Jump to content

Edit History

Napoli

Napoli

Jeg ville ikke tatt bort rev limiter hvis motoren går rett i sperra, spesielt når du kjører uten turtallsmåler. Mener å huske at disse motorene sliter med mer enn 7000 omdreininger (korriger meg gjerne hvis jeg husker feil).

Lingebåtene - med unntak av Fjordling, virker som om de har en slags "skrogfart" på ca 45 knop. (Ja, jeg vet at skrogfart er for deplasementskrog). Dersom de skal gå raskere krever det helt riktig trim, løft, setback og propell, samt voldsomt med hk. Wesling 16ht gjør ca 36 knop med 70 hk og standard 19 propell, med 90 hk og standard 19 propell gjør den ca 38 knop, og med 150 hk og 22 propell gjør den 45 knop (ved standard oppsett - løftes den, og får riktig propell blir farten en litt annen). Dvs 80 hk mer for å oppnå 7 knop ekstra. 

Nå er vel Muslingen mer lik Fjordling i skroget, men rundt 45 knop tror jeg er en fornuftig hastighet å satse mot i første omgang.

Napoli

Napoli

Jeg ville ikke tatt bort rev limiter hvis motoren går rett i sperra, spesielt når du kjører uten turtallsmåler. Mener å huske at disse motorene sliter med mer enn 7000 omdreininger (korriger meg gjerne hvis jeg husker feil).

Lingebåtene - med unntak av Fjording, virker som om de har en slags "skrogfart" på ca 45 knop. (Ja, jeg vet at skrogfart er for deplasementskrog). Dersom de skal gå raskere krever det helt riktig trim, løft, setback og propell, samt voldsomt med hk. Wesling 16ht gjør ca 36 knop med 70 hk og standard 19 propell, med 90 hk og standard 19 propell gjør den ca 38 knop, og med 150 hk og 22 propell gjør den 45 knop (ved standard oppsett - løftes den, og får riktig propell blir farten en litt annen). Dvs 80 hk mer for å oppnå 7 knop ekstra. 

Nå er vel Muslingen mer lik Fjordling i skroget, men rundt 45 knop tror jeg er en fornuftig hastighet å satse mot i første omgang.

• Create New...