Rulud Startet 7.November.2013 Link til dette innlegget Startet 7.November.2013 Har nylig kjøpt en Princess 414 fra 1984 Noen som kjenner vekten på denne? Google sier alt mellom 7800-12000 kg... Kranbilen klarer max 10000kg, så skulle gjerne visst en ca vekt! Sitér dette innlegget Link to post
båten2 Svart 7.November.2013 Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 Tror nok en 414 er over 10 tonn, selv med tomme tanker. Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 7.November.2013 Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 Hei Rulud Først - Gratulerer med båt og velkommen på forumet!! Det ser ut som 9 tonn er vekten på båten din ifølge Princess http://www.princess.co.uk/timeline/princess-414/ Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 7.November.2013 Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 Att lyfta en 40 fots flybridgebåt med dubbla motorer med en kran som har en maxkapacitet på 10 ton exponerar många frågetecken. Först båtens vikt: även om man någonstans kan hitta en uppgift på att båten väger 9 ton - vilket verkar misstänkt lite - så är det väl regel att en båt i verkligheten väger betydligt mer än vad som står i broschyren. Utrustning ss ankarspel, passarelle, jolle, genset, extra batterier, tillbehör och inte minst bunker brukar väl lägga något ton till tomvikten, speciellt efter några år in real life. Sen kommer höna och ok på kranen som brukar väga 1 ton tillsammans sådär. Till sist undrar man ju på vilken arm den här kranen lyfter 10 ton. I kranbranchen anges ofta krankapacitet som en '30-tonnare' vilket då egentligen betyder 30 ton-meter, dvs i praktiken 3 ton på 10 meters radie. Sen kommer kranspelets kapacitet, dvs draget i varje linpart. Det skall sedan multipliceras med antalet parter som bär hönan (kroken). Om det inte är en bilkran utan linor förstås. Sen finns begränsningar i stabilitet och kranens axlar om kranen skall bära lasten, dvs flytta sig med last i kroken. Här finns säkert någon 'krangubbe' som kan utveckla detta, men som sagt att lyfta en Princess 414 med en kran som påstås lyfta 10 ton verkar på den övre gränsen minst sagt.... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.November.2013 Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 Ja, alt en fyller opp båten med blir fort en del kilo. Jeg ba han som løftet min Saga27 med truck da jeg skulle på land i år om å sjekke vekten, og da ble jeg overrasket, 3,5tonn. I papirene for båten er det oppgitt ca. 2,5tonn. Men da jeg begynte å summere opp alt som var om bord, fulle diesel og vanntanker, ekstra ballast, batterier på tils. 350Ah mot et lite batteri på 75Ah som ny, vinsj med kjetting og tungt anker ++++, stemte det nok. Så hva som står i papirene, må en ta med en klype salt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ebonita Svart 7.November.2013 Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 (redigert) Bra ide som Lars H säger, att fråga krangubben vad båten väger. De flesta kranar har möjlighet att läsa av vilken vikt som hänger i kroken. Sen får man kompensera för lyftutrustningen dvs höna och ok. Detta är även till god hjälp när man sätter ner och pallar båten i vagga eller på vagn. Genom att fråga kranföraren vad han har kvar i kroken när man tittar på pallningen så får man en bra vägledning om hur mycket som är kvar att sätta ner. Redigert 7.November.2013 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Min 36 foter har brosjyrevekt på 8,2. Med noenlunde tomme tanker veier den 10,5 ifølge kranvekten Sitér dette innlegget Link to post
Rulud Svart 8.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Takker for gode svar Har snakket med kranbilsjåfør, han vil gjøre et forsøk på løft. Regner med krana sier ifra hvis det blir for tungt... Får prøve å tømme alt som kan tømmes i båten. Hvis ikke det går, får jeg jo bare bite i det sure eplet, og hyre inn en dyr mobilkran! Sånn er det når man handler stort !! Skulle gjerne hatt den eksakte vekten, så jeg kunne berolige kranbilsjåføren... Som sagt, så spenner internett informasjon ang vekten mellom 8 og 12 tonn... Det er 4 tonn i forskjell, og det er møøøøøe! Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Till syvende og sist kokar det hela ju ner till en säkerhets och ansvarsfråga. Det är stora värden på spel och även olycksrisker får dom inblandade. Hur skulle försäkringsbolaget ställa sig om man gör icke fackmässiga lyft med en för liten kran??? Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Huff hadde ikke tatt sjansen på og prøve en gang. Det blir ditt ansvar åkke som selv om kranbil sjåføren i utgangspunktet skal handle innenfor maxsløft som denne kranen er beregnet for. Vi har sett altfor mange You Tub videoer med tragiske utfall for båt og kranbil Kopiert fra Ebonitia Sen kommer höna och ok på kranen som brukar väga 1 ton tillsammans sådär. Till sist undrar man ju på vilken arm den här kranen lyfter 10 ton. I kranbranchen anges ofta krankapacitet som en '30-tonnare' vilket då egentligen betyder 30 ton-meter, dvs i praktiken 3 ton på 10 meters radie. Sen kommer kranspelets kapacitet, dvs draget i varje linpart. Det skall sedan multipliceras med antalet parter som bär hönan (kroken). Om det inte är en bilkran utan linor förstås. Må bare ønske deg lykke til Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Er det ikkje vekt og sikkerhetsanordninger på kranbiler ? Det er vel neppe slik at løftet velter...og først da kan man fastslå, opps den var over 10 tonn den ja ? Det har vert ulykker der kranbil står litt utpå kai for å få krefter nok, men da på bekostning av full støttelabb. Da velter de. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Rulud Svart 8.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Kranbilsjåføren er dreven i faget, kjører sikkerhet forran alt, så føler meg trygg der! Han har byens råeste kranbil, med støttebein både framover, sidene og bakover. Han løfter flere hundre store og små ila året i Kristiansands området. Så hvis bare underlaget er stødig og stabilt, samt vindstille, går vel dette greit. Hvis han bare klarer å løfte skuta ut av vannet da... Han løftet en 10tonner tidligere i høst, så hvis min nyærvervede P414 er i nærheten av vekta her, håper jeg det går bra Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Min 36 foter har brosjyrevekt på 8,2. Med noenlunde tomme tanker veier den 10,5 ifølge kranvekten Dette rimer ganske bra med min båt også. 33 fot, brosjyrevekt på ca 6,5 tonn tror jeg. De som løfter i havna mener den veier rundt 8 tonn. Og da er dieseltankene ca 1/4 fulle. Andre tanker er tomme. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 For å få opp en 414 må du ha et forholdsvis langt utskyt på krana på grunn av Fly-bridgen. Der er allerede mye av kapasiteten brukt opp. Jeg har kjørt mye båter (med kranbil) og tror nok at du må opp i rundt 75 t/m kran for å få den opp av vannet. Den jeg kjørte hadde en 58 t/m kran og de to største båtene vi tok hvert år med den var en 36" Princess Riviera og en Birchwood 33 FB, og begge disse var litt hårete løft for denne bilen P.s det er vel ikke Charisma du har kjøpt? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Rulud Svart 8.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Hei sann! Takk for konstruktive svar Båten jeg har kjøpt, heter Hedda. Hentet den i Sandvika i Oslo forrige helg. Skjønner jeg må ha en "dypere" prat med Kranbilsjåføren ang denne landsettingen. Opplagsplassen jeg har fått tildelt, ligger litt trangt til. Lettere å komme til med kranbil enn mobilkran. Det begynner å bli fullt på opplagsplassene... Hadde lite lyst til å la den ligge isfast i vinter. Litt usikker på eksosutløp i vannlinjen ifht issprenging osv. Noen som har erfaringer her? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Nord Westen min har jo bare et eksosutløp, men båten min har frosset inn i is..å det har ikke blitt noe skader av det. Jeg ligger med varme ombord, for ikke å få frost i båten. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Rulud Svart 8.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Ingen problemer med å la båten fryse fast i isen Skroget tåler jo fint dette, så lenge isen ligger i ro og båt fortøyd i flytebrygge. Men siden eksosutløpet/gjennomføringen ligger i vannlinjen, frykter jeg at det vil det ligge saltvann inn her som vil fryse og ekspandere. Regner med at eksosslangen ligger noe høyere enn vannlinjen inni båten, en salgs vannlås. Det vil ligge vann inn til denne... Varme i båten er en selvfølge, men den vil vel neppe holde eksosutløpet isfritt... Hva gjør folket? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Er det vanlig blank gjennomføring til eksos ? Forrige båt hadde eksos topp 5-10cm under vann ( og slangen gikk nedover i båten.... Eg gjorde ingenting. Eg tar det for gitt att slangen er flexibel nok, og evt frostspreng akkurat i gjennomføringa går ut eller inn. Men er er du utrygg og båten ligger på ein veeeldig kald plass, og du kommer til ute/bak, så kan du stappe inn en liten fender og blåse opp, og så drenere slangen inni båten. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Kranbilsjåføren er dreven i faget, kjører sikkerhet forran alt, så føler meg trygg der! Han har byens råeste kranbil, med støttebein både framover, sidene og bakover. Han løfter flere hundre store og små ila året i Kristiansands området. Er det en rød flott kranbil? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Rulud Svart 9.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Hei Bjørn! Ja , det er en helt ny rød kranbil. Eier er Christen Flaa fra Birkeland Smart å stappe en fender opp i eksosen, og fylle litt opp med vann/frostvæske Båten har ikke eget syrefast rør som gjennomføring, men støpt eksosgjennomføring i skrogsiden bak... Sitér dette innlegget Link to post
Rulud Svart 14.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Da står Prinsessa på land, løfta av en kranbil! Båtens vekt var like i underkant av 10 tonn, med tomme tanker, demonterte ankere og kjettinger Så nå kan snøen bare komme! Takker for inputs ifm denne "casen" Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 14.November.2013 Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Bare fordi jeg er nysgjerrig; hvor stor kran hadde han? (i t/m) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Rulud Svart 14.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Usikker på kran spec'n her, men han kjørte fronten på bilen helt ut mot båten, løfta så langt inn mot hytta på bilen som mulig. Bilen hans har labber i alle retninger, og alarmen slo ut på 98% krankapasitet. Prøvde å google firmaet for opplysninger, uten hell. Men han heter Kristen Flaa og kommer fra Birkeland i Aust Agder, hvis du ønsker å ringe ham Firmaet har Røde biler! Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 14.November.2013 Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Googlet firmaet :-) Det var en fet kranbil det! Og 72 t/m kran. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Rulud Svart 14.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 Go knall Byens råeste kranbil, iflg "fagfolk". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.