G.N Startet 12.November.2013 Link til dette innlegget Startet 12.November.2013 Hei Fikk motorproblem 9 juni med min yanmar 6bty motor. Ligger forsatt på verksted. Har motorhavari forsikring. Det har gått veldig lang tid og sein framgang, er forsatt ikkje i orden etter 6 mnd. Neste virkemiddel er forbrukerkontoret, advokat?? Motoren er overhalt, dyser og dieselpumpe sjekket av to verksted. Motor går ikkje sikkelig. Bankelyder og store vibrasjoner. Er det bare på å belage seg på å ikkje få igjen skuta før sommaren Greger Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Mener huske å ha hørt at disse motorene er kjent for et problem med Ventilene, men om motor er overhalt så burde jo dette ha blitt ordnet. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Sydvesten Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Her sender du skriftlig brev til verkstedet med kopi til forsikringsselskapet det du ber om rapport på hva som er gjort, og en fremdriftplan/handlingsplan for den videre aktiviteten om saken.. Sett opp en svarfrist på når du ønsker planen, og ved brudd på denne så sendes saken videre til forliksråd/advokat Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sitrin Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Følg opp som f.eks Sydvesten beskriver og gjør det skriftlig. En bekjent av meg fikk en større skade og oppfølgingen fra takstmannen var så elendig så han mistet to båtsesonger +++++ Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
TMe Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 I slike saker er det viktig å gjøre notater, da står man betydelig sterkere når saken spisser seg til. Hvem man har snakket med. Når man har snakket. Hva er sagt. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Har toppen vært av? Hva startet det hele, "motorproblem" kan være så mangt.. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 (redigert) Ser det kommer diverse tekniske tips her, sikkert godt ment men skivebom etter min mening.Dette dreier seg vel om å få verkstedet til å prioritere saken og utføre reparasjonen riktig. hvis de ikke er kompetent til dette eller det ikke lar seg gjøre må det på et tidspunkt tas en ny beslutning. Enten må et mer kompetent verksted se på problemet eller så må motoren skrapes og ny må kjøpes inn. Dette er en avgjørelse for forsikringsselskapet men du bør holde saken varm ovenfor de. Skipper worse har sikkert noen gode råd å komme med når han kommer på banen. Selv ville jeg gjort følgende Samlet all korrespodanse og skriftlig dokumentasjon, rettet dette mot forsikringsselskapet som er din part og bedt de komme med forslag til løsning. Sett en tidsfrist på når du vil ha et svar med varsel om ytterligere tiltak hvis det ikke blir gjort. Ta det herfra.. Redigert 12.November.2013 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Jo mere tekniske detaljer som kommer frem jo bedre argumenter kan trådstarter få for videre oppfølging. Forsikringselskapet vil sikkert prøve og sno seg ( den trege oppfølgingen kan tyde på dette) Få evt en uavhengig rapport i fra et annet verksted. Det sitter mere kompetanse her inne på forumet enn på hvilket som helst verksted. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 ikke enig i dette, hvis man drar seg inn på en teknisk diskusjon vil det bare forverre saken. Trådstarter må for all del ikke involvere seg i en teknisk diskusjon med verkstedet eller forsikringsselskapet. Trådstarters ansvar begrenser seg til at han er kunde hos et forsikringsselskap og må stille krav om at "Utstyret/tingen" her motoren skal fungere som forventet innen en gitt tidsfrist.Ellers er din ide med å få en uavhengig rapport fra et annet verksted god, det kravet bør stilles ovenfor forsikringselskapet med en svarfrist. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Motoren er åpenbart ikke levert tilbake til kunde som utbedret og akseptert i den tilstanden den befinner seg pr. i dag. Var det du som valgte reparasjonsverkstedet i første omgang? Hvorfor og hvem tok avgjørelsen om å involvere verksted nr. 2? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Neste virkemiddel er forbrukerkontoret, advokat?? Motoren er overhalt, dyser og dieselpumpe sjekket av to verksted. Motor går ikkje sikkelig. Bankelyder og store vibrasjoner. Ja, forbrukerkontor/advokat bør kontaktes, men som andre også skriver så må du sørge for at alt skjer skriftlig. Motoren er altså overhalt. Regner med at dette er gjort etter at motorproblemene oppstod? Jeg mener du må kreve at båten blir ferdig snarest, f eks i løpet av en måned fra nå. Du kan selvsagt ikke vente til sommeren. Disse kravene må du selvsagt stille forsikringsselskapet. Rådføre deg med advokat og be advokaten skrive brev til forsikringsselskapet. Advokaten vil da helt sikkert sette en frist for svar på brevet og en frist for at båten skal leveres tilbake til deg fiks ferdig og testet. Du bør også få et annet kyndig og godkjent verksted til å gå igjennom hva som er gjort, samt å teste at alt er på stell. Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Er det lov å spørre hvilket selskap du bruker? Jeg bruker Gjensidige, og de har alltid ordnet opp raskt. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
G.N Svart 12.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Bruker gjensidige, takstmannen og verkstedet har eg hatt gjevnlig vore i kontakt med. Det er ingen sure miner så langt, men når en reparasjon på en motor pågår forsatt og vil forsette ei stund til. (feilsøking) Slik eg ser det, er det nokon som svikter/ bremser en plass. Dette har jo på tid gått langt over den en kan forvente og godta. Sånn teknisk så er det kun dynamo som ikkje er gjort noko med. Det er en motor med mekanisk diselpumpe. (Ja alt er sjekket 2 og 3 ganger) Så rådet fra brukerene her inne er at eg kontakter advokat og setter fram et krav om ferdigstillelse av motor inne feks. 1 mnd Takker for råd og tips . Det siste som er på gang nå er at tenninga skal sjekkast for 3 gang, og at når en tar av dyse på sylinder nr 6 så er det ikkje bankelyd eller særlig med vibrasjoner. Greger Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 12.November.2013 Link til dette innlegget Svart 12.November.2013 Hvis ikke forsikringsselskapet og verkstedet klarer å løse saken innen rimelig tid, er det vel ingen vei utenom at de må installere en ny motor til deg -- med mindre du rammes av unntak eller spesielle bestemmelser i forsikringsvilkårene. Når ikke forsikringen dekker avsavnserstatning eller dekningskontrahering må jo kravet være reparasjon på kort tid, og ikke evig feilsøking. Hvis du er medlem i KNBF (direkte eller via båtforening, f eks Førde Båtklubb) har du en times gratis rådgivning -- se her for detaljer. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
G.N Svart 13.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2013 Siste vending er nå at advokat i KNBF blir kontaktet, så tar vi det derifra. Forsikringselkapet sender nå før helga motoren til Goldfish for feilsøkng ev reperasjon/ kassering. Kan bli ei avklaring ser det ut til. Greger Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 14.November.2013 Link til dette innlegget Svart 14.November.2013 er vel mere motorfirma ved siden av goldfish tipper jeg, de som lager alt for goldfish, forøvrig utrolig dyktige både på motorer, og yanmar! samt de har dyno, så får testet alt og sjekket fusk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.