eehgil Startet 6.November.2013 Link til dette innlegget Startet 6.November.2013 Comfortina 32 har en fin innredning med det jeg har forstått er en blanding av heltre teak og teakfiner. Dette har de vel til felles med mange av de svense seilbåtene. Orginalt er dette behandlet slik at det gir en matt og veldig fin overflate som tåler tidens tann utrolig godt, både med tanke på slitasje og trender. Hvilket produkt skal man bruke for vedlikehold på disse overflatene? Ønsker noe som gir tilnærmet den samme overflaten som orginalt (ikke blank lakk) og som ikke avgir for mye lukt etter at det er tørket. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Jeg er veldig glad i Owatrol nr 1. Det er et vindundermiddel til det meste av matt ikke lakkert treverk. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
eehgil Svart 6.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Takk for tips! Spørs om jeg må prøve den. Trodde først at D2 måtte brukes etterpå, men ser ut som om D1 kan brukes alene, men hvis du vil bruke D2 så må D1 brukes først. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Owatrol Teakolje er er veldig fint produkt. Mett treverket, vent et kvarter og tørk overskytende med fille. Fin matt glans og god lukt;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hakkannen Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Kan være en fordel å være sikker på at ikke innredningen din er behandlet med matt lakk fra før (kan i enkelte tilfeller være vanskelig å se for et utrent øye), da vil påføring av D1 gi et seigt og ekkelt resultat. Men er treverket oljet eller ubehandlet fra før er D1 en fin olje til å bevare treverket og gi en silkematt og varm finish. Skulle det være matt lakk på treet fra før må den gamle lakken enten vekk før behandling med D1 eller så må det ny matt lakk utpå den gamle for tilfredsstillende resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 (redigert) I min Saga27 fra 1986 var all innvendig teak tydeligvis originalt behandlet med matt lakk med en silkeglatt fin overflate. Etter mange år er imidlertid overflaten blitt slitt og ikke like pen. Der det har vært behov for det, har jeg mattet ned med fint sandpapir, vasket med rødsprit og etterbehandlet med Epiphanes Teaklakk, matt. Jeg brukte pensel, og etter noen timer tørket jeg vekk overflødig lakk. Resultatet ble forbløffende likt det originale, faktisk ikke mulig å se forskjell, så metoden anbefales. Redigert 6.November.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.