Fenix Startet 24.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2005 (redigert) Skal montere Furlex i påska. Har allerede tatt ned masta og var innstilt på å få dette unna for å komme i gang med sesongen, da jeg støtte på et uventet problem: Lageret kommer i konflikt med lanternefestet. Har kikket på en av nabofenixene som har løst problemet kort og brutalt. Han har kappet av bakplaten til lanterna og flyttet den lengre fram. Dette er ingen ideell løsning for lanterna, som sitter utsatt nok fra før, men tilsynelatende OK for Furlexen. Det finnes et annet alternativ, men da må jeg vente til over påske: Å anskaffe en strekkfisklignende forlenger som hever lageret ytterligere 9-15 centimeter, avhengig av modellen. Så er spørsmålet hvilke problemer jeg da vil få? Kommer seilet da så høyt at det må syes om (helt nytt!)? Vil en slik forlenger egentlig hjelpe på lanterneproblemet, eller vil det stadig være konflikt? Jeg legger ved to bilder som jeg har mobilknipset av nabofenixen. Bakkanten på det originale lanternefestet går altså loddrett ned rett under bakkanten av treplata på bilde nr. 2. Erfaringer? Redigert 24.Mars.2005 av Fenix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 24.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2005 i hvilken grad du kan flytte trommelen opp, avhenger av hvor mye slakk seilmakeren har lagt inn i seilet ditt, mht. forlikslengde. Jeg monterte rullestag forrige søndag, og trommelen kom HØYT. Jeg ser det som en fordel, man får litt sikt under seilet, man slipper slitasje mot pulpit og rekkestøtter i samme grad, samt at man får en teoretisk mulighet til å slippe å duppe seilet i sjøen, når man sprir, og båten ruller ( ok, den øvelsen krever "litt" dønninger. Dog - litt ekstra duk mister man jo. Selv om jeg løftet trommelen "ekstra", blir ikke forliket mitt kortere enn hva de beregnet forliket til ved overgang til rullestag ( riggmakeren benytter en formel, og tar utgangspunkt i standardstaget ) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Fenix Svart 24.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2005 Hva slags forlenger har du brukt? Furlex/seldén insisterer på at det her bare handler om originaldeler, og slik jeg tolker manualen ser det ut til å være riktig nok? Jeg er, som du skjønner, ute etter muligheten for å finne en dings hos en marina som har åpent i påska (men det ser det ikke ut til at noen har i år...) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 24.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2005 Plastimo staget som jeg har, er utstyrt med sånn "blekkting" nederst, som ser ut som patentbånd. Dermed er strekkfisken som originalstaget er festet med, festet gjennom dette "blekket". Det er omlag 25cm langt vil jeg tro. Du også beholder forstagswiren, eller er FURLEX av typen der man fjerner hele forstaget ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Fenix Svart 24.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2005 Bytter hele forstaget, som må kappes i nøyaktig riktig lengde. Dermed er det lite rom for feilvurderinger, og når ting først er gjort, så er de gjort... Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 24.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2005 Bytter hele forstaget, som må kappes i nøyaktig riktig lengde. Dermed er det lite rom for feilvurderinger, og når ting først er gjort, så er de gjort... <{POST_SNAPBACK}> Vil det si at forstaget leveres i en bit ? Eller misforstår jeg ? Det du trenger er i alla fall en del jeg tviler på finnes som std. Jeg hadde nok flyttet lampa, men som du sier, den er jo utsatt som den er.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Fenix Svart 24.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2005 Ja, dette er altså et feste som, for å si det veldig enkelt, skrus rett inn på det nye staget, etter at det er kappet i riktig lengde. Så det jeg eventuelt trenger er en lengre dings, som jeg ser beskrevet som et alternativ i installasjonsheftet, men som jeg altså ikke har. Og her duger nok ikke Clas Ohlsson (som forøvrig også har stengt....) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.