
oks81
Da var det test med turteller :)
Funket ikke helt bra under ca 2500, men ser bra ut over det.
Max turtall var ca 6200 med 16knop fart.
Så da kan jeg beregne slip på propell:
16 knop er egentlig 18,5 mph.
Slip er da ca 7%
Jeg er ikke noen mekaniker, men om en skal vurdere på noen måte om det er lurt å kjøre med 700rpm mer enn det som er anbefalt, så kan en kanskje se på stempelhastighet?
Formel for det er:
v = 2xn/60, v er fart, x er strekning, n er omdreiningstall pr minutt
Eller en finner en kalkulator på nett.
9,9/15 Yamaha 2-takt har overkvadratisk sylinder (tok jeg rett nå....?? )
der boring er større enn slaglengde.
Slaglengde er 50mm.
Reiner en dette ut med 6200rpm, så er stempelhastigheten 10,3m/s.
Så kan en sammenligne dette med en annen motor, f.eks 90hk Yamaha som jeg hadde før.
Jeg velger bruke 5500rpm som er maks anbefalt turtall.
Slaglengde på 90hk er 72mm
Stempelhastighet blir da 13m/s
Om en bare ser på stempelhastighet så burde det gå fint med 9,9/15 og 6200rpm tenker jeg.
Gir en liten slant ekstra med olje for sikkerhets skyld. :)