Jump to content

Alternativ til Skibsplast DC 18-20 fot


Frissy

Recommended Posts

Endelig tilbake i sjøen. Har vært 5 år uten båt, men unga er nå blitt så store at det på tide med noe nytt. Båtplass er på plass og nå gjenstår egentlig bare kosen. Finne båten som passer best. Har fulgt med selv om det ikke har blitt noe kjøpt og har vel kommet til at den skal kunne tas med på tilhenger uten de helt store problemene. Så det begrenser det vel opp til maks 20, men helst ikke mer enn 19 fot. Har ikke det helt store behovet for noe sovecabin, så en med god uteplass er ok. Det skal minimum være plass til 5 personer i båten. Videre bør det være en båt som kan gå litt fort. Har alltid synes at skibsplast har vært fine, men det er lett å se seg blind på dette. Tenker da spesielt på 555vs og ht som jeg synes begge har god utnyttelse av plassen.

Så hvis noen har lyst til å dele gode forslag og erfaringer er jeg mer enn motagelig.

Synes det er greit om det er kurante merker på forslagene.

Link to post

ibiza 19 touring og 20 touring har en 19 touring selv har hatt en i 7 år de sier vel sitt.

de ligger 19 touring noen på finn fra kr 100-159000,-

se på disse.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post

Pris da?

 

Skibsplast er jo populære pga deres romslige kaniner som man kan sove i så for din del ville jeg sett etter noe annet med bedre uteplass..

 

Ibiza 20 touring er flott med fin uteplass. Hørt at den slår mye i sjøen.

 

Sting har noen fine båter.

 

Nordkapp er fine og går ofte fort/ bra skrog.

 

Askeladden 605 er en pen båt med god uteplass..

 

Jeg har selv skibsplast 655 og valgte den pga kombinasjon stor kabin og grei uteplass, og trailbar. Men trenger en litt stor bil for å dra den..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Og så har man jo finnene, Yamarin, Finnmaster, AMT, Bella

 

Og definer gjerne hva du mener med litt fort, er det 30 knop, 35 eller 40, og er det et krav at man kan kjøre "litt fort" også i endel bølger?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det er som nevnt mange å velge i dette segmentet.. de fleste er gode båter. Man velger jo båt ut fra behov og prisklasse. Jeg kikka veldig lenge på en Uttern, men plassutnyttelse på den Askeladden jeg har nå var så mye bedre, for mine behov. veldig solide løsninger og materialkvalitet. Sjøegenskapene synes jeg er veldig bra for størrelse båt å være. Bred og tung båt, som har sine fordeler og ulemper, så 115HK er ikke all verden. Man må også tenke lit på motorvalg, som da er bestemt stort sett i pakkeløsninger og samarbeid. Jeg har stor sansen for lydbilde og forbruk på en moderne 4t. skulle jeg velge favoritter så er det Nordkapp, Askeladden og Ibiza.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Jeg har selv skibsplast 655 og valgte den pga kombinasjon stor kabin og grei uteplass, og trailbar. Men trenger en litt stor bil for å dra den..

 

Tja... :smiley: da jeg så etter "trailbar" båt til min familie for drøyt 10 år siden var faktisk et av "plusstegnene" foran Skibsplast-båtene i regnearket mitt, at ikke vekten av båtene var så høy (kan selvsagt skape utfordringer for trekkeing med bil) som på en del av de andre fabrikatene. På 21-22-fot båter som jeg skulle ha var Skibsplast 655 en av KUN 2 (av de 7 båtene vi vurderte.) jeg lovlig kunne trekke etter den bilen vi brukte den gang. Så jeg anbefaler å se litt på de ulike båtenes vekt også (med motor selvsagt samt tilhenger).... med mindre trekk-bilen som skal benyttes vil ha gode marginer uansett da mht vekt med 20-fot båter?

 

Ellers har også jeg stor sans for Nordkapp og Ibiza som alternativer til Skibsplast, særlig om kabinplass spiller mindre rolle.

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei ikke kjøpt ennå, da det var sprekker i glassfiber og da tror jeg at jeg venter til det kommer flere båter på markedet. Ikke akkurat noe stress nå, iogmed snøen ligger tung her på østlandet. Men det blir gjerne en 555ht altså, ser også at 555vs er fin, men noe dyrere..... men veldig praktisk den også.

Link to post

kommer nok mange gode kjøp når vi nærmer oss påske. Men følg med. min erfaring er at det er mange fine båter til grei pris, men kommer en med meget fin pris, går den på dagen. Det gjorde også min båt som var priset bra. fikk 30-40 telefoner i et dødt marked..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Vi hadde en Yamarin 59HT (for å være helt korrekt en 5930 som den het frem til 2005) i 2 sesonger før vi i høst doblet lengden og kjøpte seilbåt. Før den hadde vi Wesling 16HT, som fremstår som MYE mindre, og vesentlig mindre stø i sjøen. Var en 115 Yamaha på vår båt, noe som fungerte meget bra. Sterk nok synes vi, dro en hel familie med pakning relativt lett opp i plan, og gjorde da ca 32 kn. 35 kn med 2 pers i båten. Det er en del med 80 eller 90 hk, det ville jeg styrt unna da de må være undermotorisert. De med 150 er nok litt morsomme, men vi opplevde at 23-26kn var beste marsjfart.

Vi monterte trim tabs på den, da vi synes den kunne legge seg litt "over på siden" ved skjev last eller sidevind. Ikke veldig plagsomt, men for å siterer en kompis; "vi er blitt for gamle til å flytte folk og bagasje rundt i båten". Veldig fornøyd med resultatet, også fordi man kunne holde båten i plan med lavere fart.

Båten var super for enklere overnatting, og vi hadde ganske mange overnattinger med 2 voksne og 2 barn (bak). Laget noen blendingsgardiner av presenning som vi la utenpå rutene foran og på siden.

En annen god investering vi gjorde var å få laget havnepresenning. Dette fixet Kalesjemakeren på Eidsvoll på et par dager midt i fellesferien til en meget bra pris (2-3 båtpenger).

Begge de nevnte båter hadde primær båtplass i hagen og ble trailet rundt omkring på øst og sørlandet. Tenkte dele noen erfaringer fra det.

Yamarinen hadde vi på en Tredal 20-1500 henger. Dette er vel det største man får med en aksel og egenvekt under 350kg (over dette tilkommer registreringsavgift!). Vær obs på at de vektene som oppgis på båt og motor er TØRR vekt. I praksis veide vår 59HT med fuel, dregg, tauverk, fendere, rusk og rask ganske nøyaktig 1150kg +/- 50. Med andre ord maks av hva som tillates på denne hengeren. Båten måtte være mye lenger bak på hengeren enn jeg egentlig hadde forventet, og det var med andre ord litt dumt at akslingen kunne flyttes fremover. Draget ble nesten urimelig langt, og etter vår Caravelle var totallenden på ekvipasjen bortimot 15 meter.. Det er langt i rundkjøringer og trange båthavner.

Du skal ikke være så veldig bekymret over motorkraften i bilen (vi har en illsint 102hk diesel), noe som for det aller meste var greit nok, men selvsagt ikke noen racer. Tenk dog på "skyvet" bakfra, som er ganske vesentlig med 1500 kg på kroken :worry: I etterkant ville jeg nok med pådratt erfaring vurdert andre hengere en gang til.. Tredalen lå "nedpå" med støtdemperene (stoppeklossene) med denne båten på, selv om jeg mener den ikke burde ha gjort det. Tok opp dette med Tredal, for å evt kjøpe noen kraftigere fjærer, men det var ikke mulig :sad: . Ville også vurdert boogi, med tanke på eventuell punktering, som med dette "droget" kan bli fatalt, blant annet pga bredden på 223 cm, som er 25cm mindre enn et vanlig vogntog. Flyttbar aksel har virkelig noe for seg for bedre balanse på hengeren. En god "vugge" er også et must etter min mening. Der synes jeg faktisk Brenderupen vi hadde til Weslingen var mye bedre.

Overgangen fra Wesling til Yamarinen var aller mest merkbar når båten skulle opp av vannet. Selv med godt gearet vinsj på Tredal hengeren var det TUNGT å dra båten opp på hengeren. En større båt ville jeg ikke hatt på henger, med mindre du bare skal sette den ut på de aller beste rampene, eksempelvis Solvik ved Blomenholm som vel er Norges beste (som vi har sett). Mange andre steder, som seilforeningen i Drøbak, kan det være nokså bratt å trekke opp både båt, bil og henger, og 4-hjulsdrift er mer eller mindre påkrevet. Slike steder er bakhjulstrekk hvertfall bedre en fremhjuls er min erfaring. Mister fort grepet, selv med en tung bil som Caravelle.

Kort oppsummert; Anbefaler på det varmeste Yamarin 59HT, tenkt deg om før du kjøper henger.. :thumbsup:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...