Jokkish Startet 7.November.2013 Link til dette innlegget Startet 7.November.2013 Hei, jeg skal dra for å se på en albin vega I morgen (Fredag) I gøteborg, den ligger til latterlig liten pris, Kun 18 000SEK. Sånn jeg har forstått det så er albin vega en annerkjent trygg og tilgivelig båt, og passer bra til folk som har lyst til å lære å seile. Det sitter en albin 0 22 på den, er det noen som har erfaring med denne motoren? Den er vell saltvannskjølt? Prisen er som sakt latterlig lav, så jeg forventer ikke all verdens, den ser greit ut på bildene men det sier ikke så mye. Er det noe spesielt jeg burde se etter på denne type båt? Bortsett fra det vanlige (Plastpest, fukt, at gjennomføringer er tette osv) Har ikke spesielt mye peil på båt, men annser meg selv som en ganske tekninsk anlagt person, og har flere venner som har mer peil på båt enn meg, dog ikke seilbåt (desverre ingen som kan være med).Link til båten: http://www.blocket.se/goteborg/Vega_49647991.htm?ca=15&w=3 Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 7.November.2013 Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 (redigert) ref annonsen, "hyfsade", betyr vel at seilene er slitne. Så om du ikke får tak i rimelige og brukte i ok stand, så har du en utgift her på 20-30 tusen. Generelt, ikke spesielt mtp Vega: Se etter delaminering i dekk/ dollbord, som er synlig ved at det svikter når du tråkker med en fot på dekk. Særlig i området der hvor røstjernene går gjennom dekk. - røstjernene er der wire fra mast går gjennom dekket. Se også etter fukt under dollbord/ DVs bak ryggen i salongen. Lukt: kan være ugreit å få bort. Se til at mast og vant (wire) ser i orden ut. Gjennomføringer, tja, -joda, viktig det at det er i orden før sjøsetting, men her ligger ikke den store utgiften. Spør om når de ble byttet. Funksjonstestes. Slark i ror. Skader på kjøl og skrog. se etter at vindu er tette. Elektrisk anlegg. Er det spagetti eller orden. Se på koblinger. Ta med lommelykt, åpne alle rom og skap. kjenn etter fukt bak skrogtrekk, om du kommer til. Se ned i kjølen. en liten hammer kan avdekke dårlige kjølbolter om du banker på dem og lytt etter lyd. Generelt har jeg inntrykk av at svensker er flinke til å ta vare på seilbåtene sine, da med tanke på alt jeg har sett av annonser på blocket. Det virker som at seilbåt har en annen kultur i Sverige, det er litt "høykultur". Motor må testes. -kanskje det kan lønne seg å teste båten/ motoren skikkelig i Sverige før du fortoller den inn. Da med tanke på å hive ut motoren i Sverige, og kjøre den hjem med utenbordsmotor eller sette inn ny motor der borte. Husk at det er dyrt å kjøpe 3-4 tonn spesialavfall, uansett hvor billig det er. Spør selger hvorfor han selger til den prisen. Har han vunnet i lotto og vil kvitte seg med båten for å gjøreplass til en HR? :) lykke til, hold oss oppdatert og velkommen til dette forumet. Redigert 7.November.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.November.2013 Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 Er vel ikke så mange hester i en slik motor til at avgiften/toll ved import utgjør noe stort beløp? Kostnad ved å hive den ut og rigge til med påhengs er jo også noe. Har sett en del Viggen med påhengs men ikke Vega, tror den er på kanten stor for den løsningen. Om motoren faktisk fungerer så hadde jeg kjørt på til den evt. ryker. Men verdien til motoren er jo i praksis 0, dog er den praktiske verdien ganske stor om den først virker :-) Vokste opp med Vega men kjenner forsåvidt ikke svakhetene til båten. Husker at den seilte relativt dårlig på kryss men sløret bra. Veldig rank og krenget mye men en båt familien trivdes godt i såvidt jeg kan huske. Forøvrig 27 fot, ikke 28. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 7.November.2013 Link til dette innlegget Svart 7.November.2013 hadde en tur 80 med 10 hk på, tror det er samme skrog som vega, det var ikke noe større problem på denne enn på mindre båter med påhengsmotor. Man får litt høyere fart, men det er vanskelig med motor i mye sjø. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Kjølbolter behøver en ikke bekymre seg for, Vega har innstøpt kjøl. Få med påhengeren eller ta med en. Kan tenkes du får bruk for den. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 ref annonsen, "hyfsade", betyr vel at seilene er slitne. Det betyr vel snarere det motsatte, nemlig at seilene er i veldig bra stand. Det er i alle fall den betydningen jeg har forstått ordet har... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Xtian Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 "Hyfsade segel" betyr at seilene er helt OK, absolutt godkjent, eller i god stand. (Hm, nå kom index meg i forkjøpet). Ellers er vel typiske ting som kan være galt med godt brukte og billige båter allerede nevnt, men vil legge til at ingen av disse tingene bør være "deal-breakere" hver for seg, selv om det er lurt å skjekke og fint å være klar over, slik at du vet hva som må gjøres med båten når den er blitt din. Du bør ta med i beregningen at båten nok vil ha kostet en god del mer enn selgeren får av deg før du kommer lensende inn Oslofjorden med spridd genua. Siden båten er avmastet, er det forholdsvis enkelt å sjekke at vant og stag er hele og uten knekk, sjekk også løpende rigg (fall og skjøter) for slitasje. Sjekk også mast og særlig mastefot og fester til vant og stag for skader. Ryker noe av dette kan det være farlig. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
LarX Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 sjekk denne Jokkish http://home.online.no/~lnordhau/ Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 En kompis seilte non stop en Vega fra NE Skottland, vest om Irland til Kanariøyene i fjor. I til dels dårlig vær. Han betegner den som en utmerket sjøbåt. Han hadde blant annet installert ny rigg, nye seil og ny motor. Noe av det han måtte fikse var også lekkasjer gjennom dekk og ned bak innredning. Båten hadde en utpreget mugglukt. Røstjernene er et spesielt svakt punkt. Merk at dekk/hyttetak knirker når man tråkker på disse båtene. Der er normalt. Ellers så er 'hyfsad' det samme som 'god bruksstand'. Og for å gjenta, en utmerket sjøbåt. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Ja men jeg vil ha hatt et utvendig ror med noe balanse på akterspeilet. Grisetung å styre med standardror på slør med litt trykk og sjø. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Oppdatering her? Så tråden litt for sent, min første "ordentlige" seilbåt var en Vega. Masse erfaringer med den, både med motor og alt det andre. Ble det kjøp i dag? Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Eureka Svart 8.November.2013 Link til dette innlegget Svart 8.November.2013 Bra svenskkunnskapene mine var feil :) Sitér dette innlegget Link to post
Jokkish Svart 9.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Takk for alle tilbakemeldinger! Jeg var å tittet på båten I dag, Og tokk alt dere har skrevi til betrakting Takk for svar (til dere alle) Liten uppdate Verken jeg eller kompisen min (Fikk lurt med en båtkynding person) Luktet noe som helst. Masten så helt ok ut, så ingen tegn til korrisjon. Wirene så splitter nye ut. .Gjennomføringene så ok ut, så ikke noe tegn til at det har hvert noe lekk der. Han sa at det kom med båten når han kjøpte den for et par år siden. Ikke noe merkbart slark i roret Kjølen hadde tegn til reprasjon (I følge kompisen min) Dette var helt nede på bånn på kjølen, i fronten. Kan kanskje antyde at han har kjørt i grunn. Så ikke ut som det mest omfattenede skaden da (I følge kompisen min)Jeg stakk hendene mine inn der det var mulig, kjente ikke noe fukt, lyste også inn og så ikke noe fukt eller "feil"Motoren hadde stått i ett og ett halvt år i følge eieren, han sa at han hade en "motor kille" der for å konservere den, motoren hadde da startet og gått fint, og i følge både motorkillen og kompisen min så så motoren ut til å være i god stand, ikke tegn til olje lekase, det var nye slanger til motor og nytt bensinfilter, også var det god kompresjon i motoren I følge min kompis.Angående prisen, så spurte jeg ikke. Men I følge eieren (En eldre kar i en ny sprek Audi) Så hadde han ikke tid/lyst til å fikse opp det kosmetiske. Planen var å gi den til barnebarna, men de ville ha motorbåt. Så plutselig satt han med 3 båter for hånden. Så da ble det å selge vegaen. Så jeg tror rett å slett at han bare var ute etter å bli kvitt den. Han hadde vist blitt nedringt av Polakker og lithautere. Men Han var ikke interrisert i å selge den til utlendinger, Men jeg var jo "nesten" svensk så det var greit ;)Jeg sa til han at jeg skulle tenke på det og ringe han på lørdag. Kompisen min anbefalte meg å kjøpe den. Og jeg er ganske gira selv.Et helt annet spørsmål: Min søster(Norsk) og hennes mann(svensk) er bosatt I Sverige, Tanken var å sette båten på hennes navn, for så å kjøre den over til Norge. Slipper jeg/ kan jeg utsette tollingen da? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 (redigert) Et helt annet spørsmål: Min søster(Norsk) og hennes mann(svensk) er bosatt I Sverige, Tanken var å sette båten på hennes navn, for så å kjøre den over til Norge. Slipper jeg/ kan jeg utsette tollingen da? Hvis din søster har svensk adresse, i det henseende at dette er hovedbæpel, så kan hun eie båten. Hun behøver ikke å være svensk statsborger. Så lenge hun oppfyller kravene, så kan hun føre båten i Norge. Men, hvis du som har norsk adresse/skatter til Norge, fører båen uten at eier er om bord, vil det være å betrakte som forsøk på smugling. I så fall vil du bli avkrevet for mva, hk-avgift og straffetoll. Du vil bli betraktet som kriminell. Jeg har sjekket ut dette i og med at jeg har svensk bostadsrett, pluss fast eiendom i Sverige og har svensk personnummer. Det hjelper ikke i og med at jeg har hovedbosted i Norge og skatter til Norge. Jeg kan kjøpe svenskregistrert bil og kjøre over hele verden, men ikke i Norge. Det samme gjelder for båt. En kollega ønsket det samme, han har bosted i Spania. Norske myndigheter kom til at han ikke 'var spansk nok', i og med at han arbeider i Norge og har bopæl her. Planen din med å utsette tollen holder dessverre heller ikke vann. Du skal rapportere til nærmeste tollsted omgående etter grensepassering. Jeg utførte slik tolling for en del år siden, ny båt kjøpt i Sverige. Tollpapirer var med i båten over til Larvik. Vi fortøyde båten der og kjørte bil til Sandefjord tollsted og fortollet. Det hele var gjort på en halvtimes tid, veldig smidig. Redigert 9.November.2013 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Hva blir regnestykket her da? Moms på prisen pluss moms på transport (4000,- når man tar den hjem selv?) pluss hk avgift på x antall hester? Med en så lav utgangspris og så liten motor så blir vel ikke dette helt hårreisende? Og forresten, er det noe "veterangreier" som gjelder for båt? En bil som er mer en 30 år slipper jo unna mange avgifter. ----------- Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Tror ikke det er noe unntak for alder på båt. Prisen er vel heller ikke avskrekkende med tanke på mva og hk-avgift. Det er imidlertid slik at norsk toll kan kreve egen takst. Det vil si at avgifter ikke nødvendigvis relaterer til kjøpesummen. Forholdet har trolig sin bakgrunn i bruk av fiktive fakturaer/kvitteringer. Men når det er en så gammel båt, vil jeg ikke tro at det skulle være noe problem. Ut fra bildene ser det ut til å være en flott båt! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Dette høres jo lovende ut. Kjekt å høre at båten fremstår bra. Sitér dette innlegget Link to post
LarX Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Fikk du sjekket "mastbalken", en kjent svakhet på Vega`n. Det er den tverrgående bjelken mellom salong og pigg, rett under masten innvendig. Denne mastbalken har en tendens til å "gi etter" eller svikte, slik at mast "synker". Når det er sagt kan den lett forsterkes. Vegamarin.se har både kompetanse og deler til Vega. http://www.vegamarin.se/hem-c-319-1.aspx En annen greie som er spesiellt med Vega er en-spaks-kontrollen. Her er både gass (turtall) og pitch (propellvridning) på en spak, en lunefull greie som er krevenede både å bruke og vedlikeholde/reparere. I min tid splittet jeg disse fra hverandre slik at de virket uavhengig av hverandre. Er O22 gående, sett på utenbordsbrakett og hiv på en 5-7 hk. Alt. innmonter ny innenbords. Betamarine.no har både 10 og 14 hk som passer rett inn på festene. Kjølen er solid. Dvs sand og bly innstøpt i sement. med coating på toppen. Ingen bekymring her. Hvis noen hakk i bunn så tett med epoxyprimer. Bunnsolid skute som tåler det meste. Husker for mange år siden da jeg stillte med min Vega i Færderseilasen. det var nordavind ut fjorden og full seilføring med spinnaker. Vi seilte i fra nye 35 fotere og de kikket fælt. Båten er sterkest på lens og slør. Legger til at vi ble fraseilt ditto elegant når det var kryss og motvind. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 (redigert) Et helt annet spørsmål: Min søster(Norsk) og hennes mann(svensk) er bosatt I Sverige, Tanken var å sette båten på hennes navn, for så å kjøre den over til Norge. Slipper jeg/ kan jeg utsette tollingen da? ser ut som ett bra kjøp........men husk å prute det er verdt ett førsøk hvorfor legger du den ikke i Strømstad neste sæsong.......du har vel bare ca 1 time fra Vestby o ner ! her har du reservedeler til Albin motorer... http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/index.html Redigert 9.November.2013 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
avmønstret5 Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Ble nr 2 i Stord Rundt med Vega vår, "Morgonbris", på 80-tallet i sin klasse. I den tiden den største regattaen på Vestlandet. Vi var heldig og fikk medvind, en liten kuling fra Stord til Hjellestad. Opp med spinnaker og hun surfet som en jolle forbi alle som lå å brocet, men med et formidabelt rorpress. Moro var det. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 Jarle Andhøy har seilt noen mil med Vega.... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.November.2013 Link til dette innlegget Svart 9.November.2013 (redigert) Og søker du på nett så kan du sikkert lese om Albin Vega resten av vinteren. Kjekt med båter som det finnes så mye stoff om på nett. Albin Vega har et rykte som noe av det bedre av småbåter mtp langtur og sjødyktighet. Men det betyr jo egentlig ikke noe annet enn at selve skrogformen er god. Når en båt er så gammel så er det hvilken stand den er i som til slutt avgjør hvor sjødyktig den er. Vega har vel så og si krysset alle hav og alt som er på jorda. Om du går på sailnet.com så er det en fyr som er aktiv på forumet som har seilt rundt i en vega i 26 år... Redigert 9.November.2013 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jokkish Svart 22.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2013 Hei! Takk for alle svar, og beklager for at jeg ikke har gitt tilbakemedling (Jobbet masse overtid så det blir peng til båt :P ) Båten som han sa var fult brukbar (Motoren og) Var han plutselig veldig skeptisk til å la meg og en kompis kjøre hjem med, selv med en ekstra påhenger. Lang historie kort. Det ble ikke noe Vega på meg desverre. Men har i mellomtiden hvert å sett på en annen båt, og faktisk takket ja til den :Dhttp://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=45249995Jeg brukte samme sjekkliste som dere ga, og den sto med "glans", kjempehyggelig kar som solgte den og, veldig behjelpsom. Og min båtkyndige elektriker venn (Han var med å så på den) sa at jeg absolutt burde kjøpe den.Hvis alt går etter planen (Og været holder) Så reiser vi å henter den til lørdag, Så er det en tur over oslofjorden til fredrikstad og så opp på land. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.