Jump to content

Den offisielle Grand Banks-tråden


Astor

Recommended Posts

Vi har en skandinavisk klubb for Grand Banks-båter og med ønske derfra oppretter vi en klubbtråd, som også innbefatter gode innspill fra medlemmene her på Baatplassen.no.

 

Herfra kan vi diskutere alt som har med renovering av ulike Grand Banks-typer, motortekniske ting osv. Vi ser nytten av å få innspill fra medlemmene på Baatplassen.no og de refarninger som ligger der. Jeg tror også flere av medlemmene i vår klubb, (50 pr. i dag) vil dra seg over i diskusjoner i andre tråder etter hvert.

 

 

 

 

bilde

 

 

 


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Skal endelig installere en luftvarmer i vår 36 Classic. Eber D4 innkjøpt, men funderer hvor beste plassering vil være. Skal trekke 90mm varmeslanger med 5-6 uttak. Vil plassering i motorrommet være fornuftig (i forkant motorrom)? Eventuelt i rommet under akterdekket?

Innspill/skisser av opplegget i din båt vil være av stooor interesse! :yesnod:

 

mvh Embla

 

:flag_bp:

Link to post

Vi har Eber D4 i forkant bb motorrom. Luften tas gjennom slange opp i den tykke luftvetilasjonsslangen. Vi har fire inntak til luft i motorrom. Utslipp fra varmeren går ut på bb side. Det medfører at man må passe spesiellt på at fendre ikke blir brent og på nabobåten. Dette legges inn som fast rutine.

Vi hadde varmeren i akterskottet hvor det ble vanskelig å foreta service. Å ha blåseren inn mot brygga var heller ingen god løsning.

 

Embla; dere vil få en bedre båt med bedre bokomfort når dere får varmeren på plass.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Jeg mont en D4 på BB i forkant av motorrom. Da er det enkelt å føre ett 90 mm rør rett akterover og opp i salongen.det samme gjelder forover hvor røret kommer ut fra motorrom og inn i gjestecabin. Å få varme over til Stb side hvor badet og toalett ligger lot seg ikke gjøre. Mont en D2 på Stb side i motorrommet med uttak rett i dusjen. D2 en varmer så godt at jeg mont. En Y og fordelte varmen med spjel opp i førerposisjon med uttak ved førerdøra.Resultat, en meget god og jevn temp.i hele skuta selv på skikkelige kalde høstturer.Fikk ett godt råd før innstallasjon av fagmann. Istede for en D5 mont. Heller en D4 og en D2. Somm bare går og går og du får fordelt varmen mere effektivt ombord. Denne oppskriften gjelder GB 36 Europa.

Glemte og legge til,når det gjelder lufttilførsel, gjør som Astor nevnte å bruk for all del friskluftinntakene til motorrommet.Ang problem med fendere, så har satt ett lite klistemerke på rekka hvor eksosutløpene er. Det er aldri problem med nabobåt på siden hvis DU fenderer opp hos deg.

Jeg mont en D4 på BB i forkant av motorrom. Da er det enkelt å føre ett 90 mm rør rett akterover og opp i salongen.det samme gjelder forover hvor røret kommer ut fra motorrom og inn i gjestecabin. Å få varme over til Stb side hvor badet og toalett ligger lot seg ikke gjøre. Mont en D2 på Stb side i motorrommet med uttak rett i dusjen. D2 en varmer så godt at jeg mont. En Y og fordelte varmen med spjel opp i førerposisjon med uttak ved førerdøra.Resultat, en meget god og jevn temp.i hele skuta selv på skikkelige kalde høstturer.Fikk ett godt råd før innstallasjon av fagmann. Istede for en D5 mont. Heller en D4 og en D2. Somm bare går og går og du får fordelt varmen mere effektivt ombord. Denne oppskriften gjelder GB 36 Europa.

Link to post

Hej Embla,

Notera att värmaren inte är rostfri och utrymmet under akterdäck är väldigt fuktigt. Bättre att placera den i motorrummet, både slangdragning och det elektriska blir enklare. Vi har den till höger om styrbords motor, se den bifogade ritningen. Avgaserna leds ut på sidan och som Flid säger kan man bränna sönder en fender. Vi har dock aldrig haft problem med det och grannarna har aldrig klagat heller.

 

Vi har förresten en D5 som nu har gett upp och jag skall köpa en ny. En svensk leverantör jag pratade med säger att det räcker med en D4 för en GB36. Hur kom du fram till att en D4 är lämplig storlek?

 

Hälsn. Brodde

Link to post

Vi har hatt D4 i flere år og savner ikke noe større ovn. Må legge til at vi kun har elektrisk på aktertoalettet og ingen varme på toalettet forutt. Vi hadde en stygg episode for et par år siden da en båtnabo i en gjestehavn flyttet vår fender og la den utenpå avgassen slik at fenderen smeltet og det ble et stygt sår i gelcoaten. Vi har lyddemper på avgassen alikevel klagde ekteparet på støy. Dette var i påsken hvor alle i havna brukte varmer, men ikke vår nabo. Etter dette har vi faste rutiner og skjekker rundt avgassen gjevnlig.

 

Det vi mener med den offisielle er at våre femti medlemmer i GB-klubben skal ha et holdepunkt her på Baatplassen.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Nå tror jeg du har misforstått. Det finnes utallige tråder for offisielle båttyper her på BP. Titlen på tråden er uvesentlig. Det viktigste er at den handler om divers rundt en GB. Vi er likesinnede medlemmer på BP på lik linje med deg og meg.

Bant de tusner av tråder her på BP finnes det nå en egen GB- tråd. Og som du ser så er den allerede aktiv.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...