Danskeniels Startet 6.November.2013 Link til dette innlegget Startet 6.November.2013 Hej Jeg er i gang med at renovere en gammel Nidelv 24. Oprindelig var der monteret en 25 hk Volvo Penta, men den var ikke med da jeg købte båden. Jeg har skaffet en Volvo Penta 2003T. Problemet er at den fylder mere i bredden end den gamle. Jeg har lavet en skabelon der har samme mål som motoren. Som i kan se billedet skal der skæres temmelig meget for at få plads til den. Jeg har skæret en del af det gamle fundament væk og sat skabelonen direkte ned i bunden af båden. Så passer den faktisk i forhold til skrueakslen. Problemet er at den står direkte på bunden af båden og der skulle jo gerne være plads til noget fundament at stille motorfødderne på. Er der nogen der har en lignende motor i deres Nidelv og evt. kunne poste nogle billeder af deres fundament ville jeg være yderst taknemmelig. Mvh Niels Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 utifra hva jeg ser ville jeg kanskje ha fjernet de kanalene helt fra der du har kuttet i dem, deretter vinklet ut nye kanaler, samt støpt ned 2 fundamenter i bunnen slik tegningen viser , mulig noen har noen bedre forslag. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Danskeniels Svart 6.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Hej Celzeron Jeg er ikke helt sikker at jeg forstår din tegning. Jeg havde muligvis tænkt mig at bolte noget rustfri vinkeljern 80x120x10 på siden. Med den høje siden lodret. Så skal motorfødderne stå på den smalle flade Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Om du former til 2 av disse i tre, deretter støper disse inn i glassfiber. Disse støpes fast nede i kjølen, du får da et fundament under motoren, jeg innbiller meg at de kanalene du har skjært ut vil svekke konstruksjonen på skroget, men om du vinkler ut disse og støper nye som da vil ligge litt lenger ut så vil heller ikke konstruksjonen i skroget svekkes. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Danskeniels Svart 6.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 Okay, nu forstår jeg hvad du mener, men jeg skal jo have plads til bundpanden. Den stikker 16 cm ned under motorfødderne. Det træ jeg har fjernet styrket ikke noget særligt. Det var bare et løst stykke træ som var støbt in sammen med de langsgående spanter. Jeg støber selvfølgelig igen. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 7.November.2013 Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 Hei Har du sett på mulighetene for å få tak i en " ny" brukt gear kasse med feks 6-7 cm dropp? Da ser det ut som du ville fått bedre plass til bunnpanne ved å holde deg til planen din ( som er det enkleste) Som er å bolte på en vinkel på hver side til å montere gummilabber på. larss Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 7.November.2013 Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 Dette så ikke helt bra ut, hadde kanskje prøve og få tak i fått en annen geakasse der flensen var lavere. Hvis ikke må hylserøret kuttes fri og propellakselen heves 5-6 cm? Gjorde dette på forrige båt. Kuttet av øvre halvdel av innstøpningen av hylserøret og løsnet de 2 boltene i hylsa. Hevet akselen & Hylserøret til rett høyde og fylte på med glassfiber og matte i underdelen av " hylserør leiet" som stod igjen i båten. Lagde så kiler som ble brukt mellom akterstevn og hylsa. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.November.2013 Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 (redigert) Mulig dette er noe og spinne på lage 4 fundamenter og skru de fast? mener også at det mindre jobb og bare lande motoren best mulig og rette opp hylserør og stevnelager etterpå. Redigert 7.November.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ternen32 Svart 7.November.2013 Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 Litt dårlig bilde med her har de laget nye stål fester Best marin som har gjort dette så kan kanskje kontakte de. Kontakt post@bestmarine.no leslie@bestmarine.no tlf.: 924 66 839 Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
index Svart 7.November.2013 Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 Tror din løsning med vinkeljern er det beste alternativ. Når så motoren er montert så lavt som mulig, gjelder det å finne en løsning for aksling. Enten ved å vinkle hylse og aksling på ny eller eventuelt en mellomaksling med to ledd. Alternativt et annet gear med mer drop på utgående aksel. Er det mulig å endre på festebrakettene til motorlabbene på motor, så kan jo noe gjøres der også... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Danskeniels Svart 7.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 Hej alle Tak for alle jeres svar. Jeg har prøvet at spænde på vinkeljern på i dag. Det bliver den løsning. Vil ikke til at skifte gear. Akslen og hylserøret skal løftes ca. 10-20 mm. Det gør ingenting - bliver mere plads til propel på 50 cm som var meget tæt på hælbeslaget som er gjort fast under kølen. Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Hvor mange timer har den motoren gått ?Det er ikke en slitesterk motor.Jeg monterte en slik motor som hadde gått 1600 timer.Fullstendig utslitt ! Sitér dette innlegget Link to post
Danskeniels Svart 8.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Jeg er lidt i tvivl om hvor mange timer den har gået. Den har været monteret i en LM 27. Jeg har haft den i gang. Den er utrolig letstartet. Lyder rigtig fint. Ingen røg. Jeg har haft ventildækslet demonteret for justering af ventiler. Der var ikke nogen kraftig sodlugt der inde. Det plejer jo at være en god indikation for motorens tilstand. Efterfølgende har jeg demonteret varmeveksler, oliekøler, fvpumpe, søvandspumpe og turbolader for overhaling og rensning. Regulatoren for nogle nye fjedre. Brændstofsystemet var overhalet sidste år. Så alt i alt tror jeg at det er en fornuftig motor jeg har købt. Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Dersom den er lettstartet høres det bra ut.Den jeg kjøpte var ikke det,men det fikk jeg først vite etter at jeg hadde montert den - - - - - - Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Jeg skiftet ut en slik utslitt 2003T i en Nidelv 24. Eieren hadde de siste to sesongene blitt lurt av mekanikere til å påkoste den først 20000 på våren, også ytterligere 22000 til på høsten, og året etter havarerte hele motoren like etter sesongstart. Lang historie, men resultatet ble i hvertfall en ny cm 27 hk. Dessverre ble det unødvendig dyrt siden han påkostet den gamle skrap-motoren nærmere halvparten av det den nye motoren kom på inkludert montering. Sørg for å være sikker på at motoren du har er i skikkelig stand. Såvidt jeg vet er dette en av de motorene fra Volvo som det har mest frynsete rykte. Er vel egentlig en peugeot-motor hvis jeg ikke husker feil... Uansett... jeg husker at denne 2003-motoren satt fint i båten. Den var orginalinstallert fra nidelv siden båten var ny.Den sto godt oppå beddingen og hadde et gir med 7 grader nedvinkling . Husker ikke spesifikasjonene på giret, men tror du gjør det veldig mye enklere for deg selv hvis du hadde fått tak i et (brukt) gir med nedvinkling og drop. Har du flaks kan du bytte/selge giret du har. Et nytt gir koster forøvrig rundt 10000 kr til båten din, men vil tro du kan finne et brukt. Hvis ikke giret du har er nedvinklet tror jeg du får mye ekstraarbeid. Ellers synes jeg forslaget om å bruke vinkeljern er godt. Eneste som er dritt med å ha labbene så langt ned er at de er utrolig vansklelig å komme til når du skal line opp motoren, spesielt på styrbord side Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Danskeniels Svart 8.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Okay, det var mange penge at bruge på motor. Heldigt at man kan gøre det selv ;-) Mit gear er nedvinklet med 7 grader. Hvad er problemet med disse motorer, siden at de har så dårligt rygte. Der er ingen aptering i båden - så der er god plads - endnu ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Det er en spinkel motor som blir spritet opp med turbo.Den tåler det ikke presset.Utgaven uten turbo skal etter sigende vare lengre,men den er bare på 28 hk.Det er en typisk seilbåtmotor med alle servicepunkter i fronten slik at det skal være mulig å komme til der det er trangt.Som sagt lenger oppe var den utslitt etter 1600 timer.Ene sylinderen hadde bare 12 i kompresjon.Den blåste ut røret for peilestikka,og var skikkellig tungstartet.Men som sagt,dersom den starter lett kan den være i bra stand og ikke utslitt. Sitér dette innlegget Link to post
Danskeniels Svart 10.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Hej Så har jeg fået støbt, grundet og monteret vinkeljern som fundament. Vi rettet på hylserøret, så nu skulle det hele gerne passe. Er der nogen der kender disse lyddæmpere og er de noget værd? Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Denne lyddemperen er amerikansk eller Canadisk.Da jeg kjøpte en Saga på 80 tallet satt den en lignende lyddemper.Den revnet i skjøten på en av de første turene og motorrommet var halvfullt av vann og eksos før jeg merket det.Heldigvis hadde jeg med en syl og fikk laget et hull slik at jeg fikk satt i en skrue der den hadde løsnet .Jeg kom meg hjem igjen ! Jeg fikk ny av sagaboats,og den holdt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Ser meget bra ut. Men jeg ville ha brukt et langt flattjern langs utsiden på begge sider i stedet for kun små skiver... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LM 605 Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 (redigert) Ser meget bra ut. Men jeg ville ha brukt et langt flattjern langs utsiden på begge sider i stedet for kun små skiver... Det er jo klart det beste, men i alle fall noen større skiver. Mener allikevel at det ikke ble brukt noe annet enn bildet viser i fra Nidelv orginalt da båten ble bygget. Har en kompis som var gjennom samme motorbyttet i samme båt og der var der heller ikke brukt noen spesielt store skiver bak, kun bolter med stort hode. Nå er der jo ganske tykt "gods" her som boltene skal i gjennom, så det burde jo holde med god margin. Redigert 11.November.2013 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Danskeniels Svart 11.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Hej Tak for svar ;-) Fladjern er bestilt. Havde det ikke på lager, men var meningen hele tiden Sitér dette innlegget Link to post
Danskeniels Svart 26.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2014 Hej Så blev min motor monteret passede lige så fint Mvh Niels Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.