Jump to content

Nidelv 24 med Volvo Penta 2003T

Danskeniels

Recommended Posts

Hej

Jeg er i gang med at renovere en gammel Nidelv 24. Oprindelig var der monteret en 25 hk Volvo Penta, men den var ikke med da jeg købte båden. Jeg har skaffet en Volvo Penta 2003T. Problemet er at den fylder mere i bredden end den gamle. Jeg har lavet en skabelon der har samme mål som motoren. Som i kan se billedet skal der skæres temmelig meget for at få plads til den.

bilde

Jeg har skæret en del af det gamle fundament væk og sat skabelonen direkte ned i bunden af båden. Så passer den faktisk i forhold til skrueakslen. Problemet er at den står direkte på bunden af båden og der skulle jo gerne være plads til noget fundament at stille motorfødderne på.

bilde

Er der nogen der har en lignende motor i deres Nidelv og evt. kunne poste nogle billeder af deres fundament ville jeg være yderst taknemmelig.

Mvh

Niels

Om du former til 2 av disse i tre, deretter støper disse inn i glassfiber.

bilde

Disse støpes fast nede i kjølen, du får da et fundament under motoren, jeg innbiller meg at de kanalene du har skjært ut vil svekke konstruksjonen på skroget, men om du vinkler ut disse og støper nye som da vil ligge litt lenger ut så vil heller ikke konstruksjonen i skroget svekkes.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Dette så ikke helt bra ut, hadde kanskje prøve og få tak i fått en annen geakasse der flensen var lavere. Hvis ikke må hylserøret kuttes fri og propellakselen heves 5-6 cm?

Gjorde dette på forrige båt. Kuttet av øvre halvdel av innstøpningen av hylserøret og løsnet de 2 boltene i hylsa. Hevet akselen & Hylserøret til rett høyde og fylte på med glassfiber og matte i underdelen av " hylserør leiet" som stod igjen i båten. Lagde så kiler som ble brukt mellom akterstevn og hylsa.

Tror din løsning med vinkeljern er det beste alternativ. Når så motoren er montert så lavt som mulig, gjelder det å finne en løsning for aksling. Enten ved å vinkle hylse og aksling på ny eller eventuelt en mellomaksling med to ledd. Alternativt et annet gear med mer drop på utgående aksel. Er det mulig å endre på festebrakettene til motorlabbene på motor, så kan jo noe gjøres der også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg er lidt i tvivl om hvor mange timer den har gået. Den har været monteret i en LM 27.

Jeg har haft den i gang. Den er utrolig letstartet. Lyder rigtig fint. Ingen røg.

Jeg har haft ventildækslet demonteret for justering af ventiler. Der var ikke nogen kraftig sodlugt der inde. Det plejer jo at være en god indikation for motorens tilstand.

Efterfølgende har jeg demonteret varmeveksler, oliekøler, fvpumpe, søvandspumpe og turbolader for overhaling og rensning. Regulatoren for nogle nye fjedre. Brændstofsystemet var overhalet sidste år.

Så alt i alt tror jeg at det er en fornuftig motor jeg har købt.

Jeg skiftet ut en slik utslitt 2003T i en Nidelv 24. Eieren hadde de siste to sesongene blitt lurt av mekanikere til å påkoste den først 20000 på våren, også ytterligere 22000 til på høsten, og året etter havarerte hele motoren like etter sesongstart. Lang historie, men resultatet ble i hvertfall en ny cm 27 hk. Dessverre ble det unødvendig dyrt siden han påkostet den gamle skrap-motoren nærmere halvparten av det den nye motoren kom på inkludert montering. Sørg for å være sikker på at motoren du har er i skikkelig stand. Såvidt jeg vet er dette en av de motorene fra Volvo som det har mest frynsete rykte. Er vel egentlig en peugeot-motor hvis jeg ikke husker feil...

Uansett... jeg husker at denne 2003-motoren satt fint i båten. Den var orginalinstallert fra nidelv siden båten var ny.Den sto godt oppå beddingen og hadde et gir med 7 grader nedvinkling . Husker ikke spesifikasjonene på giret, men tror du gjør det veldig mye enklere for deg selv hvis du hadde fått tak i et (brukt) gir med nedvinkling og drop. Har du flaks kan du bytte/selge giret du har. Et nytt gir koster forøvrig rundt 10000 kr til båten din, men vil tro du kan finne et brukt. Hvis ikke giret du har er nedvinklet tror jeg du får mye ekstraarbeid. Ellers synes jeg forslaget om å bruke vinkeljern er godt. Eneste som er dritt med å ha labbene så langt ned er at de er utrolig vansklelig å komme til når du skal line opp motoren, spesielt på styrbord side :headbang: Lykke til :sailing:

Det er en spinkel motor som blir spritet opp med turbo.Den tåler det ikke presset.Utgaven uten turbo skal etter sigende vare lengre,men den er bare på 28 hk.Det er en typisk seilbåtmotor med alle servicepunkter i fronten slik at det skal være mulig å komme til der det er trangt.Som sagt lenger oppe var den utslitt etter 1600 timer.Ene sylinderen hadde bare 12 i kompresjon.Den blåste ut røret for peilestikka,og var skikkellig tungstartet.Men som sagt,dersom den starter lett kan den være i bra stand og ikke utslitt.

Denne lyddemperen er amerikansk eller Canadisk.Da jeg kjøpte en Saga på 80 tallet satt den en lignende lyddemper.Den revnet i skjøten på en av de første turene og motorrommet var halvfullt av vann og eksos før jeg merket det.Heldigvis hadde jeg med en syl og fikk laget et hull slik at jeg fikk satt i en skrue der den hadde løsnet .Jeg kom meg hjem igjen ! Jeg fikk ny av sagaboats,og den holdt.

Ser meget bra ut. Men jeg ville ha brukt et langt flattjern langs utsiden på begge sider i stedet for kun små skiver...

Det er jo klart det beste, men i alle fall noen større skiver. Mener allikevel at det ikke ble brukt noe annet enn bildet viser i fra Nidelv orginalt da båten ble bygget. Har en kompis som var gjennom samme motorbyttet i samme båt og der var der heller ikke brukt noen spesielt store skiver bak, kun bolter med stort hode. Nå er der jo ganske tykt "gods" her som boltene skal i gjennom, så det burde jo holde med god margin.

Redigert av LM 605 (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...