Jump to content

Er raymarine c80 fremdeles en god plotter?

Marulf

Recommended Posts

Det jeg liker med min C80 er formatet på skjermen. Jeg liker ikke wide-screen på plotteren (blir bredt og smalt) :nonod: Smaksak, da ! Har min koblet mot radar og dette fungerer supert ! Enkel å forprogammere way-points, som er viktig for meg ! Er vandt med Raymarine fra før, så er kjent med menyer. Den er nok noe gammelmodig, men jeg liker den og kommer nok til å ha den til den dør...

Redigert av Worry II (see edit history)

Raymarine C80 er en lyssterk og fin plotter. Husk at om en brukt plotter har stått på I lang tid (utstilling) vil skjermen bli svakere

Har fra før en C80 og en C120 ombord, og kjøpte enda en brukt C120 I vår, så jeg er veldig fornøyd. Nå kjenner jeg ikke kartene til andre plottere, men Navionics kartene til Raymarine er ikke like bra som ecdis karter. Det er vel det eneste negative jeg har sett. En annen liten detalj. C80 har bare en NMEA interface. Det betyr at om du skal kople den til flere andre apparater trenger du en multiplexer.

Forresten, når det gjelder utviklingen så har den vært formidable som du skriver når det gjelder integrasjon av duppedingsene, men med tanke på plotterfunksjonene har det ikke skjedd så mye. I forhold til C80 så er nye plottere enda mer lyssterke, de har gjerne touch, og de kan lese motordata fra NMEA 2000. Har du ikke bruk for dette så er størrelsen på skjermen det viktigste for meg.

nye plottere gir mulighet for siste generasjon radar, -og kanskje fremtidige generasjoner radarer?. på C80 må du bruke gammel type radar, ikke bredbånd, og den er jo ikke til salgs lenger. Så på sikt kan det vel være hensiktsmessig å tenke ny plotter i dag.

Bruker selv C80 i motorbåt og liker den for så vidt godt. -men nå har jeg heller ikke brukt nyere plottere. C80 er jo litt "hakkete" i kartbildet når du skroller.

På en seilbåt er det jo viktig å redusere strømforbruk der man kan. Hvordan C80 stiller seg i forhold til nye plottere kan jo også være en innfallsvinkel.

Har E 120 og er godt fornøyd med den. Den var inne til garantireparasjon for et par år siden og fikk loddet sammen igjen et brudd til/fra hovedkortet, samt softwareoppgradering.

Nå er den til reparasjon igjen fordi den begynte å restarte hvert 5. minutt. Brudd igjen tenkte jeg, men det viste seg at den følte behov for nok en softwareoppgradering.

Fikk i dag beskjed om at plotteren var testet og funnet i orden. Kostet et par lapper og kunne sikkert utført dette selv.

Gleder meg til å få den tilbake på plassen sin, da den fungerer så godt sammen med resten av utstyret om bord som er over 10 år gammelt. Satser på at det holder leenge, da det byr på problemer å bytte deler av det til nytt.

C Classic er en ca 10 år gammel serie. Den har dårlig lysstyrke og er svært treg. Det er også et problem at reservedeler ikke kan skaffes til alt lenger.

En C80 er etter min mening ikke verd mer enn 3500kr, selv i god stand. Jeg solgte nettopp en 3 år gammel HDS-8m for 5500kr, prøv heller å få tak i noe tilsvarende. Selv første generasjon HDS er utrolig mye raskere og HDS har en av de mest lyssterke skjermene på markedet.

Sammenlignet med C80 så E80 er nyere, en del raskere, har en mer lyssterk skjerm og har mulighet for digital radar. Jeg har også solgt en E80 i sommer, med gps antenna, 2 kartbrikker (1 platinum) og med en GX1500E VHF i tillegg, forlangte jeg og fikk 8 tusen for dette. Solgte den til en kompis, kunne sikkert ha fått mer med å selge det i bits and pieces på finn.no, men det gir i hvertfall en indikasjon på at eldre elektronikk har begrenset verdi. E80 med gps kostet 34 tusen ny.

Simrad NSS7 er svært bra alternativ hvis du ser på nytt. NSS7 finnes bare som kombimodell med ekkolodd.

http://www.mjosservice.no/produkt/simrad/kombimaskiner/simrad-nss-7

Ser at Mjøservice har en svært gunstig pris på HDS-8m Gen2 nå

http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/kartplotter/lowrance-hds-8m-gen2

Hei,

Her er vi nok litt uenig Abbor. Jeg har hatt C80 I en Saga 315, Radar kart, ekkolodd, multiplxer med AIS, VHF og Autopilot. Hadde aldri problemer med hastigheten

Hadde C80 på flybridgen på nåværende båt frem til I sommer. Aldri hatt problemer med lysstyrken. Kjøpte selve en brukt C120 for å få større skjerm. Lyssstyrken er god nok, enda jeg er mellom 50 og 60.

Selfølgelig har du rett I at nye plottere er mye raskere, har bedre lystyrke har touch, kamerainngang, nettverk osv.. Men for en som er ute etter en enkel plotter er dette et meget godt alternativ. Forøvrig er jeg enig I at prisene man opererer med på finn kan være noe for høye.

Mitt utsagn om C80 var at den i dag har begrenset pengeverdi. Bruksverdien på en C80 montert slik at den ikke blir direkte utsatt for sollys på en saktegående båt kan fortsatt være betydelig. Problemet ved å kjøpe en C-Classic (gjelder også E-Classic) er at en av de mest hyppige feilene er at skjermen går i svart og noen av komponentene som trengs for å fikse dette er ikke lenger er tilgjengelig fra Raymarine. Det finnes noen småfirmaer i USA som forrtsatt kan fikse dette, men det er uansett ikke trivielt å få fikset dette for noen her hjemme.

Har c120 og c70 (eller er det 80?). Kjøp nytt!

Umulig å få en ekstra kabel, så kjøper du brukt må du få med alt. Har ikke videoingang. Ikke kompatibel med en ny radome.

Men jeg er fornøyd, men plotter og radar er ikke kompatibelt med noe annet, så ryker en del må alt skiftes hvis ikke bruktmarkedet har det. Og trøbbel har jeg hatt en gang, men da klarte de å reparere det.

Kjøper gjerne den 120 for å bytte ut min minste hvis prisen er riktig.

• 4 år senere...

Ser at TS har seilbåt og går ut fra han skal montere plotteren ute. Da er det veldig stor forskjell på C80 og en ny axiom. Blir noe helt annet enn å ha den stående i en canincruiser der den er mer skjermet for sola.

Har nettopp skiftet til Axiom 9 pga at jeg synes den gamle fungerte dårlig i direkte sollys. Den er veldig mye raskere og  lyssterk. Pluss på et par lapper for overganger (convertere) fra nytt til gammelt (eksisterende) nettverk. Som nevnt over så gir en morderne plotter flere muligheter. F.eks. Kan du planlegge en tur på PC eller iPad. Når du kommer i båten kan du overføre denne med med et par tastetrykk til kartplotteren. 

Redigert av Arne_ (see edit history)

Okei da! :wflag:Noen holder seg sikkert bedre enn andre.

Det spiller selvf inn at jeg har laget en forhøyning på ca 15 cm bak pedestallen slik at jeg kan se bedre over sprayhood + cockpitkalesjen som rulles fremover når vi seiler. Jeg ser greit over sprayhood, men siden vi ruller cockpitkalesjen fremover i stedet for å ta den av så blir det en 5-10 cm kant over der igjen. 

Med den nye plotteren ser jeg kartet helt klart uansett om jeg står rett bak,  på forhøyningen eller sitter på cockpitbenken.

Men, ville uansett byttet ut den gamle som var nesten 10 år gammel. De nye er mye mer brukervennlige, raskere, etc. Ville ikke ha kjøpt en 10 år gammel kartplotter. Da hadde jeg heller brukt en iPad med et godt kartprogram.

Redigert av Arne_ (see edit history)

Om man ser på hvor mange timer en motor går på en lystbåt 100-200 timer I året, og antar like mange timer på plotteren så bør den holde mye mer en 10 år med tanke på lysstyrke. Om den går I en yrkesbåt eller har stått I utstilling ville jeg vært mer bekymret.

En annen sak er at det her jo skjedd en viss utvikling på skjermer med tanke på lysstyrke de siste 10 år. Personlig har jeg en C80 og C120 inne I båten og har ingen problemer her, men sliter litt med C120 på fly, men dette har mer med synet mitt å gjøre. Vurderer og lage en liten solskjerm på denne. 

Veit kje om eg skal sei takk for svar da eg stort sett ser skjermdiskusjoner :P Men tolker det dit hen at jeg fint kan leve med den plotteren i en periode.

On 9/23/2018 at 9:59 PM, Sjeldenutpå said:

Har den radar så er du lenge hjelpen.    Eg oppgraderte C80 med rd218  til C12W med "digital" radar, foruten større skjerm og kamerainngang gjev C120w skuffande lite meir for pengane til mitt bruk. 

Den har radar tilkoblet, men eg ser kje for meg å ha radar på til vanlig. Er ellers også AIS.

Eg var mest bekymra over å måtte bruke knapper for å scrolle skjerm.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...