Jump to content

Å sveive i gang en dieselmotor, tips og triks.

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

En del av Yanmar sine mindre smådiesler har muligheten for å bli sveiva i gang (alle?). Ypperlig hvis man ender opp med flatt batteri eller av andre grunner ikke kan starte motoren vha strøm.

Prøvde et par sveiv på min 2gm i høst og syns dette var vrient. Har startet motorer med sveiv før men da små bensinere med stort svinghjul.

Ikke noe problem å sveive når en har åpnet ventilene men får ikke nok moment til å rekke å slå ventilene over for kompresjon før den stopper.

Et tips jeg leste var å sveive med ventilene åpne og ha wd40 inn i luftfilteret da motoren vil starte mye lettere på dette. Når motoren så har fått en god ladning så er det å sveive som en villmann og slå ventilene over, men man må vel nesten være to for å få det til.

-----------

Etter hva jeg har lest har vel også 3gm (og varianter) mulighet for å sveive i gang. Noen som har prøvd og noen som har noen tips for suksess?

Gjennomtenkte motorer har en løsning for å slå av dekompresjonshendelen automatisk men har ikke motorprodusenten tenkt på det så kan en slik løsning som her være et glimrende hjelpemiddel (se spesielt 00:27-00:50):

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Glimrende SveinHa, Listern var en real båtmotor..ble også brukt til hjelpemotorer/aggregat på stortrålere. Må nevne at jeg sveivet igang min utmerkede

Citroen GS X2 da batteriet ble flatt på torget i Leirvik på Stord. Det var vel uvanlig på 80-tallet så mange kikket rart på dette fenomenet. Sveiv var standard på noe Citroen-modeller nokså lenge.

Her er en kjempefin patent som Hatz bruker. Håndtaket som han snur litt på før start er ventilløfteren. Når håndtaket ikke står nedover er innsugningsventilen åpen. Støtstengene dreier håndtaket litt for hver omdreining helt til det er i driftsposisjon:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Yanmar har ventilløfter så du kan sveive så mye du vil, svinghjulet er ikke stort nok etter min mening. Husker jeg som barn (10-12) alltid likte starte SABB 8-19 Hk med sveiva.

Problemet med GM2 motoren min er at når ventilene er løfta vil sjøvannspumpa pumpe vann inn i eksosenbendet der sjøvannet igjen kan finne veien inn i sylinderen via eksosventilen så jo er åpen. Sjøvann i sylinderen er ikke så bra. Bruker du elektrisk start da så må noe gi seg og noen ganger er dette stempelstanga og er må motoren ut på service.

Ole
S/Y Algol

Jeg hadde en VP 2001 med dekompresjonshendel. Problemet var å få ei hand ledig for å slå over hendelen samtidig som de andre to sveiva for fullt.

Løsningen min var i prinsipp den samme som SveinHa viser til (Lister).

Sveiva var bygd om litt for å gjøre den lengre enn standard (på grunn av et stigtrinn framfor motoren).
Jeg festa ei snor rundt forlengelsen av sveiva. Via et par øyeskruer nådde den dekompresjonshendelen, jeg festa den der med ei lita løkke.

Passe lengde på snora gjorde at jeg fikk opp litt hastighet på motoren før slakken var brukt opp og vi fikk kompresjon. Starta vanligvis etter to forsøk.

Det var (og er) vesentlig enklere med elektisk sveiv.

fist

Jeg får til å starte min Bukh DV10, men dersom jeg gjør operasjonen alene på kald motor må jeg som regel prøve flere ganger før det går. Det største problemet mitt også ... å få ei hand ledig for å slå over hendelen samtidig som de andre to sveiva for fullt, som det så fint blir sagt i innlegg #11. Har ikke hatt så mye behov for sveiving at jeg har vurdert noe form for "patent" på dette ;-)

Forrige motor var VP MD5A. Denne leveres i to utgaver, med og uten sveivemulighet, og min var dessverre uten. Der greide jeg å brenne opp startmotoren ... :-( Jeg vurderte å prøve noe slags form for løsning med tau, men det ble andri noe av det.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...