Jump to content

Tips til innkjøp av ny komplett blokk for D4, hvor billigst tro.


Kire

Recommended Posts

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746200-21-36068.aspx

 

Om det er mogeleg å få kunn b lokka er uvist. Det kjem vel hk avgift og moms på toppen. Hugs at det er viktig å få med garanti når du kjøper slikt.

 

Desse motorane blir kun brukt av Volvo Penta så noko serleg mogelegheit for å finne ei tilsvarande blokk brukt i anleggsmaskin eller liknande er lite truleg.

Link to post

Volvo har i det minste et innbytteprogram for longblokk, slik at dersom du leverer din gamle longblokk kan du få en ny tilbake for den nette sum av 103 000,- inkludert alle avgifter.

 

Shortblokk står dessverre ikke i katalogen, kun longblokk, men jeg ville tro det var mulig å få tak i dersom man kontakter Volvo Penta.

Dersom du ikke får svar fra forhandler, bør vel dette være stort nok til at du kanskje kan ta kontakt direkte på +46 31 23 54 60, jeg er ikke helt sikker på hvem du burde snakke med, men Tobias Bergqvist koordinerer i det minste alle salg i norden så vidt jeg vet, så du kanskje begynne med å snakke med han og høre hva de kan få til.

 

Hva er årsaken til at hele motorblokken må byttes ?

Link to post

årsaken til skjering på 1 stempel er ikke konstatert enda. Er det det, så må hele blokken byttes slik jeg har hørt det. Mulig det kan byttes bare blokk og flytte over alt annet og 1 stk nytt stempel med tilbehør. Dette får jeg svar på om noen dager.

 

Skal ut og se på den til uken når den er lokket opp.

 

Har maskinskadeforsikring, men blir jo allikevel dyrt da egenandelen etter avskrivning på alder for meg er at jeg selv må dekke 60% av delenes kostnader

 

det er mange andre ønsker som går i dass denne vinteren for å si det slik.

Link to post

Kjedelig å høre :sad:

 

Trodde det var mulig å sette inn foring i det meste. Selv motorer som i utgangspunktet ikke har foringer? Ulempen er at slagvolumet og HK vil bli mindre. Spesialstempler tilpasset råde og topp koster litt, men ikke så fryktelig mye i forhold til alternativet.

 

Men du og bekjente er jo godt bevandret innen bilmotor, så du har vel tenkt i de baner allerede?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post

motor er gått 482 timer og vi utelukker ikke injektorfeil, men ingen frostplugg er sprengt. Hadde plutselig bare litt mere røyk ved oppstart. Gråhvit røyk jeg ikke kan si jeg har sett tidligere

 

I denne båten med disse motorene må dette gjøres skikkelig da verdiene er store her, så alternativer til å ta jobben selv og prøve med boring og isetting av sylinderforing er ikke aktuelt. Ved salg en gang skal jeg ha samvittigheten 100% når det gjelder dette.

 

Må jeg betale 60% av delene her slik det er snakk om, så hadde jeg vel knapt med masse arbeide spart så velig mye tror jeg

Link to post

Tror neppe dette dreier seg om en riving, har du tatt kompresjons test? tenner den på alle fire som den skal? har volvo koblet på juret å sjekket returmengde? når skiftet du luftfilteret sist?

Jeg vet at noen D4-D6 har hatt for grov maskinert overflate på toppen som igjen har medført lekasje av kjølevann, kjenner en som fekk ny topp av volvo pga. dette, holder denne på kjølevannet?

Utmaskinering av blokka og innkrymping av liner har vert gjordt med mange D4-D6, dette er rimlig uproblematisk, vet at et firma i Åleseund har gjordt dette. Nekter å tro at en slik jobb kan koste mer en 10 lapper og det inkludert lineren, så det kan vel vere snakk om en besparelse på 80-90 lapper kontra en short block?? så mye taper den seg ikke i verdi pga en foring/liner??

Om du må eller skal skifte blokk, er der ingen HK avgift på en motorblokk. ikke med topp heller..

Link to post

Om du må eller skal skifte blokk, er der ingen HK avgift på en motorblokk. ikke med topp heller..

 

 

Sikker på det?

 

Sakset dette fra en tidligere tråd:

 

§ 1. Fra 1. januar 2005 skal det i henhold til lov av 19. mai 1933 nr. 11 om særavgifter betales avgift til statskassen ved import og innenlands tilvirkning av båtmotorer (fremdriftsmotorer) med kr. 137,50 pr. hk.

Som båtmotor anses også motorblokker til slike. Avgiftsplikten gjelder båtmotorer på minst 9 hk.

I tillegg kommer 25% merverdiavgift på båtens verdi ved passering av grensen. Dvs. innkjøpspris og transportkostnader fram til grensen (selv om båten kjøres på egen kjøl eller hentes av deg selv på andre måter. Verdien av transporten skal medregnes). HK avgift er også inkludert i merverdiavgiftsgrunnlaget.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

En motor blokk er ikke en båtmotor, du kan sikkert opplyse at du har tenkt å bruke den til det, da for du sikkert lov til å betale.

importer som industrimotor el. så burde ikke dette vere noe problem, det kan se ut som regelverket er forandret siden sist jeg sjekket..

Da var der ikke HK avgift på en "hjemme" marinisert motor, uansett, på denne motor ER det betalt avgift, så dette må vel anses som en reservedel?

Link to post

Tror neppe dette dreier seg om en riving, har du tatt kompresjons test? tenner den på alle fire som den skal? har volvo koblet på juret å sjekket returmengde? når skiftet du luftfilteret sist?

Jeg vet at noen D4-D6 har hatt for grov maskinert overflate på toppen som igjen har medført lekasje av kjølevann, kjenner en som fekk ny topp av volvo pga. dette, holder denne på kjølevannet?

Utmaskinering av blokka og innkrymping av liner har vert gjordt med mange D4-D6, dette er rimlig uproblematisk, vet at et firma i Åleseund har gjordt dette. Nekter å tro at en slik jobb kan koste mer en 10 lapper og det inkludert lineren, så det kan vel vere snakk om en besparelse på 80-90 lapper kontra en short block?? så mye taper den seg ikke i verdi pga en foring/liner??

Om du må eller skal skifte blokk, er der ingen HK avgift på en motorblokk. ikke med topp heller..

Interresant svar/ytringer. Ikke skjønner jeg alt du skriver her heller, så hvordan jeg skulle fått til dette aner ikke jeg!

Hadde dette hvert en rimeligere båt, så hadde jeg nok gjort det annerledes

Men, hvor har du det ifra at ny blokk eller byttemotor ikke genererer HK avgift.?

 

Ser du skriver luftfilter, har denne feilen noe med det å gjøre? Motoren starter utrolig lett, har riktig oljetrykk men går urent. En dag eller 2 så får jeg vel svar

Redigert av Kire (see edit history)
Link to post

Hvordan regelverket er i dag kjenner jeg tydelig vis ikke, men før var det slik at du kunne marinesere motor selv, dette var ikke avgift belagt.

En motor blokk er heller ikke en båt motor, og det er heller ikke avgift belagt uten der er montert kjølere,pumper og manifoiler på blokka.

en short blokk har heller ikke hestekrefter, da høytrykkspumpe og injectorer må plukkes fra *"gamle" motoren

Så hvordan noen kan pålegge deg en hk avgift på en motordel skjønner jeg ikke..eneste avgift må da vere mva.

jeg har to D6er, oppdaget at der var noe røyk på kald motor på tomgang, tok ut luft filterene, dei var tuuunge, skiftet filterene all røyk var vekk :-)

Mine motorer start veldig lett, før filterbyttet.

først og fremst få Volvo til å måle retur mengda på på dysene, her oppe i nordvest kaller volvo dette juret..en masse slanger og måle glass

Link to post

Forhandler sier det er mest sannsynlig riving på et stempel og i samråd med selskap vil de ha den ut. Det har ikke vært tatt noen komptest. Motor går som sagt ikke pent, men de får finne ut av det de som kan det. Selv er jeg spent på svaret,

 

Som sagt ingen alarmer eller feilmeldinger heller, så for meg rart det hele.

Link to post

Hvordan regelverket er i dag kjenner jeg tydelig vis ikke, men før var det slik at du kunne marinesere motor selv, dette var ikke avgift belagt.

En motor blokk er heller ikke en båt motor, og det er heller ikke avgift belagt uten der er montert kjølere,pumper og manifoiler på blokka.

 

 

Du er nok totalt feilinformert, uansett årstall, da det alltid har vært avgift på båtmotorer, og avgiften følger motorblokk.

 

Regelverket sier følgende:

 

Avgiftsplikten omfatter båtmotorer (fremdriftsmotorer) med minst ni hestekrefter, herunder motorer som er innmontert i båt.
Videre omfattes industrimotorer eller andre motorer som markedsføres som egnet til marinisering, herunder løse motorblokker til slike motorer.

 

 

Videre om privat marinisering sier loven følgende:

 

Dersom en motor senere skal ombygges til båtmotor (mariniseres), faller en slik ombygging utenfor avgiftsplikten dersom dette gjøres privat til eget bruk (ikke for salg).

 

 

Dette vil si at en motor som er importert til annet bruk, for eksempel en industrimotor eller en V8 som er tatt inn avgiftsfritt til et veterankjøretøy e.l., kan senere bygges om til båtmotor uten at det utløser avgift på den tidligere avgiftsfrie importerte motoren, og med "senere" så betyr ikke det neste uke, men at en motor som faktisk har vært brukt til det tiltenkte formålet en gang senere kan ombygges, og her vil jeg tro tollvesenet bruker det lille skjønnet de har, som betyr at det bør ha gått noen år dersom man ikke skal risikere gjennomskjæring.

 

Regelverket sier også klart og tydelig at :

 

Avgiftsplikten omfatter også motorer med utstyr for marinisering som tilbys for salg eller montering.
Dette gjelder selv om tilbudet fremsettes av forskjellige leverandører og faktureres hver for seg, når motor og mariniseringsutstyr tilbys samlet for salg, f.eks. gjennom felles annonsering, markedsføring mv.
Tilsvarende gjelder ved innførsel, selv om innførselen fordeles på flere sendinger og skjer fra forskjellige leverandører og til forskjellige mottakere.

 

 

Med andre ord, man kan ikke importere en industrimotor, for så 14 dager senere bestille mariniseringsutstyr til denne og avgiftsfritt bygge om til båtmotor, så dumme er nok ikke tollvesenet.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...