Jump to content

Yanmar 18 HK sviver kun i 5-10 min!

Gunnar1781

Recommended Posts

Hei!
Jeg har en 18 hk Yanmar 1981 mod (20QM15). Etter en del problem med dieseldyr og ujevn gange så har jeg skiftet filter og tilsatt middel for å ta knekken på dieseldyra!

Men jeg har problem med at motoren stopper etter fem min gange. Den starter lett, og sviver fint - i fem til ti minutter. Så er det bråstopp! Litt synkende turtall noen sekunder før stopp, så full stopp! Så lar jeg den stå i tre-fire min, så starter den igjen - og stopper etter nye fem til ti minutter!

Jeg mener å ha luftet skikkelig og forstår ikke helt hva som skjer. Tenker at den ikke hadde svevet bra hvis det var dårlig lufting, men finner ikke ut av hva dette kan være???

Råd mottas med glede!

På forhånd takk!

Guest Avmønstret#

Du sier at du har skiftet filter, men har du også byttet drivstoffilteret som sitter på motoren, det lille?

Og har du tatt tanksjau? Om du "bare" har tilsatt snakeoil for å ta diseldyra så betyr det at du nå har flere ting på tanken. Dvs vann (som du må ha for å få dieseldyr), snakeoil for å kverke dyra, gugge av døde dieseldyr og så til slutt diesel.

Tror ikke selv en Yanmar qm orker å gå på en slik cocktail.

---------

Er stygt redd for at du må gjøre noe med tanken også. Tappe ut det som er av diesel, gugge og vann, sikre at du ikke får mer vann på tanken (lekkasje eller fått ved fylling?), gjøre reint og bytte begge filtrene enda en gang.

----------

Som en sjekk før du tar tanksjau kan du bytte filtrene og kjøre motoren på rein diesel fra ei kanne eller tilsvarende.

Etter mye prøving og feiling fant jeg feilen. Jeg har byttet alle filter og fjernet vann fra systemet, og fant ut at det var OK.

Feilen lå faktisk i for lite olje på motoren, så når den ble varm kjilte nok veiven seg pga varmgang, og da den ble kald igjen "krympet" veiven igjen og gikk som normalt og løsnet igjen, derav strtet den igjen. En halvliter olje gjorde susen og den sviver nå som en klokke. :-) Så får man håpe at den ikke fikk noe skade, som jeg ikke tror den har fått, da vi her snakker om en Yanmar :-)

Takker for innspill!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...