Jump to content

Vekt på Princess 414

Rulud

Recommended Posts

Att lyfta en 40 fots flybridgebåt med dubbla motorer med en kran som har en maxkapacitet på 10 ton exponerar många frågetecken.

Först båtens vikt: även om man någonstans kan hitta en uppgift på att båten väger 9 ton - vilket verkar misstänkt lite - så är det väl regel att en båt i verkligheten väger betydligt mer än vad som står i broschyren.

Utrustning ss ankarspel, passarelle, jolle, genset, extra batterier, tillbehör och inte minst bunker brukar väl lägga något ton till tomvikten, speciellt efter några år in real life.

Sen kommer höna och ok på kranen som brukar väga 1 ton tillsammans sådär.

Till sist undrar man ju på vilken arm den här kranen lyfter 10 ton.

I kranbranchen anges ofta krankapacitet som en '30-tonnare' vilket då egentligen betyder 30 ton-meter, dvs i praktiken 3 ton på 10 meters radie.

Sen kommer kranspelets kapacitet, dvs draget i varje linpart. Det skall sedan multipliceras med antalet parter som bär hönan (kroken). Om det inte är en bilkran utan linor förstås.

Sen finns begränsningar i stabilitet och kranens axlar om kranen skall bära lasten, dvs flytta sig med last i kroken.

Här finns säkert någon 'krangubbe' som kan utveckla detta, men som sagt att lyfta en Princess 414 med en kran som påstås lyfta 10 ton verkar på den övre gränsen minst sagt....

:fishing:

Ja, alt en fyller opp båten med blir fort en del kilo. Jeg ba han som løftet min Saga27 med truck da jeg skulle på land i år om å sjekke vekten, og da ble jeg overrasket, 3,5tonn. I papirene for båten er det oppgitt ca. 2,5tonn. Men da jeg begynte å summere opp alt som var om bord, fulle diesel og vanntanker, ekstra ballast, batterier på tils. 350Ah mot et lite batteri på 75Ah som ny, vinsj med kjetting og tungt anker ++++, stemte det nok. Så hva som står i papirene, må en ta med en klype salt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bra ide som Lars H säger, att fråga krangubben vad båten väger.

De flesta kranar har möjlighet att läsa av vilken vikt som hänger i kroken.

Sen får man kompensera för lyftutrustningen dvs höna och ok.

Detta är även till god hjälp när man sätter ner och pallar båten i vagga eller på vagn.

Genom att fråga kranföraren vad han har kvar i kroken när man tittar på pallningen så får man en bra vägledning om hur mycket som är kvar att sätta ner.

Redigert av ebonita (see edit history)

Takker for gode svar :smiley: Har snakket med kranbilsjåfør, han vil gjøre et forsøk på løft. Regner med krana sier ifra hvis det blir for tungt... Får prøve å tømme alt som kan tømmes i båten.

Hvis ikke det går, får jeg jo bare bite i det sure eplet, og hyre inn en dyr mobilkran! Sånn er det når man handler stort !! Skulle gjerne hatt den eksakte vekten, så jeg kunne berolige kranbilsjåføren... Som sagt, så spenner internett informasjon ang vekten mellom 8 og 12 tonn... Det er 4 tonn i forskjell, og det er møøøøøe! :pray:

Huff hadde ikke tatt sjansen på og prøve en gang. Det blir ditt ansvar åkke som selv om kranbil sjåføren i utgangspunktet skal handle innenfor maxsløft som denne kranen er beregnet for. Vi har sett altfor mange You Tub videoer med tragiske utfall for båt og kranbil

Kopiert fra Ebonitia

Sen kommer höna och ok på kranen som brukar väga 1 ton tillsammans sådär.

Till sist undrar man ju på vilken arm den här kranen lyfter 10 ton.

I kranbranchen anges ofta krankapacitet som en '30-tonnare' vilket då egentligen betyder 30 ton-meter, dvs i praktiken 3 ton på 10 meters radie.

Sen kommer kranspelets kapacitet, dvs draget i varje linpart. Det skall sedan multipliceras med antalet parter som bär hönan (kroken). Om det inte är en bilkran utan linor förstås.

Må bare ønske deg lykke til :sweat:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Kranbilsjåføren er dreven i faget, kjører sikkerhet forran alt, så føler meg trygg der! :thumbsup: Han har byens råeste kranbil, med støttebein både framover, sidene og bakover. Han løfter flere hundre store og små ila året i Kristiansands området. Så hvis bare underlaget er stødig og stabilt, samt vindstille, går vel dette greit. Hvis han bare klarer å løfte skuta ut av vannet da... Han løftet en 10tonner tidligere i høst, så hvis min nyærvervede P414 er i nærheten av vekta her, håper jeg det går bra :lol:

For å få opp en 414 må du ha et forholdsvis langt utskyt på krana på grunn av Fly-bridgen. Der er allerede mye av kapasiteten brukt opp. Jeg har kjørt mye båter (med kranbil) og tror nok at du må opp i rundt 75 t/m kran for å få den opp av vannet. Den jeg kjørte hadde en 58 t/m kran og de to største båtene vi tok hvert år med den var en 36" Princess Riviera og en Birchwood 33 FB, og begge disse var litt hårete løft for denne bilen

P.s det er vel ikke Charisma du har kjøpt?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Hei sann! Takk for konstruktive svar :smiley: Båten jeg har kjøpt, heter Hedda. Hentet den i Sandvika i Oslo forrige helg. Skjønner jeg må ha en "dypere" prat med Kranbilsjåføren ang denne landsettingen. Opplagsplassen jeg har fått tildelt, ligger litt trangt til. Lettere å komme til med kranbil enn mobilkran. Det begynner å bli fullt på opplagsplassene... Hadde lite lyst til å la den ligge isfast i vinter. Litt usikker på eksosutløp i vannlinjen ifht issprenging osv. Noen som har erfaringer her?

Ingen problemer med å la båten fryse fast i isen :smiley: Skroget tåler jo fint dette, så lenge isen ligger i ro og båt fortøyd i flytebrygge. Men siden eksosutløpet/gjennomføringen ligger i vannlinjen, frykter jeg at det vil det ligge saltvann inn her som vil fryse og ekspandere. Regner med at eksosslangen ligger noe høyere enn vannlinjen inni båten, en salgs vannlås. Det vil ligge vann inn til denne... Varme i båten er en selvfølge, men den vil vel neppe holde eksosutløpet isfritt... Hva gjør folket? :worry:

Er det vanlig blank gjennomføring til eksos ? Forrige båt hadde eksos topp 5-10cm under vann ( og slangen gikk nedover i båten.... Eg gjorde ingenting. Eg tar det for gitt att slangen er flexibel nok, og evt frostspreng akkurat i gjennomføringa går ut eller inn.

Men er er du utrygg og båten ligger på ein veeeldig kald plass, og du kommer til ute/bak, så kan du stappe inn en liten fender og blåse opp, og så drenere slangen inni båten.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Usikker på kran spec'n her, men han kjørte fronten på bilen helt ut mot båten, løfta så langt inn mot hytta på bilen som mulig.

Bilen hans har labber i alle retninger, og alarmen slo ut på 98% krankapasitet. Prøvde å google firmaet for opplysninger, uten hell.

Men han heter Kristen Flaa og kommer fra Birkeland i Aust Agder, hvis du ønsker å ringe ham :smiley: Firmaet har Røde biler!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...