Chiefengineer Svart 3.Januar.2014 Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 I siste Båtliv var det en artikkel om varmeveksler på blant annet disse motorene. Et problem kunne oppstå dersom varmeveksleren var delvis tett og ikke kjølte ned ferskvannsdelen som tiltenkt. Problemet var at det var INGEN indikasjon på at noe var galt før eventuelt deler av motoren fikk varmgang og varmskjærte seg. Det er vanskelig i slike saker som ikke har noen klar skadesak, men ovennevnte kan være en mulig årsak til ufrivillig varmegang. Hvor mange VP D6-eiere er det egentlig som inspiserer/rengjør varmevekslerne + intercooler på disse motorene iht. serviceinstruksjonen dvs. hver 1200t (lite aktuelt for fritidsbåtmotorer) eller hvert 5. år (desto mer aktuell) .? Slurves det mye her? Sitér dette innlegget Link to post
tnorderu Svart 3.Januar.2014 Del på Facebook Svart 3.Januar.2014 Jeg er ihvertfall en av de som har slurvet hittil men kom delvis på andre tanker når jeg lest Båtliv. Motor er '06 D4-260 DPH med snaue 400 timer på telleren.I sommer så jeg for første gang at temp måler gikk fra 85 til 90 grader etter ganske kort tid(rundt 1 minutt) med maks pådrag. Når jeg reduserte turtallet falt temp rask tilbake til 85 grader. Jeg snakket med verkstedet mitt om dette med referanse til Båtliv og at jeg ikke hadde renset kjølerene, men de mente jeg skulle prøve å skifte impeller først. Den ble byttet for to år siden (våren 2012) og da så det ikke ut til at den hadde vært byttet tidligere, da hadde de i tilfelle lakkert over sjøvannspumpen etterpå. Impeller skal byttes til våren så da får jeg jo se om den er skadet eller slitt. Jeg tror at jeg skal åpne kjølerene og sjekke tilstanden i løpet av vinteren. Som en del andre her liker jeg at motor er 100% og føler derfor at det må sjekkes. Sitér dette innlegget Link to post
PandaPP Svart 4.Januar.2014 Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 (redigert) I sommer har vi jo bodd på flybridgen. Instrumenteringen der er uten instrumenter for, vanntemp, oljetrykk, Dette er det lyssymboler for og alarm. Det burde jo holde, men vurderer nå å ettermontere instrumenter.Instrumenter på fly er viktig. Du får då ein visuell info når motoren din er varm, noko som er veldig viktig for motoren, før ein begynner å belaste den. Gjelder ikkje berre 41/42/43 motorane.Du skriver "Vi kjører og ofte korte strekk 10 til 30 minutter i plan/halvplan" og det er eit lite mysterie dette. Kan dine problemer være relatert til at du bruker fly'en mykje og ikkje har kontroll med kor varm motorane faktisk er.. er litt utålmodig fordi ein "berre skal eit lite stykke" og belaster motorane før dei er skikkelig varm? Trur det egentlig ikkje, men det er eit faktum at du ikkje ser når motorane dine er varme.. Det å gje motorane tid til å kjøle seg er også viktig, men det er ofte ikkje noko problem fordi det som regel går litt tid med fortøyning etc.. Redigert 4.Januar.2014 av PandaPP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 4.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2014 Instrumenter på fly er viktig. Du får då ein visuell info når motoren din er varm, noko som er veldig viktig for motoren, før ein begynner å belaste den. Gjelder ikkje berre 41/42/43 motorane. Du skriver "Vi kjører og ofte korte strekk 10 til 30 minutter i plan/halvplan" og det er eit lite mysterie dette. Kan dine problemer være relatert til at du bruker fly'en mykje og ikkje har kontroll med kor varm motorane faktisk er.. er litt utålmodig fordi ein "berre skal eit lite stykke" og belaster motorane før dei er skikkelig varm? Trur det egentlig ikkje, men det er eit faktum at du ikkje ser når motorane dine er varme.. Det å gje motorane tid til å kjøle seg er også viktig, men det er ofte ikkje noko problem fordi det som regel går litt tid med fortøyning etc.. Hei Mine båter har er fint liv der de alltid er varme og alltid får gå seg ned etter kjøring. Dette gjelder mine biler også. Har kjørt endel på baner som Rudskogen og Våler opp igjennom tidene og der er oppvarmingsrunder samt nedkjøring like viktige som det å kjøre raske runder. Dette er ren motorlære det! En kompis av meg er i Florø akkurat nå og henter 2 stk D4 brukte der den ene har dårlig kompresjon og har kastet ut olje. Denne lokker vi opp på Mandag, så får vi se hva det er med den Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 11.Januar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2014 Hvordan er det konstatert at 1 stempel/sylinder har skåret/revet seg? Har sylinderen vært scoopet slik at man har fått sett tilstanden? Eller er det bare en gjetning før demontering? Det var vel en gjetning fra de som har jobben. Greit nok det. Motor er målt og ditt og datt er sjekket. Monteres til uken. Hva som har forårsaket dette vet vi ikke enda. Defekte ringer sendes bort for kontroll, men man lurer på prod feil også. Siden du har såpass peil. Vi har åpnet 2 stk D4 i dag gått 1367 timer. Motorene kommer fra skyssbåt i Florø. Første motor mangler kompresjon. Sylinderne 3 og 4 har stempelringer som er ovale og bare 3mm igjen av de på ene halvdelen. Dette er kun på de 2 bakre. Motor 2 har knekt stempelring på en sylinderne. Begge motorene gått med shell olje. Motorene ser pokker ikke ut med sot i hauger på både stempel og på ventilene. Man ser tydelig at den sylinderne som har den utslitte sylinderne har hatt dårlig sprut/spilling fra injektor i forhold til de andre. Har bilder, men har ikke mulighet til å legge de ut nå! Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 9.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2014 Litt info her igjen. Er litt vingeskutt så derfor litt dårlig med info her i det siste. Tiden har gått med til å høste inn litt info fra folk som kan mere motorer enn meg, slik at jeg kan få til et oppsett for neste støt. Se spørsmål/råd fra dere på forumet i bunn av innlegget! Fått avslag av selskapet da de konstaterer ikke tegn til varmgang og skader i motor. De skriver bare rett og slett at feilen skyldes "slitasje og Elde" som da er deres slutt konklusjon. Rapporten fea takstmannen er så til de grader dårlig at tror faktisk mitt barnebarn på 7 år kunne funnet på alt det svada der! Det finnes absolutt ingen holdepunkter i noen verdens ting i noe av det som er skrevet er og den kan av en maskinmann lett bare plukkes i biter. F.eks. Ord som blanke stempelringer,,,,,,skal de være matte da eller. Hallo :-) F.eks. De sier slappe stempelringer, men nå har de endret på dette og "tror" ikke de er det Det er ingen i selskapet eller takstmannen som noen ganger her spurt meg om en skit eller fulgt opp. Takstmannen har ikke bedt om kompresjonstest og det er jo definitivt galskap spør du meg. Test av båten ble gjort UTEN mekaniker ombord fikk jeg høre for litt siden. Det er jo også galskap. Estimert pris på jobben når motor var sammensatt var Kr 87.500,- som plutselig nå har vokst til Kr 110,775,- som selskapet plutselig opplyste meg om. Ikke hørt et pip fra verkstedet om den prisen? Verkstedet sier også at det IKKE kan tas kompresjonstest og at Volvo IKKE oppgir data for dette. Dette kan vel ikke stemme.?? Kan bli gøy dette siden det da ser ut som det blir David mot Goliat, siden selskapet har avslått og jeg står alene. Håper noen på forumet som er mekanikere eller har greie på jus kunne skrevet tips til meg (også på im) og her på forum. Lurer på følgende: 1 Normale prosedyrer ved en feil som dette/feilsøkinger/kompresjon test? Før bare uttak av motor 2 Test og undersøkelse av eksempel her stempelringer O.l siden de mener de er glatte. 3 Burde ikke selskapet og verksted tatt kontakt med Volvo og fått litt tips og råd før bare uttak av motor? Kjørte et lengre strekk som sagt dagen føre i fart 18 - 23 knop og uten noen hendelser og spreke fine motorer. Var i motorrom samme kveld og alt var normalt og dette skjedde da neste formiddag, snodig er det. Hjemreisedagen denne formiddagen var motorer spreke og fine uten symptomer av noen art Motorer er gått 483 timer Sikkert litt klønete forklart enkelte ting, men skal svare så godt jeg kan folkens Mvh Kire Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 9.Februar.2014 Del på Facebook Svart 9.Februar.2014 Hei. Har ikke lest tråden din vedr dette men du har jo en kjip sak.. ikke så lett med disse one life motorene til VP Uansett så har du kanskje trålet rundt.. jeg handler alt av deler fra coatalrides i UK,, ser de har slik motor flett ny på lager. http://coastalrides.co.uk/engines/new-genuine-volvo-penta-d4-260-bobtail-engine Lykke til Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Kire Svart 9.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2014 Føyer til at det var på hjemreise dagen dette skjedde. En distanse på 1,5 time foretatt i rolig tempo 7-8 knop først og derav et kort strekk på ca 5 minutter i ca 20 knop. Siste 1/2 time i ca 7 knop og det var da jeg oppdaget oljesølet i motorrom kun fordi jeg bare tittet ned luka et kort øyeblikk siden det var rett før hjemmehavn og avslutning ferie. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Februar.2014 Del på Facebook Svart 9.Februar.2014 Ser du har fått en pris på rep. som er høyere enn prisen på en ny longblock. Hvordan kan verkstedet forsvare dette, når det eneste de har gjort er å bytte stempler og ringer? Ser du oppgir at du opplevde spesielt god effekt av motoren like før havariet? Dette er jo et kjent symptom på de små Mercruiserne når wastegaten henger seg opp og ladetrykket blir for stort. Kan noe slikt ha skjedd her også? Kanskje sylinderpolering grunnet bruk av syntetisk motorolje kan spille inn? Kaster bare ut noen løse tanker her nå.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kire Svart 9.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2014 Blir nok ikke helt rett det heller ser du! Motorene oppførte seg helt aldeles normalt, altså ingen symptomer på noe som helst! Motorblokk ser ut som ny innvendig, altså absolutt strøken så en skulle tro den var nyhonet. Fremgangsmåten på feilsøkinger her er noe av spørsmålene Et verksted sier de ville startet med nytt veivhus filter, så kompresjonstest osv føre en rett og slett demontering. Jeg føler det er gjort store feil her og kanskje andre tester ville avslørt at motor ikke hadde trengt demontering. Motor er også plukket i molekyler før man har tatt kompresjonstest osv og slikt er dyrt. Prisen på uttak motor og innmontasje er med der. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 9.Februar.2014 Del på Facebook Svart 9.Februar.2014 Hei Kire, Vil råde deg til å søke hjelp hos en advokat på dette tidspunkt, her trenger du profesjonell hjelp for å komme videre. På baatplassen har vi en slik, skipper worse, han har lang erfaring med båtjuss og bør du kunne gi deg noen råd om veien videre. En liten ivestering på noen timer kan fort vise seg å bli lønnsom. Jon Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 9.Februar.2014 Del på Facebook Svart 9.Februar.2014 Kjenner ikke volvo d4 spesielt. Men normal prosedyre. Så kan man ta kompresjonstest på alle motorer. At volvo ikke oppgir verdiene spiller liten rolle. Man får uansett ut en verdi pr sylinder. Tror også verkstedet kanskje må ta litt av feilsøkningen på sin kappe. Særlig siden de har flekket motoren ifra hverandre uten å foreta nevnte kompresjonstest. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Olepo Svart 9.Februar.2014 Del på Facebook Svart 9.Februar.2014 (redigert) Hei kire. En fryktelig kjedelig sak dette her. Hva var symptomene når dette skjedde? Forstår det slik at du ikke merket noe unormalt ved motor, men at den har kastet ut noe olje og etter det produserte noe mer røyk ved oppstart og hadde støy/vibrasjoner ved gange?? Jeg er ingen motormekaniker, men jeg synes det er merkelig at verkstedet velger å ta motoren ut av båten og demontere den uten å bruke litt tid på diagnose og feilsøking, (blant annet kompresjonstest) i forkant. Virker som om verkstedet på et tidlig tidspunkt "konkluderte" med at problemene var forårsaket av riving i en sylinder. Dette viste seg vel å ikke være tilfelle, og det er vanskelig å si hva de bygget dette på. Jeg forstår at feilen de har funnet er "slappe" og utette stempelringer, er det sagt noe mer om hva dette kan være forårsaket av? Varmegang? Gjelder dette alle sylindre? Hva er gjort før motor ble montert igjen? Skifte av samtlige stempler/stempelringer og kontroll av injektorer? Har prosessen kommet så langt at motor er prøvestartet etter montering? Etter en mengde spørsmål vil jeg vil avslutte med å si meg enig med Janoho her. Du bør kanskje vurdere å legge frem saken for en advokat, (Skipper Worse), for vurdering av dine muligheter. Lykke til! Redigert 9.Februar.2014 av Olepo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 9.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2014 Ingen symptomer overhode ved oppstart. Synes å ane litt røyk ved oppstart de siste dagene, men det var meget fuktig morgen med bøttevis av regn og tjukk tåke, så heller mere til at dette lurte meg litt tror jeg nå i ettertid. Årsaken til vibrasjonene fant vi ut av, så dette var ikke noen motor feil. Det er skiftet stempler og alle ringer, da man bare får dette i sett, samt rådelagere når den først står der. De sier ikke varmgang, men jeg lurer enda på dette og et eventuelt tett inntak, men ville jo hørt det på eksosen da. Er var på sånt. De vil montere motor inn igjen uten oppstart i verksted da de ikke har utstyr for det! Hva hvis noe er galt da? Volvo oppgir absolutt kompresjon på D4/D6 som er lik 17,5:1 og det STÅR i boka faktisk. Hadde jeg visst utfallet og den manglende kontrollen på dette hadde jeg tatt jobben selv sammen med en kompis, men regnet med god feilsøkinger her og har trodd jeg var i gode hender også hos selskapet. Kompis og jeg vurdere å sette mine stempler og ringer i en annen D4 han har til overhaling og ta en kompresjon test på den, så vi får se. Tenke litt Skulle gjerne også fått sendt bort mine ringer til test/samenligning mot nye, men hvor? Har nye løse også, men skulle bare visst hvor? Chiefengineer her på forumet mente DNV, så får ta en tlf til de i morgen Mvh Kire Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 9.Februar.2014 Del på Facebook Svart 9.Februar.2014 Ta en tlf til Tore på sarpsborg Motorveksted. Mulig han kan komme med en teknisk vurdering av ringer å stempler. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Chiefengineer Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 (redigert) Kontakt tidl. Cylinderservice Motor i Trondheim (http://www.cylmo.no/index.php). Det er nå iallefall en anerkjent bedrift med utstyr og fagfolk som kan bistå med vurdering av delenes tilstand. MEN jeg tror vel også at Volvo Penta selv vil være den aller beste instansen for å kjapt lokalisere hva som har hendt her. Med kanaler rett inn i produsentens tekniske og tungt kompetente avdeling i Sverige vil de temmelig sikkert kunne si hva som har hendt basert på et kontroll/nøyaktig forløpsbeskrivelse. Dette er helt sikkert ikke første gang noe slikt inntreffer på disse motorene med tusenvis av enheter kjørende ute i verdensmarkedet. Har du forsøkt den varianten, å ta saken via en velrenomert VP-forhandler? Redigert 10.Februar.2014 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 Er det autorisert verksted du har motoren på? Kompresjonstest på D4/D6 er verdens enkleste ting, på med Vodia så får du lest den av. Kompresjonen står i verkstedmanualen, trur faktisk den står i brukermanualen og. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 10.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 Har til og med selv funnet kompresjonsforholdet i boka, men verkstedet sier noe annet. Artig Tar kontakt med de respektive firma det skrives om over her Hjertelig takk for tipsene. kontakter Volvo også! Mvh Kire Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 Er det autorisert verksted du har motoren på? Sitér dette innlegget Link to post
cavaler Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 En ting en må skille her er kompresjonsforhold og kompresjonstrykk,kompresjonsforholdet står gjerne i bøkene, men trykket er noe helt annet. Hvis kompresjonen blir målt med manometer så finner en jo raskt ut om det er en eller flere sylindre som avviker fra resten, er alle tilnærmet like kan en regne med at det ikke er noe feil med kompresjonstrykket,iallefall på en motor med såpass få driftstimer. Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 10.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 En ting en må skille her er kompresjonsforhold og kompresjonstrykk,kompresjonsforholdet står gjerne i bøkene, men trykket er noe helt annet. Hvis kompresjonen blir målt med manometer så finner en jo raskt ut om det er en eller flere sylindre som avviker fra resten, er alle tilnærmet like kan en regne med at det ikke er noe feil med kompresjonstrykket,iallefall på en motor med såpass få driftstimer. Mvh Rune Hei Er litt sliten i dag, så den tok jeg ikke helt Rune :-) Volvo's forklaring med bruk av Vodia vil vel avdekke trykket. Tar jeg feil at dette ville fortalt endel før demontering? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 Helt klart! Feilsøking før demontering er faktisk det viktigste med hele jobben. Helt ufattelig at de bare river den i filler uten å feilsøke skikkelig først. Jeg ville kontaktet advokat jo før jo heller, for å finne rett fremgangsmåte videre fremover. Behandlingen du har fått her er bare helt utrolig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Draco24styling Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 Man får ikke målt kompresjonstrykket med diagnose apparat. Men man får målt forskjellen mellom sylinderene. Man kan kjøre elektronisk sylinderkutt. Måle maks trykk fra pumpa. Osv. Man får da et bilde på hva som kan være galt. Videre vil det være smart å ta en måling på returmengde fra injektorene. Samt en kompresjonstest enten via glødeplugg hull eller dysehull. alle disse målingene bør de ha dokumentasjon på for å kunne kreve full betaling av både deg eller evt forsikring selskap. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
DieselDahl Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 Det er ikke glødeplugger på disse motorene draco. Forøvrig vil ikke Vodia gi deg noen gode svar på hva som er feil her. Forstår det som at feilen i utgangspunktet var olje på dørken i motorrommet? Jeg antar at grunnen til at noen hevder det ikke kan kjøres kompresjonstest er at disse motorene har kobberhylser som vil kunne løsne ved komptest, man trenger da spesialadaptere i injektorhylsene for å holde disse på plass. Dette med bytte av stempler, jeg tipper denne kompisen til trådstarter med initialer H V har sett noen stempler før. Han som maskinerer for HV kan lett bedømme om det er feil på stempler, ringer osv. Send meg en IM så kan jeg formidle direkte kontakt. BTW, dette er motorer som blir overhalt og reparert som alle andre tyngre motorer. Den som kaller de for "engangsmotorer" mangler nødvendig kunnskap. Jeg ville forresten ikke vært tilfreds med dette verkstedets konklusjon. Hvis det blir trykk i veivhuset og det ikke er feil på stempler/ringer har du kanskje en havarert turbo? Sitér dette innlegget Link to post
cavaler Svart 10.Februar.2014 Del på Facebook Svart 10.Februar.2014 kompresjonsforholdet er forholdet mellom det volumet som er over stempel når dette står i nedre stilling, og det volumet som er igjen over stempel når dette står i øvre stilling, f.eks 21:1. 21 volumdeler når stempelet er i nedre stilling og 1 volumdel når stempelet er i øvre stilling. Kompresjonstrykket er det trykket som blir skapt i sylinderen når stempelet beveger seg fra nedre stilling til øvre stilling. Mvh Rune Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.