Jump to content

Koble eldre Raytheon radar til en moderne Raymarine kartplotter?


Elmer

Recommended Posts

Trodde dette hang sammen med om utstyret er NMEA kompatibelt? Det ene systemet heter vel 2000 og det andre 0183 (Eller noe slikt). Gammelt utstyr er kanskje 0183 kompatibelt og man kan dermed splitte ledningene å skjøte det slik? Blir vel i TS tilfelle om radaren har mulighet for det?

Men hva er gammelt, noen synes 5 år er gammelt andre synes 15 år er nytt. Selv har jeg en 20 år gammel radar som ennå gjør jobben, ikke tenkt på sjekke om den lar seg gjøre å koble opp mot Garminen ellers i båten.

Link to post

Radar går hverken over NMEA0183 eller NMEA2000, men over proprietære nettverkstandarder som er ulike fra produsent til produsent. På eldre radarer går det som regel ett analogt signal fra antennen til skjermen og da kan den ihvertfall ikke kobles til en moderne plotter som kun har digitale innganger.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Radar går hverken over NMEA0183 eller NMEA2000, men over proprietære nettverkstandarder som er ulike fra produsent til produsent. På eldre radarer går det som regel ett analogt signal fra antennen til skjermen og da kan den ihvertfall ikke kobles til en moderne plotter som kun har digitale innganger.

Takk og supert, lærte jeg noe nytt i dag med. Ikke giddet og satt meg inn i radar, siden jeg for lenge siden bestemte meg at den gamle skal få sitte til den ryker. Det styrker jo bare min teori.

Link to post

Raymarine brukte bare analoge radarer frem til E Classic ble introdusert i 2005. Da hadde de åpne radar skannere både i analoge og digitale utgaver, dome radarene var bare tilgjengelig i analog utførelse. E classic støttet både analoge og digitale radarer. Da C & E Wide ble introdusert ble også dome radarene digitale. Da kom også dome radar i den avanserte HD Digital (nå HD Color) utgaven.

 

Radaren på bildet du linker til er en gammel radar, servttn å være en "rebranded" Raytheon, fra rett etter navneskiftet.

Link to post

Hei, folkens! :smiley:

 

Takk for mange raske og engasjerte svar. Jeg husker ikke nå typebetegnelsen på radaren, men den er åpenbart gammel-muligens 20-25 år. Jeg leste i båtmagasinet i oktobernummeret i år om en som enkelt kunne få gammel elektronikk til å samarbeide med moderne, og tenker å undersøke dette. Hvis det ikke går, kommer radaren til å bli fjernet med tallerken og skjerm og forsøkt solgt.

 

Forøvrig tror jeg Raytheon var det gamle navnet på Raymarine. Noen som vet om det stemmer?

Link to post

Raymarine brukte bare analoge radarer frem til E Classic ble introdusert i 2005. Da hadde de åpne radar skannere både i analoge og digitale utgaver, dome radarene var bare tilgjengelig i analog utførelse. E classic støttet både analoge og digitale radarer. Da C & E Wide ble introdusert ble også dome radarene digitale. Da kom også dome radar i den avanserte HD Digital (nå HD Color) utgaven.

Radaren på bildet du linker til er en gammel radar, servttn å være en "rebranded" Raytheon, fra rett etter navneskiftet.

spm 1Vill det si at jeg som har en e 80 classic kan bruke en digital radar dome på den.

 

Spm 2 jeg har i dag en analog dom men har antageligvis brudd i en ledning mellom plotter og dome. På ebay averteres ofte analog kabel til rayetheon radar vill denne passe til det jeg har.

Link to post

Hei, folkens! :smiley:

Jeg leste i båtmagasinet i oktobernummeret i år om en som enkelt kunne få gammel elektronikk til å samarbeide med moderne, og tenker å undersøke dette.

 

Jeg har lest samme artikkelen. Den snakker for det meste om å få gamle instrumenter til å snakke med NMEA2000-nettet via bokser som oversetter fra NMEA0183 eller direkte fra analogt (hvis jeg husker rett. er på ferie og har ikke bladet med meg)

Desverre kan dette ikke gjøres med radar. Så vidt jeg husker så har NMEA2000 ingen støtte for å overføre radar-dataene.

Klokere hoder vil nok rette meg om jeg husker feil. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post

Det er ikke verdt pengene å bytte fra analog til standard Digital. Forskjellen er alt for liten, skal du bytte må du gå for en HD Color (eller HD Digital som den het tidligere). HD Color har fargetoner ekko som Gjør radarbildet mye enklere å tolke, den har bedre oppløsning og den støtter visning av to uavhengige ranger (også på E Classic). Med en nyere skjerm støtter disse radarene også 48 rpm hurtigbåtmodus.

 

Jeg har selv oppgradert fra analog RD218 til RD418HD Digital og var svært godt fornøyd med ytelsen sammen med E80 Classic. Har nå byttet til Simrad plotter slik at HD Digital radaren er til salgs (bare radar dome, ikke skjerm).

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...