benny bomsterk Startet 11.November.2013 Del på Facebook Startet 11.November.2013 Sprøtt spørsmål? Jeg vil prøve å bygge om min Risør 27 til ELdrift! Men skulle gjerne visst det nøyaktige effektbehovet. Det jeg burde ha gjort (men båten er allerede på land) var å taue den og måle trekkraften med fiskevekter i parallell, e.l. (P=F*v). Det hadde i det minste gitt ett inntrykk. Ved ca 50% virkningsgrad på propellen kunne jeg vel multiplisert målt effekt med 2... Matematiske formler jeg finner på nett og litteratur gir meg et effektbehov på alt fra 5HK til 15HK (5knop, 4 tonn, 27fot). Jeg vet at en type her i Arendal har bygd om en Nidelv 24 til EL: 700Watt (ca 1HK) ved 5knop! (formler sier at Nidelv 24 trenger ca 0,3-0,5 av effektbehovet til min). Stort effektbehov = mislykket prosjekt (batteribanken blir for stor/dyr) Noen som har fasiten? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 11.November.2013 Del på Facebook Svart 11.November.2013 Sjekk hva el-snekkene til Polar har av motor. Jeg kan garantere deg at 700w ikke gir 5 knop på en Nidelv 24. 1 hk er en hk uansett hvilket opphav den har. Forøvrig kan du jo regne om ordinær motorstørrelse til kilowatt så får du en ca formening om hvor mye som skal til. Mengden energi som skal til er den samme om den er elektrisk eller fra en forbrenningsmotor. Er ingen troldom i el-drift. Sitér dette innlegget Link to post
benny bomsterk Svart 11.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2013 Hei! Ja, jeg synes også 700watt høres for bra ut til å være sant - men det var det eieren leste av instrumentene - ved ca 5knop... Han har kun 4 batterier, 150Ah per stk, og har vært på dagsturer. Se forøvrig http://www.youtube.com/watch?v=Y42woqmaXbc Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.November.2013 Del på Facebook Svart 11.November.2013 Vil tro at du må ha minst 5kw. Propellen må også passe oppsettet. Sitér dette innlegget Link to post
benny bomsterk Svart 11.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2013 Tenkte å benytte eksisterende propell, 900o/min, og gire ned EL-motoren via beltedrift direkte på propellakslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.November.2013 Del på Facebook Svart 11.November.2013 se her http://greenstarmarine.se/greenstar-18/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Jens_P Svart 11.November.2013 Del på Facebook Svart 11.November.2013 Her er en artikkel om Polar 20' Electro: http://www.klikk.no/motor/baat/article479989.ece De bruker Vetus el-motor på 2,2kW, ca 3,0hk. Gir max fart på 6 knop og da tømmer de batteriene på 4 timer. Står mer data i Vetuskatalogen: http://viewer.zmags.com/publication/d43ec278#/d43ec278/24 Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
benny bomsterk Svart 11.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2013 Takk for innspill! Ang Greenstar: jeg husker jeg fikk pris fra dem en gang - alt for dyrt for min lommebok Ang Polar 20: 2,2kW ved 6 knop. hmmm, mye lettere båt og høyere fart (jeg beregner 5knop med min Risør) - nesten umulig å bruke de tallene til å anslå effektbehovet for en Risør 27... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 11.November.2013 Del på Facebook Svart 11.November.2013 (redigert) Enig i at Polar 20 ikke kan sammenlignes med din båt. Trakk den frem mest for å vise hva som må til av effekt for å få litt fart. (6 knop) 700W vil neppe gi deg mye fart, særlig ikke om du skulle få motvind. Men muligens greit nok til dorging eller godværstur på sommeren. Artig prosjekt, så ikke gi opp! Redigert 11.November.2013 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Vidar B Svart 11.November.2013 Del på Facebook Svart 11.November.2013 Hva du trenger av effekt, er vel egentlig ikke veldig viktig, bare motoren er sterk nok. Det er mye annet av elektriske komponenter som må til for å få ett brukbart resultat. Remdrift er ikke spesielt smart, da dette gir effekt-tap. El-motoren bør ha direkte drift . Etter mitt syn, burde du tittet litt på Finn og kjøpt en billig el-bil til ca. 20000,-.Denne ligger på finn akkurat nå:Peugeot 106 Electric 2001, 52 151 km, kr 11 530,-. Her får du alle komponentene du trenger og en sterk nok el-motor. Utfordringen blir å få disse komponentene til å takle sjøluft og fuktighet. Effekt får du nok av og el-motorer har fullt dreiemoment fra start av. Det er gasspådraget som avgjør hvor mye ampere du skal trekke fra batteriene. Størrelsen på batteribanken avgjør hvor fort og hvor langt du kan komme avhengig av hastigheten du velger å gå med. Det er selvfølgelig en liten utfordring å få rett propellberegning samt riktig gir forhold mellom el-motor og propellaksel. Håper virkelig du gjennomfører dette, og lar oss få følge med på resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 12.November.2013 Del på Facebook Svart 12.November.2013 5000Watt for noen hundrelapper... Blir kanskje litt høyt turtall... :) http://www.hobbyking.com/mobile/viewproduct.asp?idproduct=24853&type=&idparentcat=516 Sitér dette innlegget Link to post
benny bomsterk Svart 12.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2013 Vidar B: Ja, enig med deg at en ELmotor leverer "det som trengs" så lenge den er sterk nok. Det som er et poeng for mitt prosjekt er at hvis det kontinuerlige effektbehovet ved 5 knops marsj viser seg å være for stort, f.eks 10kW, vil en batteripakke på 10kWh være tømt på én time, 20kWh på to timer etc. Noe slikt har jeg ikke lyst å bruke penger på. Et annet poeng er at jeg kunne tenke meg å på sikt å erstatte dieselmotoren med solceller (i første omgang tenkte jeg å bruke dieselmotoren som "generator" i en hybridløsning). Energibehovet for en dagstur på 3-4 timer ved 10kW vil være umulig å dekke med solceller - selv om båten skulle være helt blå av dem - dermed måtte jeg inn til kai for lading - det blir ikke særlig til langturer:-/ Men motoren bør alikevel kunne avgi høy effekt i få sekunder: stoppe 4000kg + snu omdreinginsretning på motor har jeg beregnet til ca 20-30kW Reimdrift: jeg trodde tapet ikke var så stort..?.. Takk for tips om finn og EL-bil! tenkte det samme selv (har annonsert på norsk elbilforum og ringt rundt til bilopphuggeri:) Det med sjøluft har jeg ikke tenkt så mye på - mulig motoren må males innvendig... Vanntett: det var jo en billig motor! Skal sjekke mer på den! Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.November.2013 Del på Facebook Svart 12.November.2013 en hybrid http://www.ecoprofile.se/thread-2533-ELarkan,-en-plug-in-hybrid-bat-.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
benny bomsterk Svart 12.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2013 Ja, det var noe slik jeg så for meg:) Takk for linken! Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 12.November.2013 Del på Facebook Svart 12.November.2013 Sjekk www.goldenmotor.com Jeg har sykkelkit fra dem. Veldig godt fornøyd. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
benny bomsterk Svart 12.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2013 Takk for den!Interessant side, mye fint utstyr - dog litt for dyrt for meg, jeg tror jeg må satse på bruktmarkedet... Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 12.November.2013 Del på Facebook Svart 12.November.2013 Det som er interessant, er å se på tabellen til Greenstar 18: 5 - 10 - 15 knop 50 - 900 - 3000 W vid 12V Som jeg leser det, forbruker en båt 3000W for å gå 15 knop, 900 Watt for å gå 10 knop, og 50 watt for å gå 5 knop. Nå er nok ikke dette en Risør 27, men det gir en pekepinn på hvor stor forskjellen mellom full fart og 1/3 fart. Selv lurer jeg på å handle en slik: http://www.hydrogenappliances.com/manta.html Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
benny bomsterk Svart 12.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2013 finnarne: Ja ,jeg så den tabellen. Gjelder kanskje en gummibåt med et barn oppi;-) Tenker du også å bygge om til ELdrift? Vanntett: jeg sjekket ut hobbyking-linken ... ser ut til å være en stor motor for RC ... trolig ikke brukelig for mitt formål Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 12.November.2013 Del på Facebook Svart 12.November.2013 Når det gjelder fortrenger-skrog, altså ikke planende båt, vil vannmotstanden øke med kvadratet av sitt eget tall ved dobling av fart. (sånn tommelfingerregel....) Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 12.November.2013 Del på Facebook Svart 12.November.2013 Her er noe om en 33 fots seilbåt. Wauquiez Centurion 32 "Ren Glede" http://www.renglede.com/?side=ombaaten Sitér dette innlegget Link to post
benny bomsterk Svart 12.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2013 Interessante prosjekter. Målet må jo også være at slike konverteringer er så rimelige at de fleste kan ta seg råd til dem.. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 12.November.2013 Del på Facebook Svart 12.November.2013 finnarne: Ja ,jeg så den tabellen. Gjelder kanskje en gummibåt med et barn oppi;-) Tenker du også å bygge om til ELdrift? Ja. Jeg er litt usikker. Enten er det å montere den lille nette syvhesteren som jeg har stående i garasjen, Eller så er det å kjøpe inn elmotor. Nå er det litt forskjell på en Alo28 og en Risør27, tror Alo'en er litt mere lettdrevet. Men her er noen "erfaringer" med elektromotor i seilbåt: http://cleanemarine.yolasite.com/installations.php Jeg liker godt konklusjonen til "Freia": To obtain a high motoring distance, we installed a 165 Ah battery bank. Just after the fi rst season with an electric motor, we realized that we never used the capacity of the battery bank, so when it is time to change the battery bank, we will reduce it in size. Ett alternativ til sterkere elmotor i Risør'en, er å montere flere elmotorer: Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
benny bomsterk Svart 13.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2013 Takk for tips og linker. Ja, det er jo absolutt en løsning med flere små motorer - men noe mer arbeid med innstallasjon. Elmotor og seil er jo perfekt kombinasjon. Det blir heller ikke samme kravet til energilager hvis man har seil på båten:-) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 13.November.2013 Del på Facebook Svart 13.November.2013 ... we installed a 165 Ah battery bank. (...) we realized that we never used the capacity of the battery bank 165 Ah er et meningsløst tall så lenge man ikke supplerer med at det er snakk om 48V. Det tilsvarer altså 660Ah ved 12V, eller i underkant av 8 kWh. Å installere flere el-motorer høres i utgangspunktet ikke ut som noen god idé - mer vekt, mer effekttap, mer komplisert installasjon - men såklart, dersom det er eneste måte å få råd til eldrift, så får det vel heller være slik ;-) Jeg sa vel i en annen tråd at eldrift for min del (som turseiler) høres meningsløst ut - skal man først på langtur og det er helt vindstille, eller dersom det er kraftig motvind og familien forlanger motordrift (for å unngå krenging, arbeid, og komme fortere frem), når man trenger ekstra varme i kahytten, og ikke minst - når batteriene er tilnærmet tomme - så trenger man den energikapasiteten som man tross alt har i en dieseltank, og greit å ha en reservekanne tilgjengelig også - og slik kapasitet får man ikke med en batteribank på 8 kWh. Når det er sagt ... jeg fikk et tips her om dagen om at jeg ikke trenger 10 hk når det er vindstille - ved å ikke gi full gass mister jeg svært lite fart og bruker langt mindre diesel. Jeg har ikke verifisert påstanden, men ref det som sies over i tråden - går man ned til f.eks. 4 knop i vindstille vær så kan man kanskje komme seg langt på en godt dimensjonert batteritank. I tillegg vurderer jeg sterkt å oppgradere til katamaran - da forsvinner i allefall argumentet med krenging i motvind. Jeg kunne også meget gjerne tenkt meg å bli kvitt problemet med dieselstank i kahytt, eksos, bråk og den vedlikeholdsbyrden som en dieselmotor tross alt representerer. Selv om Bukh DV10 er kjent for å være driftssikker ;-) Å gå for eldrift på en båt uten mulighet for seilføring, det synes jeg høres litt merkelig ut, med mindre den kun er tiltenkt korte etapper i godt vær. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.November.2013 Del på Facebook Svart 13.November.2013 Men vi snakker da om 165 Ah ved 48V. Er ikke elektriker men det betyr vel 660Ah ved 12V. Altså 5-6 store batterier. Kanskje ikke så ille egentlig. En er jo kvitt dieseltanken og en stor klump av en motor ++. Men en er jo også kvitt lading under motorgange utover evt. vindmølle og solcelle. Ser at det gjennomførbart på seilbåt men i ei snekke sliter jeg litt..... Det som er befriende er jo å bli kvitt skrogjennomføringer og også en hel del vedlikehold og alle de tusen tingene som kan gjøre at en konvensjonell motor kan stoppe. En liten el- motor er jo ikke så fantastisk komplisert. Kan jo nesten ha en liggende i reserve :-) ----------- Rart det ikke er tilgjengelig "kit" for seilbåter i kommersiell handel? Sikkert mange som ville snuse på det når den gamle dieselklumpen takke for seg i en del eldre seilbåter hvor vanlig motorbytte er økonomisk selvmord. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.