kriflo Startet 11.November.2013 Link til dette innlegget Startet 11.November.2013 Vi er et samboerpar som vurderer å kjøpe båt for første gang, nærmere bestemt bobåt. Vi har sett på en 42 fots trawler fra 1980, men har liten båtkunnskap selv. Båten ser attraktiv og velholdt ut på bilder, men virkeligheten kan nok være en annen. Jeg føler heller ikke at jeg har grunnlag for å vurdere hva som er "riktig pris" for båten. Finnes det takstmenn for båter? Bør man eventuelt bruke megler? Hvis noen har tips til gode liggeplasser med god kollektivmulighet til Oslo sentrum, tas også tips i mot med takk! Mvh Kristian Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Mener KNBF kan hjelpe her. Tror de har både besiktigelsesmenn og takstmenn. Se forøvrig her: http://knbf.no/besiktelsesmenn.php Selv har jeg ved 2-3 anledninger benyttet meg av en besiktigelsesmann fra KNBF med gode erfaringer. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
kriflo Svart 11.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Takk for svar, de hadde en god liste over lokale takstmenn. Ser ut som en fornuftig ordning! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Det er også nokon som benytter seg av vennetjenester til slik for å slippe å reise landet over. Det kan spare deg for ein tur dersom båten er bare pen på bilder. Du får kanskje ikkje faglig dybde. Kjenner du ingen som bur i nærheten av båten, så kan du men BP har antagelig medlemmer over heile landet. Det er ein egen tråd for slik her. Skader ikkje å spørre https://baatplassen.no/i/topic/8656-vennetjenesten-besiktigelse-jeg-trenger-hjelp/page-14 Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
kriflo Svart 12.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Er det noen som kan tenke seg å ta en titt på finn-kode 43929133 og gi en liten vurdering av om båten er egnet som bobåt, og om det er spesielle utfordringer jeg bør være på vakt mot? Har fått opplyst av selger at den ene vanntanken lekker litt, og må repareres. I tillegg er det noe lekkasje fra gjennomføringer. Båten trenger for øvrig en skikkelig vask, og teakdekket må slipes og oljes. Jeg ble anbefalt å skifte ut teakdekket med vedlikeholdsfritt plastmateriale/ imitasjon, men det tenker jeg vil fjerne mye av sjarmen. Deket lå for øvrig på glassfiber, så det bør være tett. Det store spørsmålet er kanskje om gjennomføringene bør gjøre meg helt avskrekket, eller om sånt lar seg fikse for en rimelig sum...? Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 At teakdekk må skiftes ville jeg tatt en nøyere vurdering på. her gjør du mye med en rens av teak, Gjennomføringer som lekker "litt" betyr skiftes straks, en Tæret gjennomføring kan gå fra å lekke litt til veldig mye på kort tid, forøvrig ikke noen veldig stor sak om man har tilgang på Slipp. Gode slitesterke motorer og ellers godt utstyrt båt. Noe pirk ellers må man helt sikkert måtte regne med på en 33 år gammel båt, men dette bruker å være solide gode båter. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.