Jump to content

Mørebas 17, forlenge bunnen med kasse på hver side av motor?

kjella

Recommended Posts

Hei

Jeg har en mørebas 17 som er bygd om til sjærgårdsjeep.,,

Jeg går i tanken på å bytte til en større motor, mellom 90 og 115 hk 4t...

Men pga vekten som blir da så har jeg lurt litt på og forlenge skroget under vannlinja, (vil bli to kasser på begge sider av motor) for å få litt bedre bære og flyte evne bak på akter enden.

Er det noen som har noe erfaringer med det eller noen tanker rundt det? Og likedan og monter trimplan i tilegg på kassen for at bote ikke skall gå skevft, da jeg sitter på den ene siden.

ja jeg vet det er en gammel båt, og har sikkert kunnet kjøpt en ny en, men jeg har jo blitt så sabla gla i ho da :)

Mvh. kjell.

Jeg ville ha valgt en løsning som gir plass til montering av trimplan av typen interceptor fra Volvo/QL på speil og laget en forlengelse av samme design som steppet skrog, der den påmonterte oppdriftskassen er plassert litt over bunnen.

Konstruksjonen lages relativt enkelt i divinycell plater som støypes inn med glassfiber.

hehe, ja da skjønner jeg du ønsker deg mer, den skulle klart å få båten i plan i det minste. Er vel ganske tørst også da...? Sjekk propellen som står på, tipper den kan være alt for stor til at motoren får det turtallet den skal ha.

Dagens motor er vel rundt 90kg , en Yamaha F100 er 164kg, mens en F115 er 185 om jeg ikke husker feil. Vil tro du klarer deg med 100.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

æ bruke den hovedsaklig til lakse not og rusa, men driv å innvister i en sjark i tilegg no, men mørebasen ska få sæ en ny motor uansett,å hvis æ skall ha 4t så treng æ litt mere bæring i hekken, har prøvd en motor. så ettervert å blir "pamela" en nr 2 båt når sjarken kjæm i hus.

takk får linken, så ut som det var bra utført på den :)

såvidt jeg husker, så kom ikke denne motoren som 60hk etter at OMC begynte å oppgi hk på propellaksling på midten av 80-tallet....?

Så da tror jeg 60hk'en ble 50hk og 50hk til 40hk (men ikke 100% sikker...)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...