J-Mørebas Startet 6.November.2013 Link til dette innlegget Startet 6.November.2013 Hei alle, Jeg er snart ferdig med å pusse opp en Mørebas 7200 som jeg kjøpte for et par år siden. Det som gjenstår er å bytte ut den gamle Evinruden (100 Hk) som står på med ny motor. Alternativene er Honda 115 eller Evinrude 115 Hk. Jeg er usikker på om jeg får plass til Hondaen ettersom det er liten plass bak på hekken på denne båttypen. Den nye Evinruden tror jeg det går greit med men er ikke sikker. Er det noen som har erfaring med disse to motortypene eller andre tilsvarende utenbordsmotorer på Mørebas 7200? Er takknemlig for alle anbefalinger/kommentarer og bilder som klargjør dette forholdet slik at jeg kan starte kjøp og montering av ny motor. Jeg er også interessert i å høre om eventuelle endringer som må gjøres bak på båten for å få montert en 115 Hk påhengsmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.November.2013 Link til dette innlegget Svart 6.November.2013 (redigert) Evinruden er jo ganske mye lettere enn Hondaen, og noe mindre fysisk såvidt jeg vet. Den nye Suzuki DF115A er også en spennende kreasjon, med vekt ikke så langt over Evinruden. Disse eldre båttypene er ikke så glade i tunge motorer. Redigert 6.November.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ibizafan Svart 7.November.2013 Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 suzuki df 115 eller 140 de er gode tilbud på motor se på finn. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
-morten- Svart 7.November.2013 Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 Jeg har kjørt mye Mørebas, men med VP31 og Duoprpop. Båten er ganske tung å få opp i plan og jeg ville ha valgt den motoren med mest volum og dreiemoment! tror ikke du oppnår veldig stor topphastighet med en 115. Vekt på disse båtene varierer nok sikkert også en del. mange var selvbyggerbåter. Men mitt intrykk tung og solid båt..Syntes den hadde fine sjøegenskaper for størrelsen Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Teerex Svart 7.November.2013 Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 (redigert) Honda 115 er nok motoren med mest dreiemoment, dessuten kan den trolig oppgraderes til 135 hk på enkel måte hvis man senere ønsker (Lundins Marin). De er jo samme motorene teknisk sett. Men ønsker man høy fart uten spesielt høy vekt er jo nye Mercury F150 tingen. Eller E-tec 130/150. Redigert 7.November.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 7.November.2013 Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 Jeg har kjørt mye Mørebas, men med VP31 og Duoprpop. Båten er ganske tung å få opp i plan og jeg ville ha valgt den motoren med mest volum og dreiemoment! den motor/drevpakka der veier såvidt jeg husker rundt 450 kg, omtrent det dobbelte av de tyngste 4T påhengerne i klassen. Og de motorene der ble litt seige i aksen om planingsterskelen til skroget blir stor akkurat før turboen begynner å lade skikkelig Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
GSH Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Hadde en 7200 med Yamaha 200 totakter. Montert på kort brakett. Etter nøye høydejustering var den er fryd å kjøre. Mest gunstig marsjfart 35-36 knop. Topp 46-47? Når eg overtok båten stod en Mercury 115. Med den motoren vart det lite krefter til overs. Sitér dette innlegget Link to post
Hmørebas Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Hei alle sammen. Er det påhengsmotor på mørebas dere mener? Har selv en mørebas 27ft. Inneombor motor 49hk gjør ok 12 knop. Jeg har utfroriinger med akslinger, fettkopper osv og kunne ønske meg en båt med påhengsmotor. Problemet er alt jeg liker selve båten vedlig godt.. Er det mulig å ta bort innombort motoren, aksling osv, tette båten for så å bygge om hekken til en braket!,?? Hvis det er mulig,, noen tips, bilder el? Henry Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Det er jo helt klart mulig, men tror ikke det vil bli noen fantastisk kombinasjon. Mørebasen de andre diskuterer er jo 7200, altså uten kjøl, og meget flat bunn i hekken. Din har jo en kraftig kjøl om jeg husker rett, og denne kommer til å forstyrre vannet for påhengsen. Den kommer til å gå veldig dårlig i forhold til motoreffekten du bruker. Kommer også muligens til å bli litt styr å få laget plass nok til at motoren kan vippes opp av vannet. Tror du har mye mer igjen på å kjøpe en nyere og bedre innenbordsmotor, og bytte tettingen rundt akslingen. Du kan sikkert få mye tips her på forumet fra aksling-guruer om hvordan du skal få det bra. Huske at påhengser ikke akkurat er vedlikeholdsfri heller. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
-morten- Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Hmørebas, 27 foteren er et helt annet konsept. 20 foteren 7200 er helplanende uten kjøl. ble levert mest med innenbords og hekkagregat Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bay_liner Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 En ny Honda 115 hk med BLAST burde være en grei motor og den som gir mest Bang for the Bucks av de to alternativene spesielt på en såpass tung båt. Har hatt en 7200 med VP AQ140/45 innenbords (125 hk) og den gjorde 29/30 max og marsjet på på rundt 22-23 knuter og forbrukte da ca 0,85 l/nm med 4 personer, slepejolle og ferieopppakning. En 115 Honda bør gi merkbart bedre ytelser. Båten veide 1600 kg ferierigget men for en utrolig båt i sjøen...... Når sjøen ble grov nok kjørte den bokstavlig talt i sirkler rundt disse nymotens greiene. Honda sitt BLAST (Boosted Low Speed Torque) gir ekstra puff over planetersklen og Hondaen burde passe for en relativt tung båt og gi bedre ytelser og mindre forbruk enn AQ140/45n jeg hadde. Her er en sammenligning med Honda 115 og 115 e-tec utført av den sørafrikanske redningstjenesten og som det fremgår er Hondaen nær dobbelt så rask opp av "hullet" som eTecen: Honda’s NEW BF115HP’s go on NSRI Test The outboard engine of choice for the majority of the world’s Sea Rescue operators is the Honda based on their reliability, high performance and advanced technology, criteria which is absolutely crucial in the dangerous and lifesaving work that Sea Rescue crews carry out on a daily basis. I guess then that it was only a question of time before Honda outboards were tested with the South African NSRI. To facilitate this, a pair of new Honda BF115HP outboards were rigged to the Hout Bay Sea Resue’s 7.6m Gemini SRI which had previously been rigged with 2 x Evinrude 115HP E-Tec’s. Initially acceleration tests were done (with more tests to follow) where the boat had 4 people on board, and was fully loaded with equipment and fuel. The results were as follows : 0 to 10 knots – Honda 5 seconds/ Evinrude 9 seconds; 0 to 20 knots – Honda 15 secs/ Evinrude 19 secs. Suffice to say that the ground crew at the Hout Bay Sea Rescue base station were ecstatic with the results, in the meantime we’ll keep you posted on further tests and developments. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Hmørebas Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Grasias for god info dere! Jeg skal undersøke videre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.