hai99 Startet 11.November.2013 Link til dette innlegget Startet 11.November.2013 Jeg har en Brenderup båthenger fra 2003. De innerste lageret var helt deffekt og gikk nesten i oppløsning når jeg tok det av. Den innerste lager ringen sitter fast på akselen. Jeg har brukt en dremmel med en liten diamant skive og skjært flere spor i ringen, men den sitter fortsatt bomfast og jeg begynner å bli desperat. Råd og tips mottas med takk. Slik ser det nye lageret ut : Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Varme Sitér dette innlegget Link to post
hai99 Svart 11.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Blir ikke alt varmet opp samtidig? Men, det høres ut som en god ide, holder det med en vanlig propanbrenner? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Propanbrenner holder. Fra 60-70 grader og oppover vil det begynne å hjelpe. Neste triks er å sveise på nokre "klumper" som armene på ein ters kan få tak på. Varmen i fra sveisinga pleier også gjere underverker. MEN du må gjere godt reint fra lager og utover på akslingen. Fil og fint smergelpapir. Akslingen må være blank og rein, ellers vil lageret kanskje kile seg fast på vei ut. ps... det nye lageret såg ut som det har blitt dyppet i rustvann ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
TMe Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Dette er typisk ødelagt. Ny spindel er nødvendig. Lageret er nok beregnet for en annen spindel (feil lager) Det har aldri vært noe lager der du har kuttet med Dremel. Det er anlegg for simmer som er ødelagt av rust og slitasje. Mao. så var spindelen ødelagt før du skamfarte den med Dremel. Typisk resultat av at hjulnavet har vært i sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
hai99 Svart 11.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Jeg er sikker på at den innerste delen av lageret sitter igjen. Når jeg trakk den ut så kom ytterringen løs ganske lett kulene falt ut og den var aldri noen inner ring som fulgte med. Har fått tips om at den innerste delen, nesten kan sveise seg fast som om det var en del av akslen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Rart at ikke hengerprodusentene kan presse på en syrefast hylse for anlegg mot simmerrringen. Noen ganger i sjøen så er 'landet' rustent og simmerrringen historie. http://www.skf.com/group/products/seals/industrial-seals/power-transmission-seals/wear-sleeves/skf-speedi-sleeve/index.html Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 (redigert) Etter det som jeg kan se er den indre lageringen alt borte. og du har ødelagt den helt ved og slipe i den. Der du har slipt går tetteringen. Kontakt et Hellanor utsalg for pris på ny aksel. De er faktisk ikke så dyre. Redigert 11.November.2013 av Moyja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Veldig godt poeng av "Ingar", men så er utfordringen med at det skal være så billig som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 11.November.2013 Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Mao. så var spindelen ødelagt før du skamfarte den med Dremel. .................................. ..............og slik burde vel akseltappen sett ut: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.