Jump to content

Naust og naustetomt

Frøken Fryd

Recommended Posts

Størrelsen på tomtene vet jeg ingenting om men du prater vel nå om en omregulering av en tomt hvis ikke området ligger som naust tomt i reguleringsplanen. Gjør den det tror jeg jeg ville gått for et sameie med naust i rekke da sparer du opmålingsgebyr, utstikking av tomter, reguleringsplan. You name it

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Ved ønske om fradeling av tomt må du først sjekke gjeldende kommuneplan, evt. reguleringsplan om det er laget for området. Dersom området er satt av til naust er det en enkel sak å fradele, så fremt du følger de bestemmelser som er fastsatt i kommuneplan/ reguleringsplan. Dersom området ikke er avsatt til naustformål må du søke dispensasjon etter planlovens § 19-2. Det kan være lurt å lese "lovkommentar til plan- og bygningsloven" (finner den lett ved å google) og det denne skriver om disp.

Hvorvidt det er en kurant sak, avhenger av hvilken kommune du bor i. Staten har egne retningslinjer for strandsoneforvaltning, og de er inndelt etter pressområder i grad 1-3.

Bergen er forholdsvis strenge, og er i kategori 2 (kommune med høyt press, i prinsippet vanskelig å få disp.). I tillegg har Fylkesmannen i Hordaland lagt seg på en streng linje, google for eksempel dispensasjonsprosjektet, Fylkesmannen i Hordaland. Det er betydelig lettere å få etablere naust, hvis man gjør det i nærheten av andre eksisterende naust.

En reguleringsplan koster fort 100-200 000 kroner, og tar i snitt fra 9 - 18 mnd avhengig av hvilke problemstillinger som dukker opp.

Viss det er ein vedtatt reguleringsplan som seier at det kan bygjast naust så kan du søkje om frådeling av tomter til dette føremålet. Viss det ikkje er reguleringsplan over området, ev. reguleringsplan eller kommuneplan som seier at området skal nyttast til noko anna enn naustområde så kan du søkje om dispensasjon frå plan/plankrav som kriflo nemner. Men viss dette er i Bergen (eller ein "urban" kommune rundt Bergen) så kan du nesten gløyme å få dispensasjon i strandsonen.

Maks/min utnyttelsesgrad sam storleik på nausttomtene er noko som (vanligvis) vil stå framgå av ein ev. reguleringsplan. Elles er det eit generelt forbod i plan- og bygningsloven om å opprette "ugunstige" tomter.

Når det gjeldt prisar for frådeling så må du får søkje om delingsløyve, og deretter rekvirere oppmålingsforretning. Bergen kommune har ulik pris på dette alt etter kor stor tomta er. Men tviler på at du kjem under 30 000 kr per tomt i gebyr.

Her finn du gebyrregulativet til Bergen Kommune, så kan du finrekne. Men ver obs på at ingen kommunar har like prisar :worry:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Ett sidespørsmål til mitt opprinnelige, hvor mye er det normalt å betale for en naustetomt som ikke er opparbeidet, altså ett svaberg som er blitt regulert, men ikke gjort noe arbeid på. Antatt størrelse på 8x4m. Jeg har forståelse for at det er vanskelig å komme med fasit her, men alle svar/erfaringer kan hjelpe på. Det er ett lunt område det er snakk om hvor det allerede er naustrekke på nabotomten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...