Astor Startet 7.November.2013 Link til dette innlegget Startet 7.November.2013 Vi har en skandinavisk klubb for Grand Banks-båter og med ønske derfra oppretter vi en klubbtråd, som også innbefatter gode innspill fra medlemmene her på Baatplassen.no. Herfra kan vi diskutere alt som har med renovering av ulike Grand Banks-typer, motortekniske ting osv. Vi ser nytten av å få innspill fra medlemmene på Baatplassen.no og de refarninger som ligger der. Jeg tror også flere av medlemmene i vår klubb, (50 pr. i dag) vil dra seg over i diskusjoner i andre tråder etter hvert. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
GB36 Embla Svart 7.November.2013 Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 Fint tiltak! Håper tråden vil gi medlemmene hjelp til å løse problemer og til å utveksle erfaring spesielt myntet på vår kjære båttype! mvh Embla Sitér dette innlegget Link to post
Porpoise Svart 7.November.2013 Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 Litt problem med å endre bilde, men det kommer etterhvert. ex "No Rush" Sitér dette innlegget Link to post
GB36 Embla Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Skal endelig installere en luftvarmer i vår 36 Classic. Eber D4 innkjøpt, men funderer hvor beste plassering vil være. Skal trekke 90mm varmeslanger med 5-6 uttak. Vil plassering i motorrommet være fornuftig (i forkant motorrom)? Eventuelt i rommet under akterdekket? Innspill/skisser av opplegget i din båt vil være av stooor interesse! mvh Embla Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Eber i motorrommet betyr eksosutløp på en av sidene. Fare for svidde fendere og støy til nabobåten. Bedre med eksos ut akter....... Behagelig med lyddempere på inn/utsiden av varmeren! Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Embla, bare et lite moment ang plassering, plasserer du den i motorom eller ifb kjølgang så sørg for at den suger luft utenifra. Varm motor / kjølgang lukter ikke godt. Sitér dette innlegget Link to post
GB36 Embla Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Takk for svar! Kjenner til problematikken som både Flid og hanto1 nevner! Ønsker innspill fra noen med tilsvarende båt(størrelse) ang. 'trekking' av varmekanalene, altså hvordan dere har løst 'problemet'. Har vurdert flere alternativ, men fint om noen andre tanker/løsninger kan dukke opp! Embla Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 8.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 (redigert) Vi har Eber D4 i forkant bb motorrom. Luften tas gjennom slange opp i den tykke luftvetilasjonsslangen. Vi har fire inntak til luft i motorrom. Utslipp fra varmeren går ut på bb side. Det medfører at man må passe spesiellt på at fendre ikke blir brent og på nabobåten. Dette legges inn som fast rutine. Vi hadde varmeren i akterskottet hvor det ble vanskelig å foreta service. Å ha blåseren inn mot brygga var heller ingen god løsning. Embla; dere vil få en bedre båt med bedre bokomfort når dere får varmeren på plass. Redigert 8.November.2013 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
GB36 Embla Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Ja Astor, det ble godt under komforttemperatur på vårens treff! Sitér dette innlegget Link to post
Børsy Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Jeg mont en D4 på BB i forkant av motorrom. Da er det enkelt å føre ett 90 mm rør rett akterover og opp i salongen.det samme gjelder forover hvor røret kommer ut fra motorrom og inn i gjestecabin. Å få varme over til Stb side hvor badet og toalett ligger lot seg ikke gjøre. Mont en D2 på Stb side i motorrommet med uttak rett i dusjen. D2 en varmer så godt at jeg mont. En Y og fordelte varmen med spjel opp i førerposisjon med uttak ved førerdøra.Resultat, en meget god og jevn temp.i hele skuta selv på skikkelige kalde høstturer.Fikk ett godt råd før innstallasjon av fagmann. Istede for en D5 mont. Heller en D4 og en D2. Somm bare går og går og du får fordelt varmen mere effektivt ombord. Denne oppskriften gjelder GB 36 Europa. Glemte og legge til,når det gjelder lufttilførsel, gjør som Astor nevnte å bruk for all del friskluftinntakene til motorrommet.Ang problem med fendere, så har satt ett lite klistemerke på rekka hvor eksosutløpene er. Det er aldri problem med nabobåt på siden hvis DU fenderer opp hos deg. Jeg mont en D4 på BB i forkant av motorrom. Da er det enkelt å føre ett 90 mm rør rett akterover og opp i salongen.det samme gjelder forover hvor røret kommer ut fra motorrom og inn i gjestecabin. Å få varme over til Stb side hvor badet og toalett ligger lot seg ikke gjøre. Mont en D2 på Stb side i motorrommet med uttak rett i dusjen. D2 en varmer så godt at jeg mont. En Y og fordelte varmen med spjel opp i førerposisjon med uttak ved førerdøra.Resultat, en meget god og jevn temp.i hele skuta selv på skikkelige kalde høstturer.Fikk ett godt råd før innstallasjon av fagmann. Istede for en D5 mont. Heller en D4 og en D2. Somm bare går og går og du får fordelt varmen mere effektivt ombord. Denne oppskriften gjelder GB 36 Europa. Sitér dette innlegget Link to post
Brodde Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Hej Embla, Notera att värmaren inte är rostfri och utrymmet under akterdäck är väldigt fuktigt. Bättre att placera den i motorrummet, både slangdragning och det elektriska blir enklare. Vi har den till höger om styrbords motor, se den bifogade ritningen. Avgaserna leds ut på sidan och som Flid säger kan man bränna sönder en fender. Vi har dock aldrig haft problem med det och grannarna har aldrig klagat heller. Vi har förresten en D5 som nu har gett upp och jag skall köpa en ny. En svensk leverantör jag pratade med säger att det räcker med en D4 för en GB36. Hur kom du fram till att en D4 är lämplig storlek? Hälsn. Brodde Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Flott med ein slik tråd. Men kva vil det seie at det er den "offisielle"? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 8.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 (redigert) Vi har hatt D4 i flere år og savner ikke noe større ovn. Må legge til at vi kun har elektrisk på aktertoalettet og ingen varme på toalettet forutt. Vi hadde en stygg episode for et par år siden da en båtnabo i en gjestehavn flyttet vår fender og la den utenpå avgassen slik at fenderen smeltet og det ble et stygt sår i gelcoaten. Vi har lyddemper på avgassen alikevel klagde ekteparet på støy. Dette var i påsken hvor alle i havna brukte varmer, men ikke vår nabo. Etter dette har vi faste rutiner og skjekker rundt avgassen gjevnlig. Det vi mener med den offisielle er at våre femti medlemmer i GB-klubben skal ha et holdepunkt her på Baatplassen. Redigert 8.November.2013 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 9.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 På vei til vinterhavn… Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Otto R Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Fin stemningsrapport Astor ! Det er vel på tide å finne fram vinterpresenningen igjen . Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Det vi mener med den offisielle er at våre femti medlemmer i GB-klubben skal ha et holdepunkt her på Baatplassen. Er det ikke mere riktig at den offesielle GB- lubben holder seg på sin egen offesielle GB-side? Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Astor Svart 10.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 (redigert) Nå tror jeg du har misforstått. Det finnes utallige tråder for offisielle båttyper her på BP. Titlen på tråden er uvesentlig. Det viktigste er at den handler om divers rundt en GB. Vi er likesinnede medlemmer på BP på lik linje med deg og meg. Bant de tusner av tråder her på BP finnes det nå en egen GB- tråd. Og som du ser så er den allerede aktiv. Redigert 10.November.2013 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Hebbe Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Vi har en skandinavisk klubb for Grand Banks-båter og med ønske derfra oppretter vi en klubbtråd, som også innbefatter gode innspill fra medlemmene her på Baatplassen.no. Jeg har ikke missforstått, les ditt inlegg nr. 1, klarere kan du ikke si det. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
sunnmøre Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Det eg stussa på, var det litt "selvhøgtidlege" tittelen, og med vimpel og greier... Fint skal det vere.... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 10.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Hi hi. Så har vi fine båter også, syntes vi da. Og gode innspill fra medlemmene på BP tar vi gjerne med. Så ble det slik som det er og slik blir det. Vimpel i gjøsen er et praktisk sted å føre fabrikkens vimpel. De andre henger under styrbord saling. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 5.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2013 Da er det duket for Grand Banks-treff i 2014. 27.- 28..og 29. Juni blir det nordisk Grand Banks treff på Bohus Malmøen. Et flott sted med mange fasiliteter. Påmeldng til klubbens Facebookside eller til klubbens e-postadresse. Fire båter påmeldt allerede. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.