Jump to content

Hva er nøyaktig effektbehov for Risør 27? ELbåt-prosjekt


benny bomsterk

Recommended Posts

Sprøtt spørsmål? Jeg vil prøve å bygge om min Risør 27 til ELdrift! Men skulle gjerne visst det nøyaktige effektbehovet.

Det jeg burde ha gjort (men båten er allerede på land) var å taue den og måle trekkraften med fiskevekter i parallell, e.l. (P=F*v). Det hadde i det minste gitt ett inntrykk. Ved ca 50% virkningsgrad på propellen kunne jeg vel multiplisert målt effekt med 2...

 

Matematiske formler jeg finner på nett og litteratur gir meg et effektbehov på alt fra 5HK til 15HK (5knop, 4 tonn, 27fot).

 

Jeg vet at en type her i Arendal har bygd om en Nidelv 24 til EL: 700Watt (ca 1HK) ved 5knop! (formler sier at Nidelv 24 trenger ca 0,3-0,5 av effektbehovet til min).

 

Stort effektbehov = mislykket prosjekt (batteribanken blir for stor/dyr)

 

Noen som har fasiten? :-)

Link to post
Guest Avmønstret#

Sjekk hva el-snekkene til Polar har av motor. Jeg kan garantere deg at 700w ikke gir 5 knop på en Nidelv 24. 1 hk er en hk uansett hvilket opphav den har.

 

Forøvrig kan du jo regne om ordinær motorstørrelse til kilowatt så får du en ca formening om hvor mye som skal til. Mengden energi som skal til er den samme om den er elektrisk eller fra en forbrenningsmotor. Er ingen troldom i el-drift.

Link to post

Enig i at Polar 20 ikke kan sammenlignes med din båt.

Trakk den frem mest for å vise hva som må til av effekt for å få litt fart. (6 knop)

700W vil neppe gi deg mye fart, særlig ikke om du skulle få motvind.

Men muligens greit nok til dorging eller godværstur på sommeren.

 

Artig prosjekt, så ikke gi opp!

 

:thumbsup:

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Hva du trenger av effekt, er vel egentlig ikke veldig viktig, bare motoren er sterk nok. Det er mye annet av elektriske komponenter som må til for å få ett brukbart resultat.

Remdrift er ikke spesielt smart, da dette gir effekt-tap. El-motoren bør ha direkte drift

.

Etter mitt syn, burde du tittet litt på Finn og kjøpt en billig el-bil til ca. 20000,-.Denne ligger på finn akkurat nå:Peugeot 106 Electric 2001, 52 151 km, kr 11 530,-.

Her får du alle komponentene du trenger og en sterk nok el-motor. Utfordringen blir å få disse komponentene til å takle sjøluft og fuktighet.

 

Effekt får du nok av og el-motorer har fullt dreiemoment fra start av. Det er gasspådraget som avgjør hvor mye ampere du skal trekke fra batteriene.

Størrelsen på batteribanken avgjør hvor fort og hvor langt du kan komme avhengig av hastigheten du velger å gå med.

 

Det er selvfølgelig en liten utfordring å få rett propellberegning samt riktig gir forhold mellom el-motor og propellaksel.

 

Håper virkelig du gjennomfører dette, og lar oss få følge med på resultatet.

Link to post

Vidar B: Ja, enig med deg at en ELmotor leverer "det som trengs" så lenge den er sterk nok. Det som er et poeng for mitt prosjekt er at hvis det kontinuerlige effektbehovet ved 5 knops marsj viser seg å være for stort, f.eks 10kW, vil en batteripakke på 10kWh være tømt på én time, 20kWh på to timer etc. Noe slikt har jeg ikke lyst å bruke penger på. Et annet poeng er at jeg kunne tenke meg å på sikt å erstatte dieselmotoren med solceller (i første omgang tenkte jeg å bruke dieselmotoren som "generator" i en hybridløsning). Energibehovet for en dagstur på 3-4 timer ved 10kW vil være umulig å dekke med solceller - selv om båten skulle være helt blå av dem - dermed måtte jeg inn til kai for lading - det blir ikke særlig til langturer:-/

 

Men motoren bør alikevel kunne avgi høy effekt i få sekunder: stoppe 4000kg + snu omdreinginsretning på motor har jeg beregnet til ca 20-30kW

 

Reimdrift: jeg trodde tapet ikke var så stort..?..

 

Takk for tips om finn og EL-bil! tenkte det samme selv (har annonsert på norsk elbilforum og ringt rundt til bilopphuggeri:)

Det med sjøluft har jeg ikke tenkt så mye på - mulig motoren må males innvendig...

 

Vanntett: det var jo en billig motor! Skal sjekke mer på den! Takk!

Link to post

Det som er interessant, er å se på tabellen til Greenstar 18:

5 - 10 - 15 knop 50 - 900 - 3000 W vid 12V

 

Som jeg leser det, forbruker en båt 3000W for å gå 15 knop, 900 Watt for å gå 10 knop, og 50 watt for å gå 5 knop.

 

Nå er nok ikke dette en Risør 27, men det gir en pekepinn på hvor stor forskjellen mellom full fart og 1/3 fart.

 

Selv lurer jeg på å handle en slik: http://www.hydrogenappliances.com/manta.html

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

finnarne: Ja ,jeg så den tabellen. Gjelder kanskje en gummibåt med et barn oppi;-) Tenker du også å bygge om til ELdrift?

Ja. Jeg er litt usikker. Enten er det å montere den lille nette syvhesteren som jeg har stående i garasjen, Eller så er det å kjøpe inn elmotor.

 

Nå er det litt forskjell på en Alo28 og en Risør27, tror Alo'en er litt mere lettdrevet.

Men her er noen "erfaringer" med elektromotor i seilbåt: http://cleanemarine.yolasite.com/installations.php

 

Jeg liker godt konklusjonen til "Freia":

 

 

To obtain a high motoring distance, we installed a 165 Ah
battery bank. Just after the fi rst season with an electric motor,
we realized that we never used the capacity of the battery bank,
so when it is time to change the battery bank, we will reduce it
in size.

 

Ett alternativ til sterkere elmotor i Risør'en, er å montere flere elmotorer:
ForcarWITHcoolingfan.jpg

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

... we installed a 165 Ah

battery bank. (...) we realized that we never used the capacity of the battery bank

165 Ah er et meningsløst tall så lenge man ikke supplerer med at det er snakk om 48V. Det tilsvarer altså 660Ah ved 12V, eller i underkant av 8 kWh.

 

Å installere flere el-motorer høres i utgangspunktet ikke ut som noen god idé - mer vekt, mer effekttap, mer komplisert installasjon - men såklart, dersom det er eneste måte å få råd til eldrift, så får det vel heller være slik ;-)

 

Jeg sa vel i en annen tråd at eldrift for min del (som turseiler) høres meningsløst ut - skal man først på langtur og det er helt vindstille, eller dersom det er kraftig motvind og familien forlanger motordrift (for å unngå krenging, arbeid, og komme fortere frem), når man trenger ekstra varme i kahytten, og ikke minst - når batteriene er tilnærmet tomme - så trenger man den energikapasiteten som man tross alt har i en dieseltank, og greit å ha en reservekanne tilgjengelig også - og slik kapasitet får man ikke med en batteribank på 8 kWh.

 

Når det er sagt ... jeg fikk et tips her om dagen om at jeg ikke trenger 10 hk når det er vindstille - ved å ikke gi full gass mister jeg svært lite fart og bruker langt mindre diesel. Jeg har ikke verifisert påstanden, men ref det som sies over i tråden - går man ned til f.eks. 4 knop i vindstille vær så kan man kanskje komme seg langt på en godt dimensjonert batteritank. I tillegg vurderer jeg sterkt å oppgradere til katamaran - da forsvinner i allefall argumentet med krenging i motvind.

 

Jeg kunne også meget gjerne tenkt meg å bli kvitt problemet med dieselstank i kahytt, eksos, bråk og den vedlikeholdsbyrden som en dieselmotor tross alt representerer. Selv om Bukh DV10 er kjent for å være driftssikker ;-)

 

Å gå for eldrift på en båt uten mulighet for seilføring, det synes jeg høres litt merkelig ut, med mindre den kun er tiltenkt korte etapper i godt vær.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Guest Avmønstret#

Men vi snakker da om 165 Ah ved 48V.

 

Er ikke elektriker men det betyr vel 660Ah ved 12V. Altså 5-6 store batterier. Kanskje ikke så ille egentlig. En er jo kvitt dieseltanken og en stor klump av en motor ++. Men en er jo også kvitt lading under motorgange utover evt. vindmølle og solcelle. Ser at det gjennomførbart på seilbåt men i ei snekke sliter jeg litt.....

 

Det som er befriende er jo å bli kvitt skrogjennomføringer og også en hel del vedlikehold og alle de tusen tingene som kan gjøre at en konvensjonell motor kan stoppe. En liten el- motor er jo ikke så fantastisk komplisert. Kan jo nesten ha en liggende i reserve :-)

-----------

 

Rart det ikke er tilgjengelig "kit" for seilbåter i kommersiell handel? Sikkert mange som ville snuse på det når den gamle dieselklumpen takke for seg i en del eldre seilbåter hvor vanlig motorbytte er økonomisk selvmord.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...