kjella Startet 10.November.2013 Link til dette innlegget Startet 10.November.2013 Hei Jeg har en mørebas 17 som er bygd om til sjærgårdsjeep.,, Jeg går i tanken på å bytte til en større motor, mellom 90 og 115 hk 4t... Men pga vekten som blir da så har jeg lurt litt på og forlenge skroget under vannlinja, (vil bli to kasser på begge sider av motor) for å få litt bedre bære og flyte evne bak på akter enden. Er det noen som har noe erfaringer med det eller noen tanker rundt det? Og likedan og monter trimplan i tilegg på kassen for at bote ikke skall gå skevft, da jeg sitter på den ene siden. ja jeg vet det er en gammel båt, og har sikkert kunnet kjøpt en ny en, men jeg har jo blitt så sabla gla i ho da :) Mvh. kjell. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Ville det ikke vært lurt å prøvd den med motoren før du forlenger noe? Kan jo hende den fungerer fint.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
kjella Svart 10.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 Jeg vet dein blir alt for tung, da jeg har en diverse utstyr om bord :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.November.2013 Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 utstyr ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
kjella Svart 10.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2013 ja æ har et hydraulik agregat å garn og line haler, pluss æ har en vinsj der i perioda så æ får itj opp motorn av vannet nå æ løften den, Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Jeg ville ha valgt en løsning som gir plass til montering av trimplan av typen interceptor fra Volvo/QL på speil og laget en forlengelse av samme design som steppet skrog, der den påmonterte oppdriftskassen er plassert litt over bunnen. Konstruksjonen lages relativt enkelt i divinycell plater som støypes inn med glassfiber. Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
Marwin Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 (redigert) Til Trådstarter: Gjorde det samme på en 16`Wesling med godt resultat. Mindre chinewalking! Redigert 13.November.2013 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
kjella Svart 13.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Bygd du du kassene store? har du bilde foresten? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Sorry. solgte den for noen år siden. Åpningen mellom "kassene" var så stor at det var god klaring for motoren. Lengden bakover var ca 40 cm Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
kjella Svart 13.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 takker, da har æ litt å gå etter :D så du synes du fungerte greit, hadde du flaps på i tilegg el? Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Bare vær veldig nøye med linjen på bunnen bakover, slik at det blir likt på begge sider. Og at båten ikke overplaner, eller begynner å hoppe.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 hva slags motor har du idag og hva gir den av fart med utstyr ombord? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjella Svart 13.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Idag så har æ en johnson 50 på fra 2002, men tænkt og monter en firtakter på 90-115, i dag får æ 10 knop på den. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 hehe, ja da skjønner jeg du ønsker deg mer, den skulle klart å få båten i plan i det minste. Er vel ganske tørst også da...? Sjekk propellen som står på, tipper den kan være alt for stor til at motoren får det turtallet den skal ha. Dagens motor er vel rundt 90kg , en Yamaha F100 er 164kg, mens en F115 er 185 om jeg ikke husker feil. Vil tro du klarer deg med 100. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjella Svart 13.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 æ har en 11x 12 æ :P trur itj æ ska ha mindre æ :P tørst ja, d går nån lter for dagen ja :P men vis noen som har en 12x13 med 13 splines til johnson så er jeg intrisert i det og .. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 hehe nei da er det vel ikke så mye mindre å få tak i Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Mange har laget kasseforlenging og vert strålende fornøyd. Men er du sikker på at du har rett båt til bruket ? Høres ut som last og fart vs forbruk tilsier at du burde gå over på snekketype ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ivar Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 her ser du forresten hvordan Silver Viking har lagd mer bæring i hekken på 18-fotingen sin: http://www.autodb.no/bat/view/1572181 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjella Svart 13.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 æ bruke den hovedsaklig til lakse not og rusa, men driv å innvister i en sjark i tilegg no, men mørebasen ska få sæ en ny motor uansett,å hvis æ skall ha 4t så treng æ litt mere bæring i hekken, har prøvd en motor. så ettervert å blir "pamela" en nr 2 båt når sjarken kjæm i hus. takk får linken, så ut som det var bra utført på den :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 den er sånn fra fabrikk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjella Svart 13.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 aha, da lærte æ noe nytt da ;) Men ingen av dere som kan ha/skaffe en 11x13 eller 12x13 propell te johnson 13 splines? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 maritim.no har sikkert, uoriginale men funker helt greit Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjella Svart 13.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Har du noe formening ved og montere 60 hk forgasser på en 50 hk, vil det bli noe mer effekt? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.November.2013 Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 såvidt jeg husker, så kom ikke denne motoren som 60hk etter at OMC begynte å oppgi hk på propellaksling på midten av 80-tallet....? Så da tror jeg 60hk'en ble 50hk og 50hk til 40hk (men ikke 100% sikker...) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kjella Svart 13.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 du sei nå der ja, syns æ hørt nå snakk i det æ å no når du sei det:) har det noe for sei å bytt til boysen reeds bare? noe tips til å fin justere motor, syns den rister litt mye på tomgang Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.