zoltan Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Ok, men hvor går grensen på hva som regnes som reservedeler? Om du har en ødelagt komponent på din båtmotor må du kunne erstatte denne uten å innløse ny HK avgift? du har tross alt betalt inn 40 000 NOK på denne motoren fra før.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Grensen går på motorblokk, som forklart over. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kire Svart 8.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Ok, men hvor går grensen på hva som regnes som reservedeler? Om du har en ødelagt komponent på din båtmotor må du kunne erstatte denne uten å innløse ny HK avgift? du har tross alt betalt inn 40 000 NOK på denne motoren fra før.. Det jeg tenker er at denne båten har det vært betalt på før, så nå når uhellet er ute og dette blir byttet mot pant i "gamle" motoren Kr 17.918,15 som kreditteres ved innlevering, så burde det IKKE vært HK avgift på et slikt bytte. Dette er litt sånn og dag Norge stempel synes jeg. Ny longblokk koster Kr 85.563,- + mva HK avgift utgjør Kr 41.210,- + mva og det er ren pur galskap i en slik operasjon med "pant" på innlevert motor. Det er nesten så jeg nå angrer på å ha satt i gang selskapet med denne jobben og ikke gått for en brukt motor rett og slett. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Det står en hel del i lovverket om destruering for å slippe avgift, men slik jeg forstår det dreier det seg om destruering av varer som er tatt inn av en forhandler, som det ikke er ønskelig å betale avgift på, som så destrueres i forhandlers godkjente lokaler osv. Ellers så er nok de fleste enig i at dersom man har en motor hvor det allerede er betalt avgift, så burde ikke ny motorblokk utløse ny avgift dersom den gamle blokken destrueres, altså et rent bytte på grunn av skade, men hvorvidt noe slikt er mulig å få til er det kun tollvesenet som kan svare på, og et slikt svar bør man ha skriftlig. Det kan jo alltids hende at de går med på at HK avgiften allerede er betalt, ettersom den jo i prinsippet allerede er det, og det er ikke så mange år siden heller, men jeg har mine tvil på om den etaten går med på noe som helst, men det skader ikke å spørre ? Sitér dette innlegget Link to post
kibo Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Hvorfor ikke kontakte Helge Vik i Skien, som ofte annonserer brukte motorer på Finn. Har selv brukt ham til å totalrenovere min KAD 43 med meget godt resultat. Kontakt Helge Vik i Skien. Han annonserer ofte brukte VP-motorer på Finn. Har brukt ham til å totalrenovere min KAD 43 med svært godt resultat. Han kan sikkert hjelpe deg. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 8.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Skal snakke med Helge også! Vil ha et svar fra selskapet først. Å kjøpe fra Helge er ikke gratis det heller. Kommer også til å skrive til Tollvesenet for å spørre og be om svar på hvorfor jeg ikke kan refundere momsen! Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Jeg ser at det ikke er lov å oppgi lavere effekt på blokka en den kommer med i norge,men dvs. at man opplyse 180 hk da siden dette er laveste rating på blokka her i landet ? ser der er samme artikkel nr på 180-260hk Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 8.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Jeg ser at det ikke er lov å oppgi lavere effekt på blokka en den kommer med i norge,men dvs. at man opplyse 180 hk da siden dette er laveste rating på blokka her i landet ? ser der er samme artikkel nr på 180-260hk Det bør sjekkes, men tollvesenet vet sikkert dette utifra motonr igjen kanskje Import av eldre bil jeg har drevet litt med så søker man om alternativ bergning som man begrunner slik og slik. Det skal jeg faktisk prøve meg på her da argumentene her er vel så store som på bil Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Nå er det som nevnt mange muligheter her om det må en reparasjon til. Alt fra ny blokk til utboring og innpressing av foringer. Så lenge forsikringen skal inn i bildet ville jeg nok tilnærmet meg det VP anbefaler. Du kan bli plaga i ettertid, spesielt ved salg om dette ikke blir utført iht. produsentens anbefalinger. Men det er jo ikke konstatert sylinderriving enda så det kan jo være andre ting på gang, feks. fra toppen i den aktuelle sylinderen eller bare toppakninga. Dette må jo eksamineres skikkelig før en kan konkludere noe her. Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Mulig jeg roter nå, men mener det var en med en Bavaria som fikk motorhavari med d4, leste om det i båtmagasinet mener jeg. Der sa VP klart ifra at det var kun bytte av blokk som var løsningen på problemet, men selskapet til vedkommende mente det var godt nok å borre og sette in nye foringer. Resultatet av denne reparasjonen mener jeg gikk åt skogen ganske så fort, så hvis jeg husker rett så er det nok bare bytte av blokk som er riktig løsning. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Har akkurat importert en shortblokk til en bil på jobben. Gammel motor vrak. Ingen hk avgift der. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
tb55 Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Nettopp. Og endel av vannscooter-gutta har jo snø-scooter og.... Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Noko nytt her? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 21.November.2013 Link til dette innlegget Svart 21.November.2013 Mener å huske at vi fikk refundert HK-avgift på en motorblokk en gang. Det var riktignok ifm. en garantisak hvor en motor havarerte og trengte ny blokk. Mener å huske at vi fikk refundert avgiftene på den nye blokka etter at den gamle, identiske blokka ble levert tollvesenet. Det er ca. 5 år siden denne saken så jeg husker ikke detaljene. Uansett tror jeg det kan være lurt å ta en telefon til tollvesenet og høre om det finnes håp. Husker i hvertfall jeg var i kontakt med tollvesenet og hadde den dialog med de, men det var flere folk involvert, derfor husker jeg ikke hele prosessen eller hvordan det gikk. Det kan vel også tenkes at det er annerledes regler når det gjelder en motor utenfor garanti... Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 21.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2013 Motor er ute av båten og iferd med å demonteres. Ønsker ikke å si for mye om hva årsak er men har bare fått noen små indikasjoner på hvor feilen ligger. Vil komme til bake til dette om ikke mange dagene. Takk for info Kaptein ØL, det der skal jeg sjekke ut med Tollvesenet i morgen den dag! Skulle ønsket det var riktig og skal ihvertfall sende en søknad på det også fordi da må svaret være skriftelig. Holder dere informert Mvh Kire Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 22.November.2013 Link til dette innlegget Svart 22.November.2013 Tror jeg var i dialog med tollvesenet i kragerø-området, men ikke sikker. Kan være at hk-avgiften ble refundert fordi det var en del som skulle erstattes ifm en garantisak. Er den eldre er det kanskje bare å anse som forbruksvare og følgelig full avgift? Ta i hvertfall kontakt med de og hør hva de sier Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 22.November.2013 Link til dette innlegget Svart 22.November.2013 Om den gamle blokken blir sendt tilbake til importør og destruert, får du refundert hk-avgiften på den nye blokken. Vanlig praksis ved feks bytte av powerhead på påhengsmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.November.2013 Link til dette innlegget Svart 22.November.2013 Da må motor være under 2 år gammel. § 3-15-5. Retur til selger i utlandet på grunn av reklamasjon(1) Det gis refusjon for innbetalt avgift på båtmotorer som innen to år frainnførselstidspunktet returneres til selger i utlandet på grunn av reklamasjon.(2) Søker må legge frem kreditnota for den returnerte båtmotoren eller dokumentere at det erlevert gratis erstatningsleveranse og at denne forsendelsen er fortollet. Det er også et vilkårfor refusjon at utførsel kan dokumenteres ved fremleggelse av utførselsdeklarasjon.(3) Søknad om refusjon sendes tollregionen.0 Tilføyd ved forskrift 8 des 2011 nr. 1214 (i kraft 1 jan 2012). Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 27.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2013 Hei En liten oppdatering her i dag! Takstmann og reparatør finner ingen logiske feil, dvs. det er ingen skjæring av noen stempler, men det er konstatert at stempelringer på et par sylindere er "slappe" og de snakker også om den tilbakeslagsventilen fra veivhusfilteret som denne motoren min ikke har! Dette har jeg 0 peiling på, men forstår jo at slappe stempelringer ikke høres noe særlig greit ut. De spør også om motoren har hatt noen form for varmgang, noe den aldri har hatt. De forsker videre på denne nå! Selv har vi aldri merket noe til hverken slapphet/lite ytelse fra motoren. Selv siste dag i ferien (altså 3 dager) før den plutselige oljeutkastet kjørte vi over Rognsfjorden her nede og dro båten opp i ca 22 knop og husker selv at jeg da var veldig fornøyd med responsen fra maskineriet i kjelleren. Resten er meg en gåte rett og slett. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 27.November.2013 Link til dette innlegget Svart 27.November.2013 I siste Båtliv var det en artikkel om varmeveksler på blant annet disse motorene. Et problem kunne oppstå dersom varmeveksleren var delvis tett og ikke kjølte ned ferskvannsdelen som tiltenkt. Problemet var at det var INGEN indikasjon på at noe var galt før eventuelt deler av motoren fikk varmgang og varmskjærte seg. Det er vanskelig i slike saker som ikke har noen klar skadesak, men ovennevnte kan være en mulig årsak til ufrivillig varmegang. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 27.November.2013 Link til dette innlegget Svart 27.November.2013 Merkelig... Har de noen logisk forklaring på at den kastet ut en god del olje? Ble det konstatert gjennomslag? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
ultra1 Svart 27.November.2013 Link til dette innlegget Svart 27.November.2013 Da må motor være under 2 år gammel. Kor det står om bytte av longblock/shortblock her da? Trådstarter spurte om å BYTTE longblock/shortblock, ikkje kasere heile motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 27.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2013 Fikk den reportasjen tilsendt fra verkstedet her om dagen. Det er også på min en del grodd i varmevekslere, men ikke på langt nær så mye som på den i Båtliv`s reportasje, men de utelukket ikke det som årsak. sap_2000 jepp det er merkelig, men som sagt mener de også at dårlig kjøling av ferskvannsdelen kan være årsak over tid her! Med slappe stempelringer, så vil den vel kunne kaste ut olje pga overtrykk vel? kompresjon blir trykket ned! Det er ikke tatt kompresjonstest, noe jeg stiller meg meget undrende til. Det vil jeg undersøke nærmere med de i morgen! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.November.2013 Link til dette innlegget Svart 27.November.2013 Kor det står om bytte av longblock/shortblock her da? Trådstarter spurte om å BYTTE longblock/shortblock, ikkje kasere heile motoren. Det gjelder også bytte av blokk dessverre. Hele forskriften finnen du på Tollvesenets sider. Vi får håpe denne avgiften forsvinner de nærmeste årene, Sjansen for det er ihverfall større nå med blå/blå regjering. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 27.November.2013 Link til dette innlegget Svart 27.November.2013 Jeg leste også den artikkelen i Båtliv. Der er det snakk om varmskjæring på bakerste sylinder om jeg husker rett. Dette uten noen form for alarm eller høy temp på instrumentet. Høres jo litt rart ut at det skal være mulig, men men. Nå som motoren er ute er det jo enkelt å ta en kikk på varmeveksler og IC. I artikkelen blander de litt om hvem som er hvem da de skriver at de tok av lokket på baksiden av VV. Tror de da mente intercooleren som sitter i bakkant på BB side. Varmeveksleren sitter bak reimene på forsiden og har en anodeplugg. Kompresjonssjekk må vel være innlysende å ta med disse symptomene. Var det ikke slik at den ikke gikk helt pent også? Et annet sted noe kompresjon kan slippe ut er via ventiltettningene... Skal den kaste ut olje, må det jo være litt mer enn litt gjennomslag. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.