kunne marinesere motor selv, dette var ikke avgift belagt. En motor blokk er heller ikke en båt motor, og det er heller ikke avgift belagt uten der er montert kjølere,pumper og manifoiler på blokka. en short blokk har heller ikke hestekrefter, da høytrykkspumpe og injectorer må plukkes fra *"gamle" motoren Så hvordan noen kan pålegge deg en hk avgift på en motordel skjønner jeg ikke..eneste avgift må da vere mva. jeg har to D6er, oppdaget at der var noe røyk på kald motor på tomgang, tok ut luft filterene, dei var tuuunge, skiftet filterene all røyk var vekk :-) Mine motorer start veldig lett, før filterbyttet. først og fremst få Volvo til å måle retur mengda på på dysene, her oppe i nordvest kaller volvo dette juret..en masse slanger og måle glass Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 7.November.2013 Del på Facebook Svart 7.November.2013 Har lest tråden og lurer på hva som er konstatert av feil på din motor? Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 7.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2013 Forhandler sier det er mest sannsynlig riving på et stempel og i samråd med selskap vil de ha den ut. Det har ikke vært tatt noen komptest. Motor går som sagt ikke pent, men de får finne ut av det de som kan det. Selv er jeg spent på svaret, Som sagt ingen alarmer eller feilmeldinger heller, så for meg rart det hele. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 7.November.2013 Del på Facebook Svart 7.November.2013 (redigert) zoltan skrev On 7.11.2013 at 21.21: Hvordan regelverket er i dag kjenner jeg tydelig vis ikke, men før var det slik at du kunne marinesere motor selv, dette var ikke avgift belagt. En motor blokk er heller ikke en båt motor, og det er heller ikke avgift belagt uten der er montert kjølere,pumper og manifoiler på blokka. Du er nok totalt feilinformert, uansett årstall, da det alltid har vært avgift på båtmotorer, og avgiften følger motorblokk. Regelverket sier følgende: Sitat Avgiftsplikten omfatter båtmotorer (fremdriftsmotorer) med minst ni hestekrefter, herunder motorer som er innmontert i båt. Videre omfattes industrimotorer eller andre motorer som markedsføres som egnet til marinisering, herunder løse motorblokker til slike motorer. Videre om privat marinisering sier loven følgende: Sitat Dersom en motor senere skal ombygges til båtmotor (mariniseres), faller en slik ombygging utenfor avgiftsplikten dersom dette gjøres privat til eget bruk (ikke for salg). Dette vil si at en motor som er importert til annet bruk, for eksempel en industrimotor eller en V8 som er tatt inn avgiftsfritt til et veterankjøretøy e.l., kan senere bygges om til båtmotor uten at det utløser avgift på den tidligere avgiftsfrie importerte motoren, og med "senere" så betyr ikke det neste uke, men at en motor som faktisk har vært brukt til det tiltenkte formålet en gang senere kan ombygges, og her vil jeg tro tollvesenet bruker det lille skjønnet de har, som betyr at det bør ha gått noen år dersom man ikke skal risikere gjennomskjæring. Regelverket sier også klart og tydelig at : Sitat Avgiftsplikten omfatter også motorer med utstyr for marinisering som tilbys for salg eller montering. Dette gjelder selv om tilbudet fremsettes av forskjellige leverandører og faktureres hver for seg, når motor og mariniseringsutstyr tilbys samlet for salg, f.eks. gjennom felles annonsering, markedsføring mv. Tilsvarende gjelder ved innførsel, selv om innførselen fordeles på flere sendinger og skjer fra forskjellige leverandører og til forskjellige mottakere. Med andre ord, man kan ikke importere en industrimotor, for så 14 dager senere bestille mariniseringsutstyr til denne og avgiftsfritt bygge om til båtmotor, så dumme er nok ikke tollvesenet. Redigert 7.November.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.