TeerexII Startet 7.November.2013 Link til dette innlegget Startet 7.November.2013 Skal gå til innkjøp av brukt utenbords motor mellom 40-60hk til en 15 fots alubåt, selvbygget farkost. Max 25-30k, helst mindre, alt ettersom. Kriteriene er egentlig bare, driftsikkerhet, forholdsvis greit drivstoff forbruk og ikke den tyngste motoren i sin klasse.. Noen anbefalinger og komme med her? Vet ikke om kansje 2-takt vil være det beste alternativet, disse er vel noe 'kvassere' enn en 4-takter vil være i denne klassen, samt noe lavere vekt. Hva er bra og hva er IKKE bra? Er selv glad i Yamaha av merke sånn generellt.. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.November.2013 Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 Så kjøp Yamaha Har ikke erfaring med motorene i den klassen akkurat, men har hatt og brukt mindre motorer fra Johnson, Yamaha, Mercury, Suzuki og Tohatsu, totakt alle sammen. De motorene som har gått og gått uten problemer har vært Yamahaene. De andre har hatt eller fått problemer underveis, slik som tenningsproblemer og andre former for effekttap. De motorene med mest problemer for min del har vært Johnson og Mercury. Har også brukt firetaktere, men ikke eid disse selv. Totaktere veier oftest mindre enn firetakterne, i tillegg er de enklere oppbygd med mindre behov for service. Bakdelen er større bensinforbruk og at du må blande olje i bensinen (på et eller annet vis). Sitér dette innlegget Link to post
TeerexII Svart 7.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 (redigert) Hvor mye mer i bensinforbruk snakker vi foreks på en 2002 eller noe slikt Yamaha 40hk 4-takt kontra en eldre Yamaha 2-takt med 3cyl motor? Min erfaring generellt med Yamaha, både snøscootere, båtmotorer osv er at det er meget bra kvalitet som går og går stortsett så lenge vanlig service opprettholdes. Ser foreks at det ligger en 60hk fra slutten av 80 tallet til en meget grei pris http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=44967185 Den som er linket til er riktignok solgt da men. Gammel motor ja, vet det, men så lenge den kan gjøre sin nytte like godt som en nyere 4-takter til mye høyere pris så spiller det ikke noen stor rolle. Har i allefall fått høre at disse eldre Yamaha 3cyl motorene skal være meget gode motorer, år etter år. Ønsker såklart og bruke så lite penger som mulig på dette, siden båten faktisk var gratis og har ikke en veldig stor verdi i seg selv, så dersom jeg finner tak i noe som er brukende så er det helt greit for meg, ikke kresen på dette da båten bare skal brukes rundtom i småfjordene her i området. Redigert 7.November.2013 av c20let2k (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.November.2013 Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=44061476 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
TeerexII Svart 7.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 Ventet bare på at du skulle komme og poste her kompis Teerex Den motoren der syntes jeg var litt vel dyr til og være 10år gammel motor, samt jeg foretrekker i første omgang Yamaha eller Mercury tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.November.2013 Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 Tja men kvalitet koster. spørs om det går å prute. Honda 50 er jo letteste 50-hesteren, iallefall 4-takt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
TeerexII Svart 7.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 Kvalitet er det jeg først og fremst betaler for, gidder ikke noe skrot som må skrues på hver eneste dag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.