Jump to content

Edit History

alfaalfa

alfaalfa

Vel, det finnes ulike måter å bruke konstruksjonen med pad. Det er ikke slik at man må kun har padden i vannet, dvs at pad skal være den eneste våte flaten som holder stabilitet på båten...

man bruker denne utformingen for å løfte mer av skroget ut av vannet  enn å holde samme skrogvinkel helt ned i V-bunnen. Noen bruker konvekse eller konkave skrogsider og noen har en pad. Med pad er det mao ikke samme skrogvinkel på hele det våte skroget. Og hvor flat eller stpr overgang mellom pad delen og resten av skroget varierer. Og om den da er flat og nedsenket i forhold til resten av skroget eller flat og i flukt med overgangen vil påvirke stabilitet.

 

Dersom man skal bære hele vekten i en viss hastighet på en pad så er det klart at en smal 15 cm pad kan bli utfordrende, men min påstand er at da må det være en kombinasjon av lett/rask båt fo rå få dette til.

 

På bildet over som er basert på 20 fotern er det en litt nedsenket pad, der pad'n har litt v-form, men flatere/lavere vinkel enn den vanlige resterende V-bunnen. Her har du da en båt som er helt nøytral i balansen i lengderetning slik at den kan fly langt i bølger (med 200kg motor)(og ja du kan trimme den helt feil...men ved rett trim til å få fart). Det er fordi denne paden er riktig plassert og utformet til å ikke slik at den blir liggene på akterspeilet eller at den løfter akter slik at den bår på nesa.

Og som har lite våt flate utover i bredden i skroget over 58 knop. Men så veier skroget kun 400kg.

 

En av grunnene til at et kan se ut som om pad på F23 er veldig bred er at man ser på akterspeilet, og som på skroiget på bildet er dette avslutte med en notch som kan lure en til å tro at det er enden av pad'n man ser. Og da kan det se ut til at det er 50 cm..

 

Raske lette båter kjører med mindre stabliltet enn det en 28cm pad gir, altså mindre våt flate og bredde. Men er man vant til å kjøre Draco er det sikkert skremmende med hastigheter over 30 knop, og skrogsider uten bordgang ... :-)

 

(hva stormway har gjort med sine skrog kjenner jeg ikke til, men det er ikke Ranvig so it really doesnt matter...)

 

 

 

alfaalfa

alfaalfa

Vel, det finnes ulike måter å bruke konstruksjonen med pad. Det er ikke slik at man må kun har padden i vannet, dvs at pad skal være den eneste våte flaten som holder stabilitet på båten...

man bruker denne utformingen for å løfte mer av skroget ut av vannet  enn å holde samme skrogvinkel helt ned i V-bunnen. Noen bruker konvekse eller konkave skrogsider og noen har en pad. Med pad er det mao ikke samme skrogvinkel på hele det våte skroget. Og hvor flat eller stpr overgang mellom pad delen og resten av skroget varierer. Og om den da er flat og nedsenket i forhold til resten av skroget eller flat og i flukt med overgangen vil påvirke stabilitet.

 

Dersom man skal bære hele vekten i en viss hastighet på en pad så er det klart at en smal 15 cm pad kan bli utfordrende, men min påstand er at da må det være en kombinasjon av lett/rask båt fo rå få dette til.

 

På bildet over som er basert på 20 fotern er det en litt nedsenket pad, der pad'n har litt v-form, men flatere/lavere vinkel enn den vanlige resterende V-bunnen. Her har du da en båt som er helt nøytral i balansen i lengderetning slik at den kan fly langt i bølger (med 200kg motor)(og ja du kan trimme den helt feil...men ved rett trim til å få fart). Det er fordi denne paden er riktig plassert og utformet til å ikke slik at den blir liggene på akterspeilet eller at den løfter akter slik at den bår på nesa.

Og som har lite våt flate utover i bredden i skroget over 58 knop. Men så veier skroget kun 400kg.

 

En av grunnene til at et kan se ut som om pad på F23 er veldig bred er at man ser på akterspeilet, og som på skroiget på bildet er dette avslutte med en notch som kan lure en til å tro at det er enden av pad'n man ser. Og da kan det se ut til at det er 50 cm..

 

Raske lette båter kjører med mindre stabliltet enn det en 28cm pad gir, altså mindre våt flate og bredde. Men er man vant til å kjøre Draco er det sikkert skremmende med hastigheter over 30 knop, og skrogsider uten bordgang ... :-)

 

 

 

 



×
×
  • Create New...